Inlägg från: Oscarsmamma84 |Visa alla inlägg
  • Oscarsmamma84

Junibebisar 2016

Har fått livmodersinflammation så äter 2 sorters stark penicillin. Så amningen fick ett snabbt slut. Fick 40 graders feber i lördags.

• Oscarsmamma84
    ostpaj skrev 2016-06-27 21:09:44 följande:

Nej, vad tråkigt! (om man vill amma nu då eftersom det helt plötsligt blivit ett alternativ).

Vad innebär livmodersinflammation? Hur märkte du det?

Jag fick feber under natten o mådde skit. Fick nära 40 grader. Har aldrig svettats så mycket i mitt liv o frossan ska vi inte tala om.Hade så jäkla ont i svanken. Men vad jag förstått så är det i magen man ska ha ont men inte jag inte. De sa när jag blev utskriven att fick jag feber måste jag åka in. Ringde 1177 o de ringde akuten o de sa jag måste in. Blev prioterad på akuten o tog miljoner prover plus blev undersökt. Då såg han att det var en pågående infektion.Läkaren ville lägga in mig men jag vägrade så fick medicin istället.
  • Oscarsmamma84
    ostpaj skrev 2016-06-28 02:53:51 följande:

Oj, låter som det tog det på allvar. Jag sa till BVC att jag trodde att jag fått stockning och hade feber. Jag frågade vad jag ska göra om jag får feber igen. "det får du inte om du ammar det onda bröstet". Men om? Det får du inte. "OM. Vill du att jag ska stava det åt dig?! Vad ska j göra om jag får feber om en kvart igen?" det får du inte". AAARGH! Korkade jävel. Fick liksom inget svar. Fick ju feber 2 ggr till men vet inte vad jag ska göra, f jag kommer inte få feber....

Nu efteråt ångrar jag att man inte står på sig mer. Tjatar tills man känner sig säker och vet vad man ska göra. :( att man alltid är så mesig och accepterar. "ja, ja, du har väl rätt" liksom.

Jo det e ju lätt att man bara håller med dem. Jag brukar vara likadan men denna gången bara hörde jag mig själv säga att jag vägrar bli inlagd. Hatar sjukhus.

Men ring 1177 de e rätt vettiga o prata med ibland. Du ska ju inte ha feber alls. Kanske behöver kolla upp det så det verkligen är mjölkstockning. Jo ibland är BVC riktigt korkade
  • Oscarsmamma84
    ostpaj skrev 2016-07-03 09:47:12 följande:

Jag har blivit bortskämd så det visslar om det! Lilltjejen sover hela nätterna! Verkligen inget man är inställd på medan man är gravid och väntar. Tänker att nu blir det trötta nätter. Men de senaste fyra nätterna hat hon sovit 22 eller 23, beroende på när jag går och lägger mig, till 6. Imorse vaknade hon 6,40 åt och somnade om. Sover än.

Som sagt åkte jag på ena skiten efter det andra första veckan så hon är väl snäll mot mamma nu ;)

Vilken lyx :) Här e Elin vaken varannan timme vill äta i få blöjan bytad. Har tom börjat dricka kaffe för att inte helt avlida av trötthet.

Imorgon börjar sambon jobba igen så blir själv hemma med de små liven. E lite nervös för det.
  • Oscarsmamma84
    ostpaj skrev 2016-07-03 17:43:32 följande:

Jag har fått jättemycket hjälp av min mamma. Hon har passande nog semester nu. Jag undrar hur det ska gå :p ensam med två och exet tog ju sin bil med sig (självklart) när han flyttade. Kan inte påstå att jag har ngn större lust att börja åka buss med en treåring och en vagn. Zzz... Man anpassar sig snabbt till livet med bil :D men men... Det är bara tillfälligt :)

Ja man blir snabbt van vid att ha bil. Vad skönt att du fått hjälp av din mamma:)
  • Oscarsmamma84
    annanaa skrev 2016-07-08 17:53:57 följande:

vad har ni för upplevelser & erfarenheter kring acos D-vitamin droppar som man får av BVC? Min flicks fick första 5 dropparna i onsdags och sen dess är hon otröstlig ( förutom tutten) och man ser hur ont hon har i magen, :(

Misstänkte i början oxå att Elin fick ont av d dropparna för hon var helt otröstlig på kvällarna när hon fått dem. Hon får miniform droppar o fick svaret på ett annat forum att de kan ge obehag i ca 2 v . Jag har ändrat o ger henne båda dropparna på morgonen o hon är lugnare nu
  • Oscarsmamma84

Måste fråga hur mycket äter era 3 veckors som får ersättning? Elin kan lätt äta 120 ml ibland o ibland 60. På kvällarna har hon ätmaraton o äter nästan varje timme. Hon ger sig inte från hon får maten. Har försökt med napp o bära runt henne men hon blir bara argare.

• Oscarsmamma84
    UK Jennie skrev 2016-07-14 04:28:01 följande:

Jag vet inte hur mkt hon ater for jag ammar, men helt klart vill hon ata jamt pa kvallen... Om hon ar hungrig ar det val bara att ge mer? Mitt problem ar att hon ibland ar ledsen utan att brostet hjalper - det enda som funkar ar att bara runt pa henne. Timmarna mellan kl 18-20 ar oftast jattejobbiga har nan som kanner igen sig?

Jo jag ger henne mat såklart men hon äter o kräker.

Vid 21 börjar hennes ilskna period. Tror det e rätt vanligt att de e ilsknare på kvällen. Sonen var likadan o skrek flera timmar i rad varje kväll tom så vi trodde han hade kolik.
  • Oscarsmamma84

Har en väldigt närhetstörstande tjej. Hon vill helst vara i famnen 24/7. Lägger jag ner henne så vaknar hon medetsamma. Ibörjan sov hon väldigt mycket nu tycker jag hon knappt sover. 20 min här o där. Känns som jag bara har henne i famnen o tyvärr blir ju hennes bror lidande

• Oscarsmamma84

[quote=76807978][quote-nick]Bibi84 skrev 2016-07-18 08:03:47 följande:[/quote-nick]Köp en bärsjal....då får hon närhet samtidigt som du kan göra saker med sonen.[/

Jag har en sele som jag nog får prova. Grejen e bara att hon e väldigt varm av sig så hon kokar nästan när hon varit i famnen länge i bara blöja

• Oscarsmamma84

Vår lilla tjej är nu 5 veckor o hon har ett jäkla temperament. Hon verkar även tycka att sova är onödigt. Sover 20 min vaken 2-3 timmar hela dagarna.

Hon har vänt sig från mage till rygg 3 ggr. O är väldigt stark i nacken. Hon ler o viftar med händer o fötter när hon blir uppjagad över nåt hon sett.

Hon blev oxå hård i magen av Nan PRO så jag bytade till Nan sensitive o hon har blivit bra i magen.

• Oscarsmamma84
    ostpaj skrev 2016-07-25 22:10:42 följande:

Haha, wow! Vilken aktiv liten! Jag fick tre leenden idag. Också ngt stela, men jag såg dem! ;) Lite kinkigt här idag, sov också max 5-10 minuter åt gången men tror det var pga värmen. När den försvann runt 17-18 tiden här i lägenheten slocknade hon med :) Men din sover längre på nätterna, eller?

Ja hon e verkligen aktiv. Idag sov hon faktiskt största delen av dagen. Vet inte om hon var helt slut av värmen här.

Nja hon vaknar var annan till var tredje timme o vill äta eller bara mysa. Vid 4 på morgonen brukar hon vilja ha vakentid till vid 6 nånting.

Hon är så söt när hon ler ser ut som hon ska försöka äta upp en
  • Oscarsmamma84
    Susanna86 skrev 2016-07-25 22:41:54 följande:

Här har vår Adrian hunnit bli (nästan) 6 veckor! Helt sjukt.. Han föddes ju med sina stadiga 5310 gram o 56 cm. Gick ner rätt mycket men har nu äntligen kommit över födelsevikten och väger nu 5530 gram o är 58,7 cm lång.

Han är en stark o aktiv kille som vände sig från rygg till mage vid en ålder på 3 veckor o 3 dagar o har sedan dess fortsatt med det! VÄLDIGT tidigt enligt BVC.

Han är oftast nöjd dygnet runt äter, sover, bajsar o ligger o jollrar :) så mysigt. På måndag börjar maken jobba så då är jag ensam med alla tre pojkarna är lite nervös, men det går säkert bra :P

Oj det var en stadig pojke :) vad skönt att han är så nöjd.
  • Oscarsmamma84
    Liinaa91 skrev 2016-07-26 05:19:27 följande:

Den här värmen asså! Bebisar får inte vistats i solen man måste klä dom i långarmat .. men min pojke blir så jäkla varm!!

Snart 1 månad och snål med sömnperioderna, tränar att ha honom på mage och tusan vad stark han är.. ett leende har jag och syrran fått så det va jätte roligt ;)

Jag klär inte Elin i långarmat. Nu när det är så varmt så klär jag henne i klänning eller kortarmad body. BVC här säger att man ska klä dem som vi e klädda. Hellre mindre kläder än för mycket kläder
  • Oscarsmamma84
    ostpaj skrev 2016-07-26 06:48:22 följande:

Haha, kan nästan se det framför mig. Fick ett liknande leende igår, såg ut som ett lejon som ryter samtidigt som hon såg glad ut. Saknas bara en skål med popcorn så kan man stirra på de där små i timmar i ren underhållningssyfte :D Kollar på min 3,5-åring och kan inte minnas att hon vart så liten :( bebistiden varar verkligen inte länge.

Hehe ja precis ser så sött ut. Hon har oxå förmågan o blänga riktigt surt på folk. Ja verkligen den tiden går alldeles för snabbt. Känns inte som min 3 åring heller har varit så liten. Dottern är en kopia av sonen så känns lite mysko ibland o kolla på bilderna när han var liten.
  • Oscarsmamma84

Elin är nu 6 veckor och hon har blivit så jobbig med maten. Hon äter o skriker. Innan kunde hon lätt komma upp i 150 ml men nu får jag i henne Max 90 o ibland bara 10-30 ml de senaste dagarna.BVC säger hon är i en fas o att hon är för nyfiken för att äta. Men det gör att hon är vaken 1 gång i timmen hela nätterna o jag håller på att bli knäckt av sömnbristen. Hon väger redan 5080 gr o är 57 cm lång.

• Oscarsmamma84
    annanaa skrev 2016-08-07 17:11:04 följande:

Troligtvis samma sak som händer här. Jag helammar och vissa dagar har jag suttit med bröstet i timmar men nu vill hon bara äta snabbt för att kunna vara med och titta på saker. Tidigare kunde jag amma och sen lägga ner henne en stund för att vila men nu vill hon se mer än bara taket, babygymmet duger bara för en stund. Hon sover bra mellan 23 - 05 med kanske 1,2 amningar men efter det vaknar hon varje timma och vill bara mysa. Kan ju tillägga att hon väger 5725 & är 58,5 cm lång 6,5 veckor gammal.

Vi fick byta flaska o napp så gick det bättre. Nu äter hon rätt bra o sover mellan 3-5 timmar innan hon vaknar så e skönt. Men hon e lika nyfiken ändå :)
  • Oscarsmamma84

Jag slutade blöda efter typ 2 v hade bara massa flytningar sen o efter 4 veckor började jag blöda rejält så tror jag fick min mens då.

Jag har haft kopparspiral o jag fick väldigt ont av den från ägglossning till mens. Så jag hade ont halva månaden. Sen så vet jag inte om bm inte klippte trådarna nog för den spetsade min sambo under sex o det var ju inte så kul. Jag vill inte ha kopparspiral igen men vet inte heller vad jag ska välja

Svar på tråden Junibebisar 2016