Kristalii skrev 2015-12-15 07:59:21 följande:
Det gick fortare och lättare än jag trodde att hitta info om tid i babyskydd! Jag har inte läst hela rapporten (än).
"Litteraturstudier och intervjuer med barnläkare, barnsjuksköterskor och sjukgymnaster visar att en rekommendation som anger en viss tid inte är relevant. Det är viktigare att lyssna på barnets signaler och ta en paus när barnet skriker. Liksom vuxna mår inte barn bra av att vara i samma ställning långa perioder i sträck, men det motiverar inte en rekommendation innehållande en specifik tid för ett krocksäkert babyskydd. Undersökningar gjorda i USA har
visat att syreupptagningsförmågan minskar med tiden i babyskydd. Det är viktigt att barnet har rätt position så att babyskyddet ger stöd för hela ryggen för att inte stoppa andningsvägen."
Läste ditt frucgsvensson inlägg igen och det här med föräldrar som går runt på stan eller i en galleria och shoppar och fikar med barnet i babyskyddet har jag svårt att förstå. Visst barnet kanske vaknar när en lyfter över det från babyskydd till liggvagnen, men jag tycker att det är sånt en får ta.
Men om en ska in i mataffären och handla och sen in i bilen igen då tycker jag det är ok att barnet ligger kvar i babyskyddet. Dvs en kortare tid.
Bara min humbla åsikt.
Jag har inte argumenterat emot någonting här, utan jag vill få en klarhet i hur pass farligt det kan vara eftersom jag inte har erfarenhet alls, inga kunskaper öht om barnvagnar. Tycker att det är bra att sånt här kan diskuteras här?
Jag skrev vad jag har sett då jag själv varit på shoppingcenter, det betyder inte att jag ska göra så.
Jag förstår din och de andras poäng, men tycker ändå att det är konstigt att de inte upplyser om det då man står där och pratar vagn på ett sånt ställe.
(En kompis funderade på en sån vagn, jag har pratat med henne om det och dom fick ingen upplysning om det, hon hade inte heller någon aning om den infon).