Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Junibebisar 2016

Liinaa91 skrev 2015-12-14 14:15:06 följande:

Ingen bra vagn!! Läkare samt sköterskorna på BVC säger att barn inte ska sitta i bilbarnstolen mer än 45 minuter utan paus för kroppsbyggnadens utveckling. Tänk då om man åker någonstans med bil sen klickar över solen till vagnen och går runt... visst sover barnet längre men ej bra för barnets kropp.

Okej. Men vad konstigt att dom får sälja sån då kan man tycka?! Att det liksom ska gå att sätta den på själva vagnen.
  • frucgsvensson
    Maräng87 skrev 2015-12-14 21:41:07 följande:

Fast tanken är väl ändå att man ska kunna använda den när man bara ska i väg kortare stunder så att man inte behöver packa med sig hela vagnen. Ex om man ska åka och handla/till BVC/hämta på förskolan osv och det är tungt att bära babyskyddet. Dessutom är det ingen fara om bebis sitter något längre vid enstaka tillfällen. Sunt förnuft är väl tumregeln för det mesta gällande barn :)

Ja, absolut. Men jag har sett många med sånna vagnar som gått på shoppingcenter och det hör ju till som mammaledig tänker jag med fikon och shopping, inte bara en snabb runda. Det känns ju som att informationen borde ha kommit ut på något vis. Jag är jätteglad över att få höra tips och trix då jag inte har koll själv. Jag ska ta med mig den här frågan på nästa BM besök :)
  • frucgsvensson
    Dance dance dance skrev 2015-12-14 22:17:46 följande:

Någon som känner igen sig i detta? Jag har varit förkyld i säkert tre-fyra veckor snart och hela tiden har jag haft lite feber. Inte mycket, aldrig över 37,7 men tillräckligt för att man ska känna av det. Nu har jag varken ont i hals eller öron längre, bara lite snuva kvar men den där lilla febern ger sig inte och det är så irriterande. Har inte oroat mig innan, men nu känns det som om det suttit i väldigt länge ändå.

Känner igen det där. Inte jag, men en bekant har haft likadant. Gick till VC och fick ta prover, vet inte resultatet dock. Men det är säkert någon form av influensa. Ring och hör med 1177.
  • frucgsvensson
    Kristalii skrev 2015-12-15 07:59:21 följande:

Det gick fortare och lättare än jag trodde att hitta info om tid i babyskydd! Jag har inte läst hela rapporten (än).

"Litteraturstudier och intervjuer med barnläkare, barnsjuksköterskor och sjukgymnaster visar att en rekommendation som anger en viss tid inte är relevant. Det är viktigare att lyssna på barnets signaler och ta en paus när barnet skriker. Liksom vuxna mår inte barn bra av att vara i samma ställning långa perioder i sträck, men det motiverar inte en rekommendation innehållande en specifik tid för ett krocksäkert babyskydd. Undersökningar gjorda i USA har
    visat att syreupptagningsförmågan minskar med tiden i babyskydd. Det är viktigt att barnet har rätt position så att babyskyddet ger stöd för hela ryggen för att inte stoppa andningsvägen."

Läste ditt frucgsvensson inlägg igen och det här med föräldrar som går runt på stan eller i en galleria och shoppar och fikar med barnet i babyskyddet har jag svårt att förstå. Visst barnet kanske vaknar när en lyfter över det från babyskydd till liggvagnen, men jag tycker att det är sånt en får ta. 

Men om en ska in i mataffären och handla och sen in i bilen igen då tycker jag det är ok att barnet ligger kvar i babyskyddet. Dvs en kortare tid.

Bara min humbla åsikt.
    Jag har inte argumenterat emot någonting här, utan jag vill få en klarhet i hur pass farligt det kan vara eftersom jag inte har erfarenhet alls, inga kunskaper öht om barnvagnar. Tycker att det är bra att sånt här kan diskuteras här?

Jag skrev vad jag har sett då jag själv varit på shoppingcenter, det betyder inte att jag ska göra så.

Jag förstår din och de andras poäng, men tycker ändå att det är konstigt att de inte upplyser om det då man står där och pratar vagn på ett sånt ställe.

(En kompis funderade på en sån vagn, jag har pratat med henne om det och dom fick ingen upplysning om det, hon hade inte heller någon aning om den infon).
  • frucgsvensson
    Kristalii skrev 2015-12-15 13:17:23 följande:

Jag vill inte heller argumentera för eller emot. Jag kanske dock har ett rakt och lite hårt sätt att skriva på då jag ogillar lösa rykten som sprids så lätt på forum. Därför försöker jag hitta fakta istället. Jag har själv undrat över detta.

Att de som säljer och tillverkar barnvagnar kan jag på ett sätt förstå att de inte upplyser om det. De vill ju helt krasst sälja så mycket som möjligt. Om säljaren säger "använd den bara korta stunder" kanske föräldrarna väljer att låna eller hyra babyskydd istället.

Det finns ju "gamla vanliga" sittdelar och de lite nyare ergonomiska sittdelarna till barnvagnar. Där finns det lite olika åsikter huruvida de ergonomiska är bra eller inte. Kanske du vill läsa på lite om det oxå. Jag har läst en artikel om det som jag tyckte var bra, men tyvärr hittar jag den inte igen.

Nja. Jag håller inte riktigt med ändå.. Jag tycker ändå att om det är så pass farligt så ska informationen komma ut från säljaren. Det kan ju skada ett barn som ju framgår i texten du skickade.

Hur som helst så blir det nog ett travel-set med både liggdelen och babyskyddet, så kan man variera. Som du skriver så kan det ju vara bra om man åker och handlar osv med babyskyddet och längre turer ta liggdelen.
  • frucgsvensson

Oj vilken magknip jag har haft ikväll i omgångar! Någon som känner igen sig på det? Jag tänkte direkt på förstoppningen, men det var inte så länge sedan jag fick göra nr 2. Magen är helt uppsvälld och öm nu, t.om bak i mitten på ryggen är öm.

• frucgsvensson
    Kristalii skrev 2015-12-17 08:17:05 följande:

Jag vill inte skrämma upp dig nu för det behöver inte alls vara det men jag fick problem med gallsten under min andra graviditet. Den BM jag hade då ignorerade mitt onda totalt. Sen när jag fick reda på att det var gallsten sa min mor som inte brukar ha sån koll att det är vanligt när en är gravid. Blev då rätt sur på BM...

Under mina gallstensanfall kom smärtan i vågor. Smärtan var som värst på höger sida, typ under bröstet. Smärtan kunde oxå kännas som ett band som drogs åt runt hela kroppen. Efteråt satt det i en molande värk.

Första gångerna trodde jag oxå att det var magen som krånglade. Sprang på toa. Försökte tom spy (och jag hatar verkligen att spy).

Som sagt vill inte skrämma upp dig. Bara en tanke eftersom jag fick så dåligt bemötande av min BM.

Okej! Fast jag hade inte ont på någon viss sida utan det var liksom i tarmarna. Typisk magknip.

Antar att det är för att allt går långsammare och att det börjar bli mindre plats därinne. Dessutom så har jag glutenintolerans så kanske hade fått i min lite gluten på något vis igår. (brödsmulor eller nått).
  • frucgsvensson
    Jennyyyyy skrev 2015-12-17 20:18:24 följande:

Magknip deluxe pga alla gaser!!

Verkligen! Har inte haft det riktigt såhär innan, men nu de senaste dagarna är jag sååå svullen och gasig.
  • frucgsvensson
    Elenius skrev 2015-12-18 11:27:11 följande:

Nå jag kan nog inte det, och de tar väl inte in mig om jag inte blöder mycket! Har inte varit något sedan det där i morse, men jag var som växtvärk :(

Det skadar inte att överdriva en smula heller..
  • frucgsvensson
    Elenius skrev 2015-12-18 23:25:32 följande:

Har inte varit något mer brunt eller något blod alls på hela dagen, men det skrämmer mig att alla symptom är borta eller väldigt svaga!

Är i Örebro och verkar inte finna någonstans jag kan få hjälp :( allt jag vill är att se eller höra att de fortfarande lever!!!

Usch, vad jobbigt! Men skönt att du inte blött mer än du har gjort hittils. De säger ju att det är vanligt med blödningar och det är ju faktiskt inte jättevanligt med MA trots att du har fått det tidigare.

Om du verkligen vill höra så finns det ju doppler att köpa på teknikmagasinet, det har lugnat mig. Men läs på innan, det varnas lite (utan forskning vad jag förstår) att man inte ska lyssna ofta och länge.

Om det funkar i din vecka är osäkert, kolla upp det innan isåfall så du inte blir mer orolig.
Svar på tråden Junibebisar 2016