Inlägg från: 2013januari |Visa alla inlägg
  • 2013januari

Junibebisar 2016

En del av oss skrev 2015-11-03 17:02:11 följande:

Varför säger ni foster när det är ett embryo?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
    Kan väl kvitta om nån säger fel eller hur?
  • 2013januari
    Moneal skrev 2015-11-03 18:12:04 följande:
    spelar väll ingen roll?

vi vet ju alla vad vi menar, och i så fall säger även käkarna fel då de säger foster, alla dessa som jag träffat på gyn under mina 4 graviditeter.
    Bm skrev foster idag på mig med så summa summarum kan det kvitta :)
  • 2013januari
    Moneal skrev 2015-11-03 18:10:48 följande:
    Ja men precis! då har du fattat rätt :)

Tack!
    Då är ju allt som det ska bestämmer jag :)
  • 2013januari
    Moneal skrev 2015-11-04 09:50:08 följande:

Tack för alla tankar tjejer!

Fick ingen bild men en liten plutt på 2,5 cm med tickande hjärta låg där inne och är nu vecka 10, vilken oerhörd lättnad!!

Har nog aldrig varit så nervös som jag var i dag <3

Åh jag visste väl det!! Underbara nyheter!
  • 2013januari
    En del av oss skrev 2015-11-05 08:28:50 följande:

[quote=75962217][quote-nick]Tiana skrev 2015-11-05 08:10:58 följande:[/quote-nick]

Ofta gör man UL för att vara säker på vilken vecka man är i, så inte testet görs för tidigt. Du har däremot rätt i att det inte ingår i testet.

[/

Jo precis så varför inte göra KUB än detta dyra NIPT? Vad är det som är så bra med det som gör att det kostar så mycket?

Som jag svarat tidigare är kub inte lika precist... Det är "bara" en sannolikhetsbedömning baserat på mätningarna och blodproven... Däremot läste jag en artikel där det stod att en kombination av de båda kanske skulle va framtidens grej. För ingen av dom är hundraprocentiga...NIPT's 99% är dock mer än kub minns inte siffran...
  • 2013januari
    En del av oss skrev 2015-11-05 07:58:27 följande:

Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.

Man måste göra ett ul innan NIPT för att se antal foster samt att där ens är ett levande foster. Där vi båda går på MVC ordnar dom dessutom så man får göra ul på morgonen samma dag som NIPT för att ha sett ett levande foster samma dag som hon sa åt mig. Bra tycker jag!
  • 2013januari
    Moneal skrev 2015-11-05 09:27:05 följande:

Frågar igen och hoppas på svar,

mellan vilka veckor görs normalt KUB?

Efter vecka 9 kan man lämna blodprov. Sen ul mellan 11-14. Blodprovet måste ha lämnats minst en vecka före ul för att man ska kunna få resultatet direkt efter sitt ul
  • 2013januari
    mallar skrev 2015-11-05 09:38:26 följande:
    Jo UL görs för att säkerställa ett levande foster samt om det är fler en ett foster. Sen har UL inget egentligen med själva testet att göra. Så har jag iaf fått det presenterat för mig.
    Det stämmer, så är det!
  • 2013januari
    SabaGbg skrev 2015-11-05 10:56:49 följande:
    Jag är också 31, kommer att vara 32 när barnet föds. För en 32-åring är risken för downs syndrom 1 på 460 enligt emmaklinikens hemsida, men missfallsrisken vid Fvp eller mkp är ca 0,5-1%. Alltså är risken högre att behandlingen orsakar missfall än att barnet har ett kromosomfel. Så jag tänker precis som du; varför riskera missfall?
    Men det finns ju tester som inte har någon som helst risk för missfall...? Så att inte göra tester för missfallsrisken är tokigt att säga. Att låta bli av andra orsaker förstår jag däremot :)
  • 2013januari
    mallar skrev 2015-11-05 11:58:01 följande:
    Men om man gör NIPT så finns ingen missfallsrisk. Och svaret är ganska så säkert, 99,9 procent av alla foster med Downs syndrom identifieras.
    Där skrev vi samma samtidigt :)
Svar på tråden Junibebisar 2016