• EmManny

Junibebisar 2016

Hej igen i den nya tråden! Jag är 34 år, bf 5/6, Hamburg

• EmManny

Jag har slutat med kaffe nu mest för att det inte längre smakar så gott för mig. Minns att det blev så förra graviditeten också. Tycker också att det känns lite skumt att dricka något som inte är bra för fostret så det är nästan lite tacksamt att jag tycker att det smakar illa just nu.

Har för mig att tre koppar om dagen är max när man är gravid.

• EmManny

Betryggande att läsa om fler som har växtvärk/molvärk/mensvärk. Har det mest på morgonen och sedan är det lugnare under dagen.

Mår inte illa än men jag minns hur fruktansvärt det är. För mig började det i vecka 7 förra gången och nu är jag i vecka 6 (5+3). För mig hjälpte det också att äta pyttelite men ofta. Jag knaprade på knäckebröd, åt lite fil eller drack mjölk. Ingenting med smak.. En del klarar ju grejer med smak som apelsiner och ingefära mm. Man får prova sig fram vad som funkar för en själv.

Har tid hos bm på fredag och hoppas på ett tidigt vul. Om jag har tur kanske jag får se ett litet tickande hjärta då. Läste att det evetuellt kan gå att se i vecka 6 eller 7. Någon som har erfarenhet och minns?

Är livrädd för mf igen och tittar ofta efter blod i trosorna men hittills har det bara varit rikliga flytningar...

• EmManny
    Annaleo90 skrev 2015-10-08 06:36:44 följande:

Har bara haft ljusrosa flytningar 2 ggr och imorse kom det mörkt blod o två små klumpar :(

Ska man ringa barnmorskan? Vad kan dom göra? Kollar som vul då eller man tar ett gravtest? Eller man får bara vänta o se??

Är i v. 5 typ

Fan :(

Jag vet inte hur de gör i Sverige för jag bor i Tyskland men om det skulle visa sig att det är ett missfall kan det vara bra att få det dokumenterat. Här tar de gravtest och kollar hcg-nivån. Själv har jag haft tre missfall men det tredje skedde när jag var på semester i vecka sju och när jag kom hem hade allt hcg hunnit gå ur. Därför finns det missfallet inte i mina journaler. Här börjar de fertilitetsutredning efter tre missfall.

Ring bm och fråga hur de gör där du bor.

Missfall är hemskt! Hoppas att dina blödningar har avtagit och att det var mindre blod än du trodde. Annars är det bara att ta nya tag. Jag blev gravid drygt två veckor efter mitt förra missfall och hoppas så att jag får behålla det denna gång!
  • EmManny

[quote=75853418][quote-nick]Moneal skrev 2015-10-09 05:08:54 följande:[/quote-nick]kul att den skickar innan jag var klar ;)

nä men försök njut av din graviditet, finns inget vi kan göra åt allt tyvärr och vi väntar faktiskt barn inte missfall.

kram på dig och hoppas du får en fin dag <3[/quote

Åh vad bra om att vänta barn inte missfall! Så ska jag försöka tänka.

Har tid hos bm idag och är lite nervös för symptomen har avtagit sedan igår. Ingen molvärk längre. Överanalyserar allt.

• EmManny
    Moneal skrev 2015-10-09 11:51:11 följande:

Lycka till hos bm :)

kommer säkert gå bra ska du se :)

Tack! Fick göra vul idag och det såg bra ut. Det mätte 5+5 vilket är precis i enlighet med mina beräkningar. Fick tid igen på tisdag för att göra nytt vul för att då ska man tydligen kunna se ett hjärtslag. Här i Tyskland gör de fler ultraljud. Jag vet att det är både för- och nackdelar med det men för mig med missfallshistorik så är det alltid betryggande att se att allt ser bra ut.

Nu känns det lite lugnare för en stund! Det där med att vänta barn och inte missfall är mitt nya mantra!! Tack igen för det!

Ha en skön helg allihopa!!
  • EmManny
    Ankissen skrev 2015-10-10 14:55:39 följande:

Jag har berättat för flera stycken fast jag bara är i v5. Mamma och syrran, min bästa vän, två på jobbet och idag en kusin. Jag ser det som så att om det går åt skogen behöver jag mitt supportsystem och det är dessa människor. Om allt går vägen är det skönt att älta med dem under vägen. Dessutom tycker jag man ska försöka jobba emot att missfall t.ex. är så tabu och inget man talar om. Jag berättar öppet om mina två för alla som frågar därför känns det inte som om den biten blir den värsta om ett mf inträffar. Det var mina små tankar...

Håller verkligen med - både om support och om att jobba mot tabu. Jag har berättat för min familj. Min man har inte berättat för sin än. Går in i v 7 imorgon. Första gången jag blev gravid fick jag missfall i vecka 7 och fick åka ambulans och blev skrapad. Det skedde på jobbet och jag blödde ner golvet och fick hemska kramper så min chef ringde ambulansen. Det hela blev onödigt dramatiskt och en skrapning hade förmodligen inte behövts men läkaren gjorde den bedömningen. Min man var bortrest i jobbet och jag låg själv där i en sjukhussäng och ringde till mamma och grät och berättade att jag hade varit gravid men fått missfall. Önskade så att jag hade berättat innan.

Nu berättar jag direkt jag testar positivt för mina närmsta. Det blev ett missfall till efter det och sedan ett barn och sedan ett missfall igen och nu är jag gravid igen och har berättat för min familj och för mina bästa vänner.

Men man ska göra precis som man känner själv. Känns det inte rätt att berätta innan vecka 12 så ska man nog vänta.
Svar på tråden Junibebisar 2016