Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Junibebisar 2016

Tiana skrev 2016-03-17 08:11:50 följande:

Du är verkligen inte ensam. Jag har mycket kontakt med folk i jobbet och minsta kritik gör mig ledsen och jag tar det personligt även om det skulle ligga utanför min kontroll. Gäller både kollegor och kunder. Likadant här. Vill bara gå ner i arbetstid och tänker på att få vila. Tyvärr är jag för envis att göra det på eget bevåg och läkaren vägrar hittills sjukskriva mig. Så kämpar på en dag i taget.

Jag har dock bara två veckor kvar att jobba ungefär innan jag får gå på gravpenning. Dagarna känns såååå långa och dryga nu. Räknar ner!
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-03-17 22:36:51 följande:

Räknar också ner nu! Inte många arb.dagar kvar. Hjärnan har liksom stängt av sig på jobb.

Ja, eller hur. Jag har dock en arbetshelg kvar, påskhelgen. Fredagen efter går jag :)
  • frucgsvensson

Själv så skulle jag aldrig tordas ha bebisen i sängen, oavsett nest eller syskon. Jag är fullständigt livrädd för att råka rulla över eller så. Hur gör ni, bullrar ni upp runtom också eller?

• frucgsvensson
    annieh897 skrev 2016-03-29 12:03:50 följande:

Vi har köpt en Babybay sidosäng som bebis förhoppningsvis trivs i. Jag vågar inte heller ha bebis direkt i vår säng men vill ändå ha henne nära.

Ja, vill också ha vår så nära det bara går, men INTE i sängen. Ska också fästa spjälsängen mot vår säng.
  • frucgsvensson

Ja, jag vet ju inte hur det blir den första tiden eftersom det är vårt första barn. Men vår barnmorska trycker rätt hårt på att man inte ska samsova, trots behovet av närhet för bebisen (och oss) och hur lättväckt/stilla man än är. Jag har av någon anledning blivit extremt rädd för det här med plötslig spädbarnsdöd med just samsovning, filtar/täcken som hamnar över ansiktet osv. Men vi får se när verkligheten är här helt enkelt.

• frucgsvensson
    Millemupp skrev 2016-03-29 21:49:39 följande:

vad gäller samsovning eller inte är det så klart varje familj som själv vet vad som är bäst för just dem! Hade själv tänkt ha första barnet i nest i spjälsäng, men hon var väldigt tydligt de första månaderna med att hon bara sov på eller precis bredvid mig (hur jag än försökte lägga ifrån mig henne var det som om hon hade nån inbyggd radar som reagerade när jag flyttade bort henne från mig). Och när man ammar är man plötsligt väldigt lättväckt, och är vaken kanske varannan timme ändå, så jag för min del kände mig säker med att ha henne i nestet bredvid mig. Sen har man vant sig och dottern sover fortfarande allra bäst i vår säng och när hon märker vår närvaro (det är väldigt mysigt också, mitt i all trängsel!)

Ska fundera vidare på sängproblemet, vi har vår hittills oanvända spjälsäng i rummet, får kanske se om den kan komma till användning trots allt!

Ja, men det är det jag menar. Jag är fullständigt livrädd just NU för att ha bebisen i sängen, men när verkligheten kommer ikapp och man kanske bara får sova då bebisen vill ha närheten, och det trots allt fungerar bra, då kan det vara annat. Jag är ändå öppen med hur det blir, men jag vill helst INTE pga riskerna.
  • frucgsvensson
    Kristalii skrev 2016-04-01 18:45:18 följande:

Det är så olika vad olika personer tycker. Och vad Socialstyrelsen tycker, de ändrade sig för ett tag sedan.

Här kan du i alla fall läsa om samsovning och amning. www.babybaby.se/2015/12/sova-med-bebisen-bra-for-amningen/

Ärligt talat så struntar jag i vad socialstyrelsen tycker. Alla måste gå till sig själv och göra det dom tycker är bäst för dom och deras barn. Jag gör min bedömning nu och känner att samsovning är en risk.
  • frucgsvensson
    Lutetzia skrev 2016-04-02 18:54:59 följande:

Klart att alla måste göra vad som känns bäst för en själv och ens barn.  Men Socialstyrelsens råd är ju just att samsovning är en risk för PSD... Jag fick en folder på min föräldrakurs om just detta.

Ja, precis. Och det är ju det jag också tagit till mig, informationsmässigt. Men jag vet att många samsovet pga att barnet inte sover annars och pga andra orsaker. Jag menar bara att jag kan inte säga hur jag kommer att göra när det väl gäller.
  • frucgsvensson

Ni pollenallergiker, vad äter ni för tabletter nu? Jag måste börja med något för mina besvär är så påtagliga nu men vet inte vilka tabletter man får äta som gravid?

• frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-04-10 10:21:26 följande:

Enl uppsala läkemedelsinformationscentral ska man i första hand undvika cetirizin pga fynd av njurmissbildningar, men studierna är begränsade... Skall dock förskrivas med försiktigheter.

Även fass skriver att det läkemedlet ska undvikas av gravida kvinnor, och att behandlingen bör upphöra vid misstanke om graviditet.

Dessa råd är ju allmänna, så din doktor har kanske bedömt att nyttan för dig är större än riskerna. Vill inte skrämma dig! Kan lova att alla läkare inte har koll på vad gravida kan ta, tyvärr...

Något sånt där sa de då jag ringde för att rådfråga på 1177 också. Jag fick ingen hjälp av apotekspersonalen heller för de fick inte rekommendera några allergitabletter öht. De står i varenda bipacksedel tydligen att man ska rådgöra med läkare under graviditet och amning och då fick inte apotekspersonalen säga något annat. (Var där idag). Jag antar att de går utifrån varje person förstås, så jag ska ringa och rådfråga imorgon hos vårdcentralen, läkare.
Svar på tråden Junibebisar 2016