Inlägg från: Mamma Lotta |Visa alla inlägg
  • Mamma Lotta

Junibebisar 2016

En del av oss skrev 2015-11-15 23:20:11 följande:

[quote=76008190][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-15 22:37:50 följande:[/quote-nick]

Ja det där med möten är svårt. Vi är snabba på att bilda oss en uppfattning och sen sitter den stenhårt.

Hopppas du hittar vad som känns bra... Det där med hemsjukhus vad menade hon då? Och kub kan väl inte va tvunget?

[/

Ja normalt sett är nästa BM besök efter RUL runt v.20 först men jag ska dit redan innan mitt RUL på samtal och jag är så orolig vad detta samtal ska handla om.

All fosterdiagnostik är valfritt, men hon la nästan fram det som att jag utsätter mig frivilligt att få missfall om jag inte gör NIPT eller KUB. Jag förklarade för henne att jag vill få ett så säkert svar som möjligt och en sannolikhet ger inte mig någon säkert svar och jag vill inte gå runt med några halvdana siffror och sedan inte gå vidare om sannolikheten är över 1:200 och det stämde ju.

Hemsjukhus är sjukhuset närmast mig. Jag vill absolut inte föda där eller riskera det, jag vill föda på ett annat sjukhus men hon sa bara att det är bäst för mig om det är nära...det är inte alls bäst för mig..föder hellre hemma då än sätter min fot där.

Så otroligt olika det kan vara nu i fredags när jag var inne för att fastställa min graviditetslängd så sa bm som gjorde UL att det är klart att du vill göra mkp med tanke på din ålder, hon ifrågasatte inte varför jag inte gjort kub!

Tycker dina argument var bra varför ifrågasattes de? I och för sig om man har mycket blödningar och annat under graviditeten så kan jag väl förstå om de avråder men din graviditet har väl framskrider normalt eller?

Å gällande sjukhus så har du väl rätt att välja det du finner bäst? Jag hoppas innerligt att det blir bättre för dig!
    Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-16 11:19:06 följande:

Skönt att se dig tillbaka, har tänkt på dig!

Jag är också väldigt känslig med vårdpersonal, har haft mycket med dem att göra i mitt liv och det har nog bidragit mycket! Kan du prata med barnmorskan tror du om dina behov? Eller känner du att kemin mellan er är fel? Du ska absolut inte gå hos någon som du inte känner dig helt bekväm med! Du har all rätt att byta om du känner att det är det bästa! Ta lite tid och fundera på om du tror att det kan funka, om du känner att det går att prata med henne eller om du bara känner nej nej nej. Du måste inte ta något beslut just idag, utan fundera lite på vad du känner och vad det är du vill ha hos en bm

Dessa hormoner ja... Jag är väldigt känslig i vanliga fall men vissa dagar är det nu extremt! Blev skitförbannad på min pojkvän igår för jag tyckte han stod och spottade ut tandkrämen för högt upp från vasken........

[/

Nu gråter jag, blev rörd att du och ni här inne verkligen bryr er så mycket om mig. Ni anar inte hur mycket det betyder för mig.

Ja du dessa hormoner..det är defintivt sista gången jag genomgår detta mår inte stabilt som gravid. Gråter för allt och får psykbryt på min sambo men kan ändå inte vara utan honom, riktig harkärlek just nu. Vill bara få barnet och slippa vara gravid och föda. Riktig lågvattendag idag som jag vara vill spola förbi.

Skriv ett mess till verksamhetsBM som jag hade bokat mig hos får se vad hon svarar. Hon sa till mig i telefon att känns det inte bra så är det bara att höra av dig, men jag vill inte bli uppfattad som någon besvärlig patient och jag kan ju inte veta om den andra är bättre och förstår mig heller. Vet inte om jag vågar prata med hon jag var hos kanske blir ännu mer spänt då. Men jag ska fundera på det, ta det via mail i så fall för det känns som jag kommer börja gråta i luren.

Gumman, se dig inte som en besvärlig patient tycker det var smart gjort att maila, även om du inte vill lämna ut dig för mycket så hoppas jag att du skrev lite om hur din historik ser ut och att du sedan trycker extra på att du verkligen behöver någon som är lyhörd och som vill lyssna till vad du har att säga! Informera gärna de om att du har gjort allvarliga övervägelser när det kommer till fostervattenprov och att du är väl medveten om risker och annat. Sen behöver det inte vara av ondo att diskutera det hela med en läkare för att om möjligt få ännu mer info och vinklingar, det kan ju vara så att läkaren kan tillföra något!?

Testa seaband mot illamåendet de tar inte bort det helt men tar udden av det, själv är jag extremt känslig mot alla lukter!

Kram på dig
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-25 20:26:04 följande:

Gravidförvirrad är jag. Satt i väntrummet irriterad varför läkaren aldrig kommer och ropar upp oss. Var helt säker på 14.30 medan sambon säger i min mobil står 15.30, är du säker? Ja annars har BM skrivit fel tid.

14.55 kommer en gammal gumma ut och ropar upp oss och säger att oj så då nu har jag visst en annan här kl 15 men vi tar dig nu då. Hade visst fel tid 15.30 var det blandat ihop dagens tid med morgondagens tid som är 14.30.

Nu är remissen för FVP skickad, men sjutton blir inte klok. Hade bestämt mig för fullständig analys men det görs inte längre enl läkaren. Blev helt ställd. Den korta görs bara och då kollas samma sak som NIPT fast 100% säkert svar då. Tänkte först att då kan man lika gärna göra KUB men läkaren fångade upp mig och sa att det ger inga säkra svar och jag sanej för en sannolikhet som är under vad ni anser låg skulle inte göra mig lugn och jag vill inte ha någon statistik för det säger mig absolut ingenting. Efter att ha lyssnat på klippetom mamman som hade 1:8000 för Downs och födde ett barn med just Dawns hur jädra fel visade inte det liksom. Tala om att bli lurad. Ett FVP ger dig ett 100% svar. Jag är dock ställd över att man inte får välja att göra den fullständiga.

Fick även recept på Lergigan comp fick veta att för dom flesta är illamåendet värst mellan v.8-10. Får hoppas på det.

Det värsta är nog zombietillståndet, somnar överallt senast på pendeln hem händer aldrig annars och då hade jag sovit först hela natten plus 4 timars för att orka meddagens besök. Dock känns det bara som jag bara halvsover men drömmer väldigt mycket har liksom planering i huvudet i drömmen och diskussionermed mig själv om hur det ska bli att få barn blandat med rädsla oro lycka glädlhe ilska besvikelse och förväntan.

Till mig sa de att de endast gör snabb analys såvida inte det finns DS eller andra kromosomavvikelser i den närmaste släkten så jag gör mitt mkp på tisdag och hoppas ha fått svar på fredag!
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-26 06:13:42 följande:

[quote=76046915][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-11-26 00:22:05 följande:[/quote-nick]

Till mig sa de att de endast gör snabb analys såvida inte det finns DS eller andra kromosomavvikelser i den närmaste släkten så jag gör mitt mkp på tisdag och hoppas ha fått svar på fredag!

[/

Fast trisomi 21 dvs Downs syndrom kollar dom det ingår. Den fullständiga analysen är allt annat inkl Trisomi 13,18 och 21. Är helt säker på att jag läst att föräldrarna väljer själv om man vill göra den korta eller långa analysen.

Till mig sa i alla fall bm som gjorde UL inför mkp att vid snabb analysen är det just trisomi 13,18,21 + körs kromosomer de ser efter och endast om andra kromosomavvikelser finns i släkten gör man den längre analysen
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-11-27 16:37:16 följande:

Mitt UL igår diffar på 2 dagar, att senaste mens skulle varit 27/9 vilket är 29/9 och en mens på 2 dagar är också märkligt dåjag blöder 6 dagar annars. ÄL på dag 11 också ovanligt med en cykel på 31 som plötsligt blev 24 då jag tempar. Plussade 11 dagar efter ÄL. Får se vad RUL säger den 9 februari.

Är ororlig att bli hemskickad på FVP för att det är för tidigt. Ska dit 14/1 åoch enligt gårdagens ultraljud ska jag då vara i v.15+4 men tänk om det ändå är under v.15.

Mamma Lotta och Corona: när har ni tid?

Jag har tid för mitt mkp på tisdag 1/12 och är då i v 12+3 (13)
  • Mamma Lotta

Gällande sjalar så kan jag rekommendera aldoria bamboo soft, som är jätteskön och sval på sommaren och varm på vintern, jag ska absolut sjala min bebis, så mycket smidigare och lättare än sele!

Å En del av oss, gällande mkp på tisdag så är jag inte så nervös, har ju gjort det 3 ggr förut och det ömmar lite men mer än så är det inte!

• Mamma Lotta

I och med moderkaksprovet så kollar de ju automatiskt könskromosomer, men om man vill veta är frivilligt, inget de berättar utan det får vi fråga efter själva när vi fått resultatet! Såvida tar nog reda på det!

• Mamma Lotta

Så nu sitter jag på sjukhuset och vilar efter mitt mkp, det gick bra och bebisen var en aktiv krabat! Nu väntar en vecka innan vi får resultatet!

Men så långt är allt lugnt!

• Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-12-01 10:17:55 följande:

[quote=76065830][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-12-01 09:01:44 följande:[/quote-nick]

Så nu sitter jag på sjukhuset och vilar efter mitt mkp, det gick bra och bebisen var en aktiv krabat! Nu väntar en vecka innan vi får resultatet!

Men så långt är allt lugnt!

[/

Härligt att det är gjort. Hur ska du fördriva tiden fram till svaret? Jag förstår att det är en lång nervös vecka som väntar. Jag kommer tycka det när det blir min tur. Håller tummarna för ett bra provresultat! Kommer du ta reda på könet om allt är bra? Det kommer jag göra. Är för nyfiken av mig.

Jag är inte särskilt nervös inför svaret mest nyfiken på könet så det är den väntan som är värst! Jag ska ringa till sjukhuset på fredag ifall resultatet redan är klart tills dess!
  • Mamma Lotta
    En del av oss skrev 2015-12-01 15:34:38 följande:

[quote=76066879][quote-nick]Liinaa91 skrev 2015-12-01 14:10:10 följande:[/quote-nick]

Jaha haha vad de nog jag som missuppfattade. Är en tvilling (horoskop) själv och mitt första va beräknad så att hon skulle bli tvilling men nej hon ville vara kräfta.

[/

Ok!

Mamma Lotta åh beundrar dig att du inte är nervös. Hur lyckas du med det?

Detta var 4:e gången och jag har inga kända kromosomavvikelser i släkten och alla mina tidigare 7 barn är friska så jag tänker inte oroa mig över något jag ändå inte har makten att påverka
Svar på tråden Junibebisar 2016