Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Junibebisar 2016

ebe91 skrev 2016-03-06 19:19:58 följande:

Du kan ju få beviljat gravpenning men välja att fortsätta jobba ändå, så när du vet att du garanterat jobbar sista dagen kan du lämna in en försäkran.

Har du studerat någon gång? Då ansöker man ju om CSN och får det beviljat, sen vid varje terminstart lämnar du in en försäkran att du studerar - samma princip där iallafall.

Har för mig att man kan lämna in försäkran på försäkringskassans hemsida? Annars är det bara o skicka in blanketten om du nu vet med säkerhet när du jobbar sista dagen :) hoppas du förstod hur jag menar ;)

Aha! Jag har planerat att gå det datumet som jag får gå, 7 april. Dock tänker jag ta tre semesterdagar så att jag kan gå 1 april istället, men det behöver jag väl inte skriva?

Så jag skriver alltså fr.om 7 april, t.om då? Det vet jag ju inte?
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-07 10:44:41 följande:

Precis, du skriver 7 april (om det är 60 dagar innan bf) till 10 dagar innan bf.

Ex: jag kommer gå på gravpenning 25/4 (inte fullt 60 dagar kvar då men ville jobba klart veckan innan), har bf 21/6 så ansöker om gravpenning tom 10/6 sen tar jag semester 10 dagar (11/6-20/6) och börjar ta ut fp-dagar fom 21/6. Man kan ju ta ut fp-dagar när gravpennigen tar slut men har så mkt semesterdagar så jag tar av dom. Sen behöver man ju inte ta en enda dag förrän barnet fyller 1 år, beror ju på hur man har det ekonomiskt.

Okej! Då förstår jag! Tack för det :)
  • frucgsvensson
    Plärtan skrev 2016-03-14 17:18:02 följande:

Hur länge planerar ni att jobba? Jag tänkte jobba till 15/5 och har bf 9/6. Jobbar som personlig assistent och på en fritidsgård och har rätt mycket foglossning så det känns hyfsat tungt, dock jobbar jag inte heltid längre så det underlättar ju :)

Varför har du inte sökt gravpenning? Om du har ett fysiskt tungt arbete och inte kan bli omplacerad att göra annat så får du ju gå 60 dagar innan BF.

Jag har sökt och blivit godkänd (jobbar inom äldreomsorgen). Jag har BF 6/6 och går 1/4 (tar tre semesterdagar för att kunna gå 1 istället för 7/4).
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-14 18:59:20 följande:

Ska söka gravpenning så kommer jobba sista dagen 21/4 (bf 21/6).

Oj du får nog skynda att skicka in ansökan nu, det kan ta flera veckor innan du får beslut. Och sen ska du skicka in en försäkran också. Vet inte om det är handläggningstid efter det OCKSÅ för att räkna ut ekonomiskt osv.
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-15 07:17:32 följande:

Jag fick moderskapsintyget igår så har inte kunnat göra det snabbare, men var ju hemma på gravpenning ifjol så egentligen har de ju alla mina uppgifter redan så tror inte det kommer ta så länge och fatta beslut denna gång heller :) men har tänkt fixa allt denna vecka!

Oj, så sent! Men vilken vecka är du i? Jag fick mitt direkt efter vi hade varit på RUL i vecka 19.

Okej.Jag tror dock att dom ändå måste kolla upp och göra en ny bedömning, och det är den bedömningen som tar tid. Så fick en kompis till mig göra iallafall. Fick skicka in nya papper fastän hon arbetade på samma ställe som barnet innan.

Hoppas det löser sig iallafall :)
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-15 17:02:33 följande:

Går in i vecka 27 imorgon. Men jag var aldrig på v20-besöket (det efter ultraljud) eftersom vi var i thailand, hade ett kort besök i v 23 istället o då tänkte varken hon eller jag på det. Skulle till bm förra veckan men då hade jag magsjuka så fick ringa o be hon skicka det med posten istället då vi bestämde att jag inte behöver komma dit förrän v 28 o det tyckte till o med jag var för länge o vänta med intyget ;). Jag vet inte, känner mig inte minsta stressad för att inte hinna få beslutet... Sist fick jag beslutet typ samma vecka som jag gick på gravpenning så kanske beror på det :)

Jaha. Då förstår jag! Så typiskt.

Konstigt. Min chef ville ha beslutet så tidigt som möjligt av mig för att kunna hitta en vikarie som kan gå på mitt gravVIK. Tog 3 1/2 veckor att få beslut för mig.
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-15 19:14:46 följande:

Ja, alltså... Jag jobbar som sjuksköterska och det finns ingen vikarie att få tag i. Vi är 6-7 st fast vi ska vara 17 (!) på avdelningen så vi ligger redan rätt risigt till om vi säger så... Och vi får alltid gravpenning på vårat jobb, det är en kirurgiavdelning där bla gastric bypass (fetmaoperationen) utförs så våra patienter kan ju väga 200kg och de ska mobiliseras efter operation och det är ju inte det lättaste alltid... Kan förstå att chefer som ska ersätta en vill veta i tid, för oss är det ju kört att få tag i någon fler personal redan...

Ja, det är klart. Det är ju skit med sköterskor i hela landet som jag förstår. Även hos oss.

Underbemannade som bara den.

Jag jobbar som uska och jobbar på ett somatiskt boende, hos oss blir också alla godkända för gravpenning.
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-15 20:12:08 följande:

Jo, platser stängs ner hela tiden... Hos oss har man ökat upp på usk-sidan för att avlasta oss sköterskor så visst - vi är inte lika mycket i omvårdnaden som tidigare men patienterna tycks vara sjukare på vårdavdelningarna så mer och mer medicinsktekniskt krävs och vissa saker kan vi ju tyvärr inte delegera. Jag älskar mitt jobb och patientgruppen, men att jobba i vården är tungt! Oavsett vilken profession man hör till.

Jag har bara jobbat 2 veckor nu efter min föräldraledighet med sonen, men känner redan att foglossningen är påväg mer o mer... Hoppas kunna jobba 100% tills gravpenningen startar om drygt 1 månad. Jag behöver få använda hjärnan lite mer innan jag återgår till småbarnslivet fullt ut ;)

Det verkar som att landstingen och kommunala boenden/hemtjänst har olika hur de lägger upp arbeten mellan ssk och uskor. Hos oss, som är ett kommunalt boende, är inte ssk'n alls med i omvårdnaden. Hon tar blodprover typ och jobbar med andra saker, vi sköter all omvårdnad, omläggningar, blodsocker, blodtryck osv. Vi RIK-behandlar och ger mediciner. Har bara haft praktik på sjukhus under tiden då jag gick utbildningen till uska och där gav ssk all medicin, var med något mer i omvårdnaden och vi tog alla prover.

Förstår att hjärnan behöver något annat än bara barnrelaterade saker.
  • frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-03-16 06:48:30 följande:

Ja, det är jättestor skillnad mellan den kommunala verksamheten och landstinget! Jag har jobbat som vårdbiträde i kommunen på ett äldreboende, och som du säger så var ssk aldrig med i omvårdnaden där. På sjukhus är det annars, och olika kliniker skiljer sig dessutom ganska mycket. Hos oss har vi teamvård (en ssk och en uska jobbar tillsammans och har sina patienter), tanken är ju att ssk måste vara delaktig i omvårdnaden för att kunna vara omvårdnadsansvarig :) när vi har gastric bypass patienter är man själv som sköterska (ingen uska med sig), så då kan det ju bli en del omvårnad under det passet. Hade jag jobbat på ett äldreboende hade jag inte haft samma behov av gravpenning som jag har där jag jobbar nu, helt klart!

Jaha okej! Hos oss är det jättekonstigt om ssk'n skulle ta på sig all mundering och börja tvätta någon liksom.

Nej, det är mycket att sitta vid datorn och sånna grejer (vet ju inte exakt vad ssk'n gör egentligen, mycket administrativt iallafall).
  • frucgsvensson
    vindruvan skrev 2016-03-16 17:12:38 följande:

Vill fråga er om ni tycker att ni har ändrats när det gäller tex stresstålighet. Jag har kunnat ha det körigt på jobbet utan att känna att jag bara vill lägga mig och gråta, det är helt annorlunda nu... jag har en jobbig vecka på jobbet när jag står med full barngrupp på 22 barn och med vikarier (min enda fasta kollega är bortrest), de återstående dagarna nu är jag själv med en ny vikarie och ingen mer hjälp finns att få. Jag har ont i höfter och ischias, men just stressen över att allt hänger på mig och att barnen givetvis testar en ny vuxen i gruppen på alla sätt (ofta hög ljudnivå) påverkar mig jättemycket. Jag vill bara gå hem och gråta. Min arbetsmoral och lust att engagera mig känns lika med noll nu.

Jag blir frustrerad då jag inte är van vid att reagera såhär.

Någon mer som blivit känsligare?

Jag känner igen mig mycket väl. Jag är en sån som aldrig är hemma från jobbet (har typ tre sjukdagar på 5 år) meny gör jag inget annat än tänka på att sjukskriva mig från dag till dag. Men jag gör det såklart inte, men har gråtit många gånger efter jobbet kan jag säga.
Svar på tråden Junibebisar 2016