• EmManny

Junibebisar 2016

Återigen ber jag om ursäkt för att min godtyckliga statistik som jag hittade på nätet upprörde så många.

Det var bara något som jag läste och lade upp som tröst för oss som mår så illa och lider av det.

Som någon kommenterade har det ju att göra med hur man reagerar på hormonerna. Känner som jag också skrev flera som haft turen att slippa jobbiga graviditetsbesvär och kunnat njuta av sina graviditeter redan från början.

Sedan har jag själv tre missfall i bagaget och blev personligen lite tröstad av den statistiken. Men man ska ju ta allt man läser på slumpmässiga sidor på nätet med en nypa salt!

Det var som sagt inte min menig att göra någon ickeillamående person ledsen.

• EmManny
    frestelsen skrev 2015-10-30 11:08:40 följande:

Kan ni ge er nu!!! Kan nån SVARA om de får ont i magen vid över ansträngning???. Orkar inte skriva inlägget en gång till, de finns någonstans mellen tjafsen...

Jag får ont när jag nyser. Då hugger det till. Men om jag drar upp benen mot magen går det bättre. Men det kanske inte riktigt är samma typ av smärta som menar.
  • EmManny
    Dance dance dance skrev 2015-10-30 10:50:52 följande:

Jag fann det trösterikt, även om man vet att sånt ska tas med en nypa salt.

På tal om illamående, nån som har tips på hur man borstar tänderna utan att trigga illamåendet? Det känns minst sagt kontraproduktivt att kräkas efter varje gång jag borstat... Kommer ha tusen hål när detta är över känns det som. :(

Jag måste spotta ofta och ta lite mindre tandkräm så att det inte skummar så mycket i munnen. Sedan är jag försiktigt med att inte skrapa tungan som jag alltid gör annars. Då får jag kväljningar och har kräkts.
  • EmManny
    Jennyyyyy skrev 2015-10-30 10:52:06 följande:

Är era bröst likadana hela tiden?? Mina har mjuknat och inte lika ömma idag. Man blir så nojig!!!

Mina har varit mjuka hela tiden. Känner bara att bröstvårtorna är lite extra känsliga men annars är de precis lika som innan graviditeten. Slutade dock amma för tre månader sedan och har fortfarande kvar lite mjölk. Vet inte om det påverkar. Är i v 9 nu.
  • EmManny

Hittade en bra nedräkningssida. Man lägger in sitt bf och sedan ser man en nedräkningskalender för hela graviditeten. Nedräkning och uppräkning kanske jag ska skriva. Man kan till exempel se i vilken vecka man är ett visst datum.

www.pregnology.com/faralong.php&day=05&year=2016

Nu är nog mitt datum inlagt i länken men det är bara att ändra.

• EmManny
    Ellaria skrev 2015-10-30 12:03:17 följande:

Imorgon ska jag berätta för mina föräldrar, syskon och farmor på 99 år. Tänkte läsa en liten dikt för farmor...

"Du ska få en present av ett annorlunda slag

tyvärr kan du inte öppna den idag

Just nu syns den faktiskt knappt

men som tur är växer den väldigt snabbt

För i min mage det en liten bor

som gärna vill kalla dig gammelfarmor"

Vad tycker ni?

Oj vad fint! Blev rörd! Berätta gärna efteråt hur det gick!
  • EmManny
    forsyne skrev 2015-10-30 19:06:05 följande:

Hej alla! Jag har gått lite valet och kvalet om/när jag skulle hoppa in här. Dels vågar jag inte riktigt tro på att den här graviditeten verkligen ska gå vägen, och dels har ju den här tråden varit lite "berg-och-dalbana". Jag får se hur aktiv jag är.

Jag är iallafall 37. Det här är min första graviditet. Efter att ha försökt sen 2012, genomgått utredning för barnlöshet, operationer mot endometrios, kemiskt klimakterium, och, slutligen, ivf-behandling är vi äntligen gravida. Men det är lite svårt att tro på det.

Jag är i v8+4 och bf är 5 juni.

Jag passar på att svara dig också. Jag känner igen mig mycket väl. Jag har ett ganska tungt jobb, och när jag har pass då jag går och lyfter extra mycket så får jag som extra växtvärk, skulle jag säga. Tror det främst är ligamenten som spökar, men det är obehagligt. Jag kan knappt gå i rask takt utan att det gör ont, så träna är det absolut inte tal om att göra. Gick en del längre rundor innan vi började med ivf-behandlingen, men inte mycket sen dess.

Grattis!!! Måste kännas fantastiskt!

Var försiktig med tunga lyft! Själv bor jag i Tyskland och här omfattas gravida av en särskild skyddslag som bla säger att gravida får lyfta max 5 kg. Vad jag har förstått finns tyvärr inte liknande lag i Sverige men jag tänker att den finns här av anledning.
  • EmManny
    Ma JoLi skrev 2015-10-30 20:08:37 följande:

Är det okej att hoppa in i denna tråd så här sent? BF 28/6. Har gått in i vecka 6

Grattis till graviditeten!
  • EmManny
    Ellaria skrev 2015-10-30 20:40:06 följande:

Vill poängtera att så länge man inte har ont eller så är det absolut ingen fara att lyfta. Känns ibland som vi gravida borde låsas in i skyddsrum... Jag lyfte 45kg marklyft igår. Det är inte ett dugg farligt eftersom jag gjorde lika och mer innan jag blev gravid.

Det kanske är individuellt. Här i Tyskland är lagen tydlig med fem kg på arbetsplatsen. Men fem kg är ju ingenting. Bär ju tyngre matkassar och mitt barn på 14 kg dagligen. Är man i bra form så är det väl precis som du skriver ingen fara. Men om man får ont ska man nog vara försiktig.
  • EmManny

Köpte också hem katrinplommon igår men jag mår så illa att jag inte förmår äta dem. Müsli går dock bra så jag ska testa lite linfrön som jag ska blötlägga först och röra ner i yoghurt.

Avundas er och gläds med er som slipper illamåendet! Det är deprimerande att inte kunna vara glad och aktiv hemma med min dotter och sambo. Jag längtar tills illamåendet är över. Förra graviditeten mådde jag skitdåligt fram till v 14 och sedan vände det och resten av graviditeten var fantastisk. Inga besvär, ingen foglossning - nada! Åt dock väldigt mycket chokladpudding så jag lade på mig sammanlagt 25 kg som det tog 1,5 år att gå ner. Ska försöka lägga band på mig den här gången.

Svar på tråden Junibebisar 2016