Inlägg från: Mamma Lotta |Visa alla inlägg
  • Mamma Lotta

Junibebisar 2016

Inheaven, jag hoppas på en tjej denna gång, men tror att det är en kille, vad ser du? Om du vill svara förstås!?

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Mamma Lotta
    Inheaven skrev 2015-11-04 22:39:34 följande:

Eftersom jag är så nyfiken av mig så var jag tvungen att testa redan nu.

Jag fick inget super klart svar, men den visade flicka.

Du får gärna höra av dig och meddela om det srämde sen :)

Jag lovar, jag ska ju göra moderkaksprov om någon vecka så då vet jag säkert så då lovar jag att berätta! Tack!!!
  • Mamma Lotta

Med tanke på diskussionen gällande fosterdiagnostik, jag har valt att göra det pga min ålder och för att vara förberedd på om något skulle vara galet! Jag är väl medveten om missfallsrisken, men som en läkare förklarade för mig att risken 0,5-1% är lite missvisande då man inte vet om det hade blivit missfall även utan provet. Jag har gjort moderkaksprov de 3 tidigare graviditeterna och det har inte varit några problem. Sedan kan man inte bara för att man gör provet vara säker på att barnet blir friskt, det kan hända saker som är bortom ens kontroll

• Mamma Lotta

Ok uppenbarligen går ju åsikterna isär, och jag vet att det finns värre saker ett barn kan drabbas av än DS, har en systerdotter som pga slarv vid förlossningen fick syrebrist och med den en grav CP skada samt svårbehandlad epilepsi. Om mina prover skulle visa sig vara dåliga och barnet inte anses livsfarligt då först skulle jag överväga abort, men för enbart DS? Nej! Det finns så många saker man inte kan upptäcka med fosterdiagnostik och det är något man ska vara väldigt medveten om! Jag hade aldrig utsatt mig för risken om inte det var för åldern! Har dessutom en dotter som föddes med Läpp,käk o gomspalt och det kom som en chock så för att undvika de överraskningar man kan undvika så gör jag mkp och ber de kolla extra noga efter Läpp,käk o gomspalt vid RUL.

Alla ska göra det som de känner sig trygga och bekväma i ingen har rätt att döma någon och visst får man ha en åsikt men ibland kanske man ska välja att hålla käften, vi vet inget om varandra och hur våra liv ser ut eller vad vi bär i vår ryggsäck så tänk er för både en och 2 gånger!!!!!

• Mamma Lotta
    tiinytoes skrev 2015-11-05 17:50:39 följande:

Jag lämnar denna tråden nu. Lycka till allihop :)

Tråkigt att du lämnar, men jag förstår dig!
  • Mamma Lotta

Alltså seriöst!!!! Jag är 42 och har sedan jag jag var 35 gjort mkp de senaste 3 graviditeterna, men när jag ville göra det som 35 åring ifrågasattes jag av läkaren med argument om missfallsrisken vs risken för att få ett barn med DS, detta samt att alla landsting inte erbjuder yngre blivande mödrar kub eller annat är ju faktiskt för risken är så mycket mindre när man är yngre! Att då hävda att man är ansvarslös för att man väljer att inte bekosta det själv när man inte är i nån riskgrupp är för mig att fördöma! Å visst kan man diskutera, men då bör det ske på en mer civiliserad nivå! Men du En del av oss, du tycks ju ha svårt för att acceptera att alla inte tänker som du och dessutom mer eller mindre idiotförklarar du de som inte köper ditt resonemang.

Om du nu väljer abort om barnet skulle visa sig ha DS så får du ju också acceptera att alla inte skulle göra som du?!

Hur skulle du göra om ditt barn får en allvarlig hjärnskada, vid tex förlossningen som du inte kan förutse? En skada som innebär att ditt barn måste ha assistans dygnet runt? Självklart finns det komplikationer som är svåra med ett barn med DS men glöm inte att det faktiskt finns saker som är långt värre och svårare att hantera och framförallt döm ingen annan för de val de gör, du har säkert erfarenheter som gör att du tänker som du gör vilket är helt och hållet upp till dig men för allas vår skull du vet inte vilka referensramar andra har här i gruppen så tycker du att de är helt förtappade så gör det inget om du väljer att vara tyst!!!

• Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-07 13:04:21 följande:

[quote=75971339][quote-nick]Zofster skrev 2015-11-07 11:52:03 följande:[/quote-nick]

Wow! Vilken diskussion. Till En del av oss, jag förstår viljan att kontrollera, speciellt något så pass stort som en graviditet. Men mitt tips är att försöka redan nu att släppa iaf lite på kontrollen. Slappna av och andas. Du kommer inte kunna kontrollera allt som händer med din bebis. Du kommer heller inte kunna kontrollera din förlossning. Om du redan nu släpper lite på det är jag helt övertygad om att det blir lättare för dig.

Själv ligger jag i illamåendeträsket. Hoppas hoppas hoppas att det slutar snart! Känns snarare som det blivit värre än bättre trots att jag gått in i v.10. Magen växer dessutom så snabbt, har tjejkväll ikväll men har inte lust att alla ska få veta så vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Kläder passar inte å mina vänner är väääldigt duktiga på att direkt slänga ur sig en "är du gravid?" så fort man inte är med på ett glas vin. 

[/

Det som går att kontrollera vill jag göra och min kommande förlossning kan jag också styra. Jag kan välja att tacka nej till EDA och värkstimulerande dropp, petidin, morfin , livmoderhalsbedövning, K vitamin injektion på mitt barn. Jag som födande kvinna bestämmer.

Känner ingen rädsla för förlossningen när det gäller smärta iaf är bara rädd att inte hinna in till det sjukhus jag lnskar föda på då det är en bit och min mamma har fött riktigt snabbt.

Du säger att du inte är rädd för förlossningen, men hur resonerar du om du tex pga dåliga hjärtljud måste akutsnittas alternativt få värkstimulerande pga värksvaghet? Hur skulle du resonera om tex ditt barn drabbas av allvarlig syrebrist och pga detta åldrar sig en CP skada som kräver assistans 24/7? Jag respekterar ditt resonemang, och jag kan förstå att du utifrån dina erfarenheter väljer ett sådant beslut, det är tufft gjort av dig, men jag undrar ändå om du ser alla andra saker som kan gå snett?
  • Mamma Lotta
    Zofster skrev 2015-11-07 18:05:13 följande:

Precis! Det finns ju ett skäl till att dessa "hjälpmedel" finns, oftast är konsekvenserna av att ej ta dem potentiellt värre. Men både jag och i stort sett alla jag pratat med som haft en "plan" för förlossning har ju ganska snabbt insett att den har sin egna plan när man väl är där

Lika som att jag denna graviditet planerar att ha en sån där liten och fin bula! Men tror inte min plan kommer hålla många veckor.

Jag har haft tur att mina 6 vaginala förlossningar har varit i stort sett identiska, enda skillnaden har varit antal timmar det har tagit.

Min syster som fick sitt första barn för 4 år sedan hade inte samma tur, hon hade behövt både värkstimulerande samt sugklocka eller kejsarsnitt pga att dottern föddes och hade haft lång syrebrist, detta till följd av slarv hos barnmorskan i dagsläget är systerdottern gravt CP skadad samt har svår epilepsi och kräver dygnet runt assistans, så det finns alltid sådant bortom ens kontroll. En annan god vän fick en son 2 veckor efter mig 06 och hennes son verkade helt normal och tillsynes frisk fram till 1 års ålder, idag har han en utvecklingshämmning, autism o adhd samt svår epilepsi så det finns så mycket som man aldrig kan kontrollera eller förbereda sig på!
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-07 18:24:21 följande:

Försvann mitt inlägg nu? Orkar inte skriva om allt. Ja tänk om himlen ramlar ner. Går inte att förutse något dom det går med fosterdiagnostik. Tycker det är dåligt att göra parareller på det sättet. Mitt önskemål är en icke medicinsk förlossning. Blir det akutsnitt så blir det och då får jag göra det till en så fin upplevelse som möjligt, ingen i min släkt har dock gjort det och inte i min sambos släkt heller.

Jag förstår att du vill kolla det du kan kontrollera, jag vill bara göra dig uppmärksam på att det finns saker bortom din kontroll, ingen hade lkg i min eller makens släkt ändå fick vi en dotter med dubbelsidig Läpp käk o gomspalt!
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-07 19:34:56 följande:

[quote=75972821][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-11-07 18:30:47 följande:[/quote-nick]

Jag förstår att du vill kolla det du kan kontrollera, jag vill bara göra dig uppmärksam på att det finns saker bortom din kontroll, ingen hade lkg i min eller makens släkt ändå fick vi en dotter med dubbelsidig Läpp käk o gomspalt!

[/

Läpp och käk kan dom nog se på UL liksom organ, hjärtat, hjärnan etc och fostervattenprovet alla 23 kromosomparen analyseras.

Ja det kan de se på UL, men vid mitt RUL så missade de detta, men en eventuell utvecklingsstörning kan de inte se...
Svar på tråden Junibebisar 2016