• mammavetintevadgöra

    Får/ kan man ta tillbaka en kalasinbjudan om den bjudna är elak?

    Min 9-årige son har valt att bjuda alla killar i klassen på sitt kalas inklusive en kille som är oprovocerat elak mot ALLA barn i klassen. Han slåss, mobbas, retas och stör konstant. Han har tidigare bara varit elak mot min son någon enstaka gång men nu på sistone har det eskalerat. Igår jagade han min son och kastade kottar på honom och slog honom. Sonen vet nu inte om han längre vill att pojken ska komma på kalaset ( vilket jag förstår).

    Kan man tala om att pojken inte längre är välkommen eller måste man låta honom komma när man redan skickat inbjudan och han tackat ja?

  • Svar på tråden Får/ kan man ta tillbaka en kalasinbjudan om den bjudna är elak?
  • gammelget

    Ja det kan du göra. Det är bra om ungar lär sig tidigt att man inte skall kunna bete sig som en elak jävel själv och sedan förvänta sig att andra skall vara snälla tillbaks.

  • gammelget

    Jäkla kommunistfasoner det där med "alla skall med" och man måste visa hänsyn till idioter och sätta deras behov före restens.

  • Litet My
    Pappa41 skrev 2015-09-22 18:18:27 följande:

    Helt klart ställ krav att hans mamma eller pappa ska vara med på kalaset

    Att själv ha koll är inte alltid lätt vad ska du göra när han spårar ur


    Instämmer till fullo. Känns väldigt fult att utesluta bara en men föräldrarna hade fått ta ansvar. Har själv ett barn med diagnos som kan bli väldigt stimmig när det blir för mycket runt honom (inte elak eller våldsam) och jag har alltid erbjudit mig att följa med på kalasen, för allas trevnad.
  • flygrl
    mammavetintevadgöra skrev 2015-09-23 20:37:20 följande:

    Tyvärr är jag rädd för att det är så som du skrivet att min son är orolig för vad som händer om pojken inte får komma.

    Nånstans så hoppades jag på att mamman själv skulle säga att hennes son inte borde komma men tyvärr så blev det inte så.

    Givetvis ska min son få känna efter och bestämma men hur vet jag att han fattar beslut utifrån vad han vill och inte av rädsla


    Förstår att det e en svår situation för dig som mamma. Själv e jag 18 och har inga barn än så jag kan nog inte helt förstå hur det måste va för dig.

    Läs också det långa jag skrivit lite längre ner i det här inlägget. Men...kanske ska du helt enkelt fatta beslutet åt din lilla grabb?!

    Säga att "X har varit elak mot dig och jag tror inte det e bra att han kommer" och sen överta ansvaret. Se till så han förstår att han (din son) inte gör nåt fel utan att han INTE ska behöva acceptera bli slagen.
    Lavish skrev 2015-09-23 21:37:46 följande:

    Nej det är bra mycket mer mobbing att TS son först ska få spö av den här pojken, sen tvingas ta emot honom på sitt kalas samt få höra av vuxenvärlden att hans känslor är oviktiga till och med på hans egen födelsedag och den ende vars känslor spelar roll är pojkens som slår honom.

    Vad får TS son för chans då tycker du? När till och med hans egen mamma vänder honom ryggen på hans födelsedag? Tänk om TS son vill känna sig välkommen på sitt kalas?


    Lavish skrev 2015-09-23 22:11:37 följande:

    Han har ju slagit TS son och varit elak mot TS son EFTER att han redan hade fått inbjudan?

    Ja, blir man bjuden på kalas och sen går och spöar upp den som bjudit in en så har man själv förskaffat sig situationen att man inte längre är bjuden. 

    Jag förstår verkligen inte vad pojken ska vinna på sikt med att få lära sig att det går bra att spöa sina kompisar för de vill fortfarande leka, då de blir tvingade till det av sina föräldrar. 


    Väldigt bra inlägg du gjort Lavish! :)

    Hur TS och hennes son löser detta e naturligtvis deras ensak...men jag tycker också det är alldeles för stort fokus på "den elake pojkens" känslor. "Den elake pojken" e ju en solklar mobbare och det måste det sättas stopp för. De han mobbar ska inte behöva stå ut med mer av den varan, de ska inte behöva ha oändlig förståelse och "ge honom chansen" fast det går ut över dom själva. Jag skriver "de" för han e ju enligt TS taskig mot alla barn i klassen. Alltså även de andra inbjudna klasskamraterna.

    Hade jag idag bjudit nån på fest hos mig och han/hon sen misshandlat mig hade jag fan inte låtit personen dyka upp hos mig. Det e bra att tänka att alla ska få va med alltid men man måste också inse att det finns gränser och att världen kan vara så jävlig att "alla ska få va med" inte är rätt lösning. Det e just pga den här sk "snällheten" svår mobbing i skolor nästan alltid slutar med att den mobbade får fly/byta skola/flytta medans mobbaren får va kvar. Det sägs alltid om mobbare att dom e osäkra och att det e synd om dom. Guess what? Modern forskning tycks visa att hårdföra mobbare ofta e självsäkra typer som föraktar sina offer och självklart anser sig ha rätt trycka ner de dom ser som svaga.

    Prio ett här och i liknande situationer måste ju va att de som mobbas skiljs från mobbaren. Att de inte ska behöva få mer stryk, glåpord osv.

    Det e inte offrets ansvar att också ta hand om mobbarens problem.

    Tyvärr går ju samma tänk lite igen angående brottsoffer men dom flesta av oss skulle tycka de va uppåt väggarna om en våldtagen kvinna förväntades va "snäll" mot svinet som våldtagit henne och hjälpa honom må bättre.

    "Elake pojken" har inte våldtagit nån men däremot skrämt och misshandlat TS son. Det e ett allvarligt övergrepp även om sex inte e inblandat och offer och förövare e barn. Alldeles för många barn mobbas och många kan berätta att de vuxna mest tittade bort. Jag har erfarenhet av och bli mobbad och minns väl att lärarna "inte såg". I mitt fall var de under en period på lågstadiet och upphörde sen men somliga barn får hela skol tiden förstörd.

    TS som ju vill sin son väl kanske inte skulle klassa det sonen och de andra barnen utsätts för som mobbing men jag tycker de drar åt det hållet det som sker.

    Nån behöver ta tag i "den elake pojken" och sätta gränser och ge stöd. MEN det e inte TS sons eller hans mammas uppgift som jag ser det. Det måste andra sköta och det e berörda vuxnas ansvar.

    Jag hoppas TS son får ett riktigt kul kalas tillsammans med dom som bryr sig om honom och vill honom väl! Det e han verkligen värd!

    Och TS mamma: det e ju naturligtvis din och din sons liv och samma med besluten som måste fattas. Förlåt om jag kanske gått på för hårt. Inte min avsikt att skälla på dig. Det märks att du oroar dig och vill din lille grabbs bästa!
  • flygrl
    Enrice skrev 2015-09-23 22:46:52 följande:

    Jag har inte läst alla inlägg men tillräckligt för att konstatera att mobbing inte kommer försvinna så länge vuxna resonerar så som att man ska utesluta EN enda individ från kalas för att han är elak. Han lär ju inte sluta vara elak, särskilt inte om han stängs ute ännu mer. Om några år är det troligtvis ännu värre. Bjuder man tex alla killar i klassen då är det banne mig ALLA. Sedan är det de vuxnas ansvar att ordna upp eventuella problem runt kalaset. Vad det än må handla om. I detta fall: prata med skolan, pojkens vårdnadshavare, andra föräldrar. Lös detta. Ta ansvar. Stäng inte ute och säg: fy....vilket elakt barn. Får inte pojken hjälp om han är så bråkig?


    Du vill säkert väl. Men tänk efter lite nu. TS son är juste och bjuder alla klassens pojkar till sitt kalas. Också mobbaren ska få komma.

    Sen...tilltar "elake pojkens" trakasserier och fastän han ska få komma på TS sons kalas jagar han honom, kastar saker på honom och ger honom stryk. Så "belönas" TS sons goda vilja och generositet.

    Varför ska han behöva dras med sin plågoande också i egna hemmet och på sitt eget kalas?

    "Elake pojkens" mamma brydde sig förresten inte när TS kontaktade henne.

    Skulle du hålla fast vid att nån som jagat dig gatan ner och sen misshandlat dig självklart ska få komma på ditt födelsedagskalas bara för att misshandeln skedde efter att inbjudan gått ut? Blir det ett trevligt kalas tror du?

    @gammelget: Kan bara instämma.
  • nevermind

    Klart han inte ska dit och förstöra kalaset för alla andra!! Ring och prata med pappan. Han får följa med och ha koll på pojken om han ska dit! Fast helst kommer han inte alls...

    Dessutom SKA misshandeln anmälas. För pojkens skull. Han behöver hjälp!

  • m0desty
    Butterscotch skrev 2015-09-22 10:58:27 följande:

    Jag tycker att du ska prata med föräldrarna och berätta hur det ligger till. Säg att du inte vill utesluta någon men att en förälder måste följa med på kalaset och hålla ett öga på sin son om han ska kunna vara med.


    Just så!
  • ciann
    mammavetintevadgöra skrev 2015-09-23 21:35:07 följande:
    Du har helt rätt i det du skriver och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag vill ha varken mamman, pappan eller den adra vuxna med på kalaset just för att jag vet en del av vad pojken gått igenom sedan han föddes.
    Det låter som en jobbig situation. Förstår om du inte vill ha pojken på kalaset med eller utan förälder. Samtidigt blir det väldigt exkluderande om alla utom pojken kommer. Och att du avanmäler efter att inbjudan skickats ut. Det kommer garanterat leda till mer bråk och en än mer utsatt situation för pojken.

    Och det kan vara så att pojken är så glad över att ha blivit bjuden att det slår över i bråk.

    Jag tycker förslaget på att någon vuxen ska vara med är bra. Du har försökt föra fram det till mamman som inte är så delaktig i sonen. Kan du inte skicka ett sms till pappan och skriva att det varit bråk i skolan och att du vill att en förälder är med på kalaset?   

    Jag tycker också att förslaget att barnen leker hos er innan är bra. Då får du möjlighet att lära känna barnet och se hur det fungerar med sonen och om pojken lyssnar på dig om du behöver säga till. Då får du förhoppningsvis också en kontakt med pappan och kan föra fram att du vill ha en förälder med.

    Men först skulle jag nog höra med skolan om hur de skulle göra
  • Enrice
    flygrl skrev 2015-09-24 01:22:05 följande:

    Du vill säkert väl. Men tänk efter lite nu. TS son är juste och bjuder alla klassens pojkar till sitt kalas. Också mobbaren ska få komma.

    Sen...tilltar "elake pojkens" trakasserier och fastän han ska få komma på TS sons kalas jagar han honom, kastar saker på honom och ger honom stryk. Så "belönas" TS sons goda vilja och generositet.

    Varför ska han behöva dras med sin plågoande också i egna hemmet och på sitt eget kalas?

    "Elake pojkens" mamma brydde sig förresten inte när TS kontaktade henne.

    Skulle du hålla fast vid att nån som jagat dig gatan ner och sen misshandlat dig självklart ska få komma på ditt födelsedagskalas bara för att misshandeln skedde efter att inbjudan gått ut? Blir det ett trevligt kalas tror du?

    @gammelget: Kan bara instämma.


    Absolut. Jag följer med resonemanget. Men blir jag överfallen och misshandlad ute i samhället blir det konsekvenser. Skillnaden här i sammanhanget är att det händer i skolan och det är BARN. Varför gör inte vuxna något åt detta? Jag har inte satt mig in i tråden. Mer än att det känns som om pojken är syndabock. Läste något om att TS vet hur svårt denna pojke haft det. Är sociala myndigheter redan inkopplade då eller? Vi vuxna kan inte bara strunta i hur barn har det. Har ni tänkt på att hans beteende är för att han ropar på hjälp?

    I TS fall. Har TS redan försökt prata med vårdnadshavarna och lärare är det kanske inte så mycket mer att göra. De bestämmer själva om kalaset.

    Jag undrar bara hur den pojken kommer vara i nian när ingen vuxen bryr sig.
  • mammavetintevadgöra
    Enrice skrev 2015-09-24 21:49:46 följande:

    Absolut. Jag följer med resonemanget. Men blir jag överfallen och misshandlad ute i samhället blir det konsekvenser. Skillnaden här i sammanhanget är att det händer i skolan och det är BARN. Varför gör inte vuxna något åt detta? Jag har inte satt mig in i tråden. Mer än att det känns som om pojken är syndabock. Läste något om att TS vet hur svårt denna pojke haft det. Är sociala myndigheter redan inkopplade då eller? Vi vuxna kan inte bara strunta i hur barn har det. Har ni tänkt på att hans beteende är för att han ropar på hjälp?

    I TS fall. Har TS redan försökt prata med vårdnadshavarna och lärare är det kanske inte så mycket mer att göra. De bestämmer själva om kalaset.

    Jag undrar bara hur den pojken kommer vara i nian när ingen vuxen bryr sig.


    Jag vet att det gjorts anmälningar både till och av skolan. Vad dessa lett till har jag ingen aning om.

    Visst kan det absolut vara så att det är rop på hjälp och visst önskar jag att pojken mådde bättre än vad han gör idag. Tyvärr tror jag att pojken är trasig pga sin uppväxt och som jag skrivit tidigare är iaf inte mamman speciellt engagerad sen om det är för att hon inte får eller inte vill har jag ingen aning om. Pappan känner jag inte har bara sett honom vid hämtning och lämning och aldrig pratat med honom. Jag vet att föräldrarna är medvetna om pojkens beteende men jag tror inte föräldrarna samarbetar vare sig med varandra eller skolan.
  • ciann
    mammavetintevadgöra skrev 2015-09-25 06:29:59 följande:
    Jag vet att det gjorts anmälningar både till och av skolan. Vad dessa lett till har jag ingen aning om.

    Visst kan det absolut vara så att det är rop på hjälp och visst önskar jag att pojken mådde bättre än vad han gör idag. Tyvärr tror jag att pojken är trasig pga sin uppväxt och som jag skrivit tidigare är iaf inte mamman speciellt engagerad sen om det är för att hon inte får eller inte vill har jag ingen aning om. Pappan känner jag inte har bara sett honom vid hämtning och lämning och aldrig pratat med honom. Jag vet att föräldrarna är medvetna om pojkens beteende men jag tror inte föräldrarna samarbetar vare sig med varandra eller skolan.
    Det jag funderar över är hur du kan veta så mycket om familjen fastän du inte känner dem. Hur pojkens uppväxt är och att föräldrarna inte samarbetar och att anmälningar gjorts.

    Är det så att det här är en familj som "alla" pratar om? Som "alla" tycker sig veta något om? Det är i så fall en ganska otäck process som är i gång. Ofta brukar det leda till att omgivningen får en klarare och klarare bild av vad som hänt. Men att bilden är kraftigt överdriven och mer av en nidbild. Ofta brukar omgivningen se sig som goda och inkännande med situationen, men sällan lämna sargkanten och engagera sig i barnet. Vilket leder till att den omtalade familjen blir mer och mer utanför. 

    Jag säger inte att det är så i det här fallet, men det finns misstänkt många indikationer. 

    Jag hoppas verkligen att någon (skolan/soc/grannar/kyrkan) tar tag i situationen. Det här handlar om betydligt mer än ett barnkalas. (Till vilket jag förstår att TS inte vill bjuda pojken) Det handlar om en pojke som är på väg ut i utanförskap, medans omgivningen står vid sidan av och suckar och säger vad var det jag sa. 

     
  • mammavetintevadgöra

    Jag har aldrig sagt at jag inte känner dem.

    Jag umgicks väldigt flitigt med mamman under flera år. Vi lärde känna varandra när barnen var nyfödda. Sedan har vi av olika anledningar glidit ifrån varandra och har numera bara väldigt sporadisk kontakt. Att jag inte känner pappan till barnet beror på att de inte var tillsammans när vi umgicks. Det jag vet att pojken gått igenom är sådant mamman själv berättat för mig när vi umgicks. Tyvärr ser hon inte själv sambandet mellan händelserna och pojkens agerande.

    Jag vet att både skolan och andra försökt hjälpa men när familjen ( iaf mamman)bara slår bort hjälpen så är det inte alltid så lätt.

  • Lady Blau
    mammavetintevadgöra skrev 2015-09-25 15:45:11 följande:

    Jag har aldrig sagt at jag inte känner dem.

    Jag umgicks väldigt flitigt med mamman under flera år. Vi lärde känna varandra när barnen var nyfödda. Sedan har vi av olika anledningar glidit ifrån varandra och har numera bara väldigt sporadisk kontakt. Att jag inte känner pappan till barnet beror på att de inte var tillsammans när vi umgicks. Det jag vet att pojken gått igenom är sådant mamman själv berättat för mig när vi umgicks. Tyvärr ser hon inte själv sambandet mellan händelserna och pojkens agerande.

    Jag vet att både skolan och andra försökt hjälpa men när familjen ( iaf mamman)bara slår bort hjälpen så är det inte alltid så lätt.


    Så hur ska ni göra?
  • flygrl
    Enrice skrev 2015-09-24 21:49:46 följande:

    Absolut. Jag följer med resonemanget. Men blir jag överfallen och misshandlad ute i samhället blir det konsekvenser. Skillnaden här i sammanhanget är att det händer i skolan och det är BARN. Varför gör inte vuxna något åt detta? Jag har inte satt mig in i tråden. Mer än att det känns som om pojken är syndabock. Läste något om att TS vet hur svårt denna pojke haft det. Är sociala myndigheter redan inkopplade då eller? Vi vuxna kan inte bara strunta i hur barn har det. Har ni tänkt på att hans beteende är för att han ropar på hjälp?

    I TS fall. Har TS redan försökt prata med vårdnadshavarna och lärare är det kanske inte så mycket mer att göra. De bestämmer själva om kalaset.

    Jag undrar bara hur den pojken kommer vara i nian när ingen vuxen bryr sig.


    Uppskattar din resonabla ton. Föredömligt måste jag säga. :)

    Mycket av det du tar upp måste TS besvara vilket hon också gjort.

    Visst handlar det om barn och därför måste de vuxna agera och se till att det sätts gränser för mobbarens beteende men också att han får ordentligt stöd. Kanske bör han utredas för ev. diagnos och insatser utifrån den. Ju tidigare man kan bryta destruktiviteten, ju bättre (förstås).

    MEN återigen så är det varken TS eller hennes lille sons ansvar. Hennes son har rätt till trygghet i skolan och i hemmet. Han ska själv få bestämma vilka han umgås med och bjuder hem på kalas. Precis som vi vuxna gör.
  • mammavetintevadgöra

    Under veckan har pojken inte varit elak mot min son och det lutar nog att han får komma på kalaset iaf.

    Som nån skrev så har han ju inte varit elak innan mot just min son och det KAN vara så att kalasinbjudan gjorde att att han inte vet hur han ska bete sig.

    OM han nu har nån diagnos ( vilket vi troligen aldrig kommer få veta eftersom mamman vägrar utreda)

    Så kan ju elakheter vara en reaktion på snällhet.

    Det kan ju vara så att han bara sökte bekräftelse och uppmärksamhet.

    Sonen är nu ok med att pojken kommer men ändrar han sig så kommer jag "avinbjuda" honom.

    Jag kommer även hålla koll på hur han beter sig mot de andra kompisarna under tiden fram till kalaset.

    Visar det sig att någon annan blir utsatt för farligheter så kommer jag tänka ett varv till.

    Varken min son eller någon annan ska ju behöva känna sig otrygg. Och jag kommer absolut punktmarkera pojken OM han får komma.

Svar på tråden Får/ kan man ta tillbaka en kalasinbjudan om den bjudna är elak?