• Tiana

Junibebisar 2016

Dance dance dance skrev 2015-11-02 13:21:58 följande:

Jag läste lite på Vårdguiden nu, de rekommenderar att man vaccinerar sig efter vecka 16 eftersom en allvarlig influensainfektion riskerar att skada fostret. Jag undrar om jag inte ska ta och göra det då.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccination-mot-influensa/

Då är det ju ett tag kvar, jag har precis gått in i v 8
  • Tiana
    Ankissen skrev 2015-11-02 11:22:53 följande:

Jag måste gnälla lite till! Jag tror jag har fått svamp i underlivet av det ständiga kissandet och torkandet. Vet inte om man får behandla heller, men får väl stå ut med att det kliar en vecka innan jag ska till bm nästa måndag. Dessutom har jag ont i tarmsystemet, och känner att det inte riktigt hänger med. Jag har också lite IBS, inte så allvarligt att jag kräks av det eller så, men jag reagerar på viss mat och på stress och uppenbarligen på graviditet. 

Jag tänker nog inte ta influensavaccinet. Har inte gjort det under mina andra graviditeter, har för mig att riskgrupper är gravida i tredje trimestern, eller?

Bara en tanke, men man kan faktiskt få blödningar av svamp med. 
  • Tiana
    Elliott94 skrev 2015-11-03 11:22:06 följande:

Gick jätte bra på VUL! Ett litet tickande hjärta. Jag är i vecka 10 (9+4) så lite längre gången än jag trodde. Snart ny vecka igen haha torts att jag enligt min räkning gick in i ny vecka idag. Nu känns allting mer verkligt och skönt att veta att hjärtat pickar på.

Till helgen ska vi berätta för våra föräldrar, vet att dom kommer bli glada men är ändå super nervös haha!

Underbart!
  • Tiana
    knutten skrev 2015-11-03 17:46:57 följande:

Beklagar verkligen Ankissen! ????

Vad har ni andra för flytningar? Mina är extremt rikliga, kritvita, nästan lite slemmiga.

Någon mer som känner yrsel, speciellt på morgonen?

Yr har jag varit till och från. Har lågt blodtryck i ñormala fall och det verkar ha sänkts ännu mer av att jag dragit ner på kaffet en hel del.
  • Tiana
    En del av oss skrev 2015-11-05 07:58:27 följande:

Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.

Ofta gör man UL för att vara säker på vilken vecka man är i, så inte testet görs för tidigt. Du har däremot rätt i att det inte ingår i testet.
  • Tiana

Tycker äntligen att tiden har återtagit normal fart eller hur man ska säga. Dagarna segar sig inte fram som de gjorde de första två veckorna efter plusset. Dock känns 11/11 långt bort med inskrivning och tidigt UL.

• Tiana
    2013januari skrev 2015-11-08 18:51:29 följande:

Låter som en bra ide. Dags för upprop... Hur mår alla? :)

För att sammanfatta : hyfsat :) tre långa dagar till ul men klarar vardagen utan större bekymmer.
  • Tiana
    2013januari skrev 2015-11-08 19:07:18 följande:

Något som oroar dig? Inte hängt med på vad du kanske skrivit tidigare?

Har inte skrivit mycket i den här tråden kom jag på nu :) första graviditeten för mig (tog nästan 4 år) så jag är väl mest rädd för att kroppen bara luras eller nåt.
  • Tiana
    2013januari skrev 2015-11-08 19:15:57 följande:

Åh vad härligt å höra såna historier. När någon verkligen kämpat för det är verkligen ingen självklarhet att få till "det".. Spännande med ul snart klart kroppen inte luras!

Det hoppas jag verkligen. Hoppas också att jag kan tro på det på ett annat sätt efter ul. Nu vågar vi knappt vara glada :)

hoppas du får hjälp med illamåendet imorgon!
Svar på tråden Junibebisar 2016