• AnnieAnniee

slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp

Hej,
    Det är såhär att jag är 18 år gammal och går sista året i gymnasiet. Hela mitt liv har jag haft problem med min ostabila mamma och pappa. Pappa brukade slå mig och hota mig så en dag packade jag sakerna och drog hem till mamma. Har bott hos min mamma i flera år nu utan att träffa pappa.
    Dagligen kallar min mamma mig hora och hon har slått mig ett antal gånger. Men nu har jag verkligen fått nog. Nu i helgen så bråkade vi för att "jag är för ung" för att ha pojkvän. Hon började kalla mig hora som vanligt, hota mig med att ta ifrån allt jag har och säga att jag är en skam för hela familjen. Det slutade med att hon gav mig en käftsmäll och jag gav tillbaka. krossade även en spegel då detta hände. Mina knogar är helt blodiga av allt jävla skit som pågår här hemma. Har även depprision och ångest. Klarar inte av detta och socialen hjälper mig inte dem har bara erbjudit mig att bo hos en barnmorska. Har ju ingen annan att vända mig till heller.. kan inte skaffa jobb för jag går i skolan från 8-16 och ska plugga högskola sen så har typ ingen fritid pga studierna.
    Jag måste få ett eget boende eller något annat för jag klarar fan inte av denna mentala eller fysiska misshandeln heller. Älskar min mamma ändå så vill inte anmäla henne, har redan anmält pappa.

• Svar på tråden slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp
  • mirandaekstroem
    AnnieAnniee skrev 2015-09-22 15:19:30 följande:

Nej ingen aning. Åldersgränsen är nog runt 21 tror jag dem sa.

Har ju mina vänner men har redan hoppat runt där. Samt hos min pojkvän. Känns obehagligt att göra så, känner mig lixom hemlös. Ja jag har pratat med kurator angående mina föräldrar osv ett bra tag nu :)

Socialen har ingen åldersgräns, vad för kommun bor ni i? :S det var det dummaste jag hört.
  • AnnieAnniee
    mirandaekstroem skrev 2015-09-22 13:27:16 följande:

Barnmorska? Förlåt, men vet du vad en barnmorska är? Oavsett, har du fått ett erbjudande om ett boende nån annanstans så är det för mig helt oförståeligt att du fortfarande bor hos din mamma. Situationen verkar vara milt sagt ohållbar.

Du kan inte begära ett eget boende. Du kan dock vända dig till socialen för hjälp, men dem delar inte ut lägenheter. I vissa kommuner finns dock stödbostader mm men det kan ta otroligt lång tid att få en sådan...

Ja jag är fullt medveten om vad en barnmorska är, det var socialen som kallade det för barnmorska när jag var där. Nä jag vet men det är svårt att ta det steget hos en främling. Kommer ju göra det om det inte finns fler alternativ. Meningen med detta inlägg är att få hjälp o tips förutom det med barnmorska
  • AnnieAnniee
    mirandaekstroem skrev 2015-09-22 15:21:25 följande:
    Socialen har ingen åldersgräns, vad för kommun bor ni i? :S det var det dummaste jag hört.
    det var inom ett visst område angående socialen. Landskrona
  • Anonym (jobbigt)

Det soc menar med åldersgräns är den gräns där din mammas och pappas försörjningsansvar upphör, men BAR om du går i gymnasiet tills dess. De brukar dra till med det för att slippa betala ut pengar.

Men gå till soc igen och säg att du inte kan bo hos din mamma för att om du gör det klarar du inte av att studera och då upphör din mammas försörjningsansvar för dig så de får betala iaf och dessutom troligen då betala LÄNGE eftersom du utan utbildning troligen inte får tag i ett bra jobb. Du har en plan, du vill plugga så du kan försörja dig själv sen men du kan inte plugga i den miljön som är hemma hos din mamma, du får stryk där för att du har pojkvän.

• Anonym (Hh)

Du är myndig. Sök gymnasium i annan stad? Står du i bostadsköer? Sök högskola i annan stad?

• alla har olika åsikter
    AnnieAnniee skrev 2015-09-22 12:10:22 följande:

Hej,

Det är såhär att jag är 18 år gammal och går sista året i gymnasiet. Hela mitt liv har jag haft problem med min ostabila mamma och pappa. Pappa brukade slå mig och hota mig så en dag packade jag sakerna och drog hem till mamma. Har bott hos min mamma i flera år nu utan att träffa pappa.

Dagligen kallar min mamma mig hora och hon har slått mig ett antal gånger. Men nu har jag verkligen fått nog. Nu i helgen så bråkade vi för att "jag är för ung" för att ha pojkvän. Hon började kalla mig hora som vanligt, hota mig med att ta ifrån allt jag har och säga att jag är en skam för hela familjen. Det slutade med att hon gav mig en käftsmäll och jag gav tillbaka. krossade även en spegel då detta hände. Mina knogar är helt blodiga av allt jävla skit som pågår här hemma. Har även depprision och ångest. Klarar inte av detta och socialen hjälper mig inte dem har bara erbjudit mig att bo hos en barnmorska. Har ju ingen annan att vända mig till heller.. kan inte skaffa jobb för jag går i skolan från 8-16 och ska plugga högskola sen så har typ ingen fritid pga studierna.

Jag måste få ett eget boende eller något annat för jag klarar fan inte av denna mentala eller fysiska misshandeln heller. Älskar min mamma ändå så vill inte anmäla henne, har redan anmält pappa.

Jag förstår dig Ts. Jag och min mamma kom inte heller överens och hon kunde slå mig för småsaker. Jag kontaktade soc för att jag ville få hjälp med en lägenhet för att jag och mamma inte gick ihop, men min mamma satt med under hela mötet och jag kände att jag inte kunde berätta för soc hur jag hade det hemma. jag skulle aldrig anmäla henne. Hade även nöjt mig med fosterfamilj.

En dag när hon till sist tig stryptag på mig packa jag en väska och stack. Sedan dess har jag inte bott där utan flyttade hem till min pappa. Hos honom kändes det inte som ett hem och han pyntade inte vid jul, alls, och han kunde inte laga någon form av mat, men han behandlade mig bra och jag älskar han oerhört mycket.

Då var jag 15, idag är jag 27.
  • Anonym (suddis66)

Fan att alla dårar skall få barn!!!

• Anonym (hmm)
    alla har olika åsikter skrev 2015-09-24 01:13:26 följande:

Jag förstår dig Ts. Jag och min mamma kom inte heller överens och hon kunde slå mig för småsaker. Jag kontaktade soc för att jag ville få hjälp med en lägenhet för att jag och mamma inte gick ihop, men min mamma satt med under hela mötet och jag kände att jag inte kunde berätta för soc hur jag hade det hemma. jag skulle aldrig anmäla henne. Hade även nöjt mig med fosterfamilj.

En dag när hon till sist tig stryptag på mig packa jag en väska och stack. Sedan dess har jag inte bott där utan flyttade hem till min pappa. Hos honom kändes det inte som ett hem och han pyntade inte vid jul, alls, och han kunde inte laga någon form av mat, men han behandlade mig bra och jag älskar han oerhört mycket.

Då var jag 15, idag är jag 27.

Har du något funktionshinder?

Skönt att du kunde bo hos din pappa iaf.
  • Nomanisanisland
    Anonym (råd) skrev 2015-09-22 12:13:37 följande:

Soc delar inte ut lägenheter. Ställ dig i bostadskö och ring runt till privata hyresvärdar och leta boende tills du har gått ut gymnasiet. I övrigt får du nog följa din mammas regler i hennes bostad och försöka att ni inte ska bråka med varandra.

Vad är det för råd? TS mamma ska polisanmälas och sitta i fängelse. Finns ingen anledning att TS ska böja sig för ett litet våldskriminellt as.
  • Nomanisanisland

Anonym (råd) skrev 2015-09-22 12:13:37 följande:

Soc delar inte ut lägenheter. Ställ dig i bostadskö och ring runt till privata hyresvärdar och leta boende tills du har gått ut gymnasiet. I övrigt får du nog följa din mammas regler i hennes bostad och försöka att ni inte ska bråka med varandra.

Mamman som för det första har valt att vara ett litet misshandlande as har för det andra inte med sin myndiga dotters pojkvän att göra alls. Sådana där ska bara veta hut, åtalas, dömas och skärpa sig. TS ska inte överhuvudet taget behöva krypa för någon som väljer att misshandla henne istället för att uppföra sig. Fy fan för sådana.
  • alla har olika åsikter
    Anonym (hmm) skrev 2015-09-26 11:30:31 följande:

Har du något funktionshinder?

Skönt att du kunde bo hos din pappa iaf.

Nej det har jag inte. Hurså?
Svar på tråden slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp