• Anonym (79)

Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?

Hej

Jag har ett problem att skolkuratorn och skolsköterskan har gjort varsin orosanmälan till soc angående att min pojke på 9 år sagt att jag dricker alkohol varje dag. Jag har honom varannan vecka och visst, jag dricker tyvärr varje dag .

Nu ska vi ta möte på onsdag och jag är rädd att mitt ex (mamma ) ska ta honom ifrån mig.

Kommer de utreda detta? Hur skulle kunna få reda på mina spritproblem? Bör jag vara orolig? Barnet vill vara hos mig varannan vecka. Jag tänker dra ner på alkoholen. Är bara rädd att de ska kränga leverpover. Gör de sånt? Eller de litar på mina ord att jag ska hålla mig till helgen hädanefter?

Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...

• Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 20:18:31 följande:
    Kan de tvinga en till prover?
    De kan anse att du inte får ha ditt barn hos dig om du inte kan bevisa nykterhet vilket bevisas med provtagning.
  • Anonym (Missy)
    Anonym (L) skrev 2015-09-20 20:26:17 följande:
    De är enligt lag skyldiga att starta en utredning vid orosanmälan.
    Nej, de är INTE skyldiga att starta en utredning. Väldigt vanlig missuppfattning detta.
    De är däremot skyldiga att ta kontakt men INTE att starta någon utredning.
  • Anonym (Missy)

Alla ni moraltanter, var har ts skrivit att han super varje dag?
    Var står det att han är full varje dag?

Att dricka alkohol varje dag är inte lika med alkoholism, isåfall skulle de flesta fransmän vara alkoholister. (Vilket de såklart inte är.)

• Anonym (79)

Jag har bara druckit starköl som mitt barn har sett. Det har blivit en 5-8 st om dagen. Hade ju varit skillnad om jag druckit vin eller starksprit. Det har jag bara gjirt när han inte varit hos mig. Visst, jag har druckit för mycket. Men jag kan sluta med det. Röcker det inte att jag säger det? Nu har jag ju insett att jag måste det, för både mig o mitt barns skull.

• solros68

Menar du att du ska sluta helt eller bara sluta när du har ditt barn hos dig??

• FrökenKanSjälv
    Anonym (Missy) skrev 2015-09-20 21:15:08 följande:

Att dricka alkohol varje dag är inte lika med alkoholism, isåfall skulle de flesta fransmän vara alkoholister. (Vilket de såklart inte är.)

Om ts bara dricker ett glas vin eller öl per dag så skulle hen inte vara så orolig över provtagning.
  • Anonym (erfarenhet)
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-20 21:24:07 följande:
    Om ts bara dricker ett glas vin eller öl per dag så skulle hen inte vara så orolig över provtagning.
    Och om TS bara dricker ett glas vin eller öl per dag så skulle sonen inte vara så orolig att han nämnde det i skolan.
  • Anonym (Nykterist)

Jag trivs som nykter , har aldrig ens druckit och trivas kommer du att göra du med om du slutar. Ta itu med problemet nu, få en friskare kropp och lyckligare barn. Skippa all öl, du behöver den inte.

• Anonym (erfarenhet)
    Anonym (79) skrev 2015-09-20 19:32:09 följande:
    Mina leverpover är inte fina o jag är rädd att de ska ta reda på det...
    Det skall väldigt mycket till innan levern signalerar för högt värde. Du har krökat rejält och du har krökat länge. Först får du fettlever - den kan läkas genom att du slutar dricka. Helst helt och hållet. Gör du inte det så får du skrumplever, och det går inte att göra något åt. Då får du verkligen problem. Går inte att medicinera bort på något sätt. Du lever då på lånad tid.
  • Ego Lovers
    Anonym (Missy) skrev 2015-09-20 21:15:08 följande:

Han skriver att han dricker varje dag. Redan vid ett glas blir man förändrad och barnen märker det. Barnet känner sig inte trygg hos ts utan känner en oro, en oro som är befogad eftersom ts skriver att han dricker varje dag.
Svar på tråden Kan soc få reda på att jag dricker med mitt barn?