• Anonym (velar)

Spermadonation från makens pappa?

Jag o min man har genomgått ett par IVF med ICSI. Jag har bra värden och bör ha fina chanser att bli gravid. Min man har få och slöa spermier och har även i ett tidigare förhållande genomgått flera IVF utan något som helst resultat med dålig embryokvalitet. Vi blev gravida vid FET då vi hade en blasto kvar i frysen efter 1:a IVF:en men fick MA i v. 13.

Vid våra ÄP har vi fått förhållandevis bra antal med ägg men få befruktade och ännu färre av bra kvalitet. Det har gjort att vi endast hade ett embryo till frysen vid 1:a och inga till frysen vid 2:a. Läkarna kan inte säga riktigt varför det blir få befruktade, men en trolig anledning är väl spermiefaktorn.

Jag börjar känna paniken över att det kanske inte blir några barn för oss. Mannen vet inte om han skulle vilja adoptera men vet inte heller vad för lösning han tänker sig om vi inte lyckas. I förra förhållandet hade de tänkt att leva barnlösa eftersom det inte gick (dvs inte adoptera). Jag själv kommer inte att kunna leva utan barn, att bara ge upp att försöka. Jag är inte jättesugen på att adoptera ett barn utan vill gärna ha anknytningen från start. Jag har funderat lite på spermiedonation, men samtidigt känns det konstigt att någon annan man skulle föra sina gener vidare till mitt och min mans barn. Jag har ändå en dröm om att både jag och min man skulle kunna känna igen oss själva i vårt barn, att vår kärlek kan skapa något som är en del av oss båda. Jag undrar om det är någon som har fått spermier donerade från en släkting? I vårt fall skulle man kunna tänka att mannens far donerar och vi gör en heminsemination, så mannen kan se sig själv i barnet. Är det någon som har gjort något liknande? Hur har det fungerat, rent praktiskt och efter att barnet har fötts? Har det varit konstigt på något sätt? Jag själv känner att jag lätt hade ställt upp för min syster om hon hade behövt ett ägg, för att hon ska få ett barn som fortfarande är hennes kött och blod och som hon kan se sig själv i.

• Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?
  • Anonym (fel namn)
    Anonym (Panda) skrev 2015-10-11 22:19:11 följande:

Förlåt men jag tycker det låter helt bisarrt att inseminera hans pappas spermier. Bara min åsikt dock. Lite som den där filmen Hans å Hennes tror jag den heter.

Jag håller med, verkligen bisarrt. Kan barnlängtan verkligen vara så stark att man får liknande tankar?? Och sen ventilera dom?? Om nu någon gjort något liknande tror jag aldrig att vi får svar på det här.
  • Eza

Men snälla någon, bad hon om er åsikt? Svar nej! Hon bad om att få veta om någon har gjort något liknande. Så snälla, har ni inga personliga erfarenheter så låt bli att skriva, TS är redan i en tung sits och behöver (som ni förmodligen förstår) inte höra om hur konstigt ni tycker det är. 

• NKmamma
    Anonym (fel namn) skrev 2015-10-11 22:30:45 följande:
    Jag håller med, verkligen bisarrt. Kan barnlängtan verkligen vara så stark att man får liknande tankar?? Och sen ventilera dom?? Om nu någon gjort något liknande tror jag aldrig att vi får svar på det här.
    Det finns dom som har gjort äggdonation med hjälp av en släktings ägg. Det är inte jättevanligt, men det förekommer som sagt. 
  • Eza

Förövrigt tycker jag det är en helt fantastisk idé. Att det skulle bli en "bror" till din partner är ju inte att tänka på, som vissa verkar tro. Pappa är inget man är bara för att man är det enligt DNA, pappa är något man blir och en relation man bygger upp. Tycker dock att det viktigaste här är att din man känner sig okej med det, att du absolut inte pushar honom. Har ni pratat med din partners pappa om detta?

• Anonym (E)
    Anonym (Panda) skrev 2015-10-11 22:19:11 följande:

Förlåt men jag tycker det låter helt bisarrt att inseminera hans pappas spermier. Bara min åsikt dock. Lite som den där filmen Hans å Hennes tror jag den heter.

• Aniiee
    Eza skrev 2015-10-11 23:00:27 följande:

Förövrigt tycker jag det är en helt fantastisk idé. Att det skulle bli en "bror" till din partner är ju inte att tänka på, som vissa verkar tro. Pappa är inget man är bara för att man är det enligt DNA, pappa är något man blir och en relation man bygger upp. Tycker dock att det viktigaste här är att din man känner sig okej med det, att du absolut inte pushar honom. Har ni pratat med din partners pappa om detta?

Fast här blir det ändå problem, bland annat med arvsrätten. Äldre bröder får heller inte adoptera sina syskon, plus diverse andra juridiska problem, som förr eller senare uppdagas. Och hur tror du ungen skulle känna den dagen ungen fattar att farfar är pappa och pappa är storebror? Vad säger omgivningen (visst, man ska inte bry sig, men det är inte trevligt att vara misstänkt för diverse snedheter)? Om barnet behöver en njure i framtiden, och det uppdagas för ungen då? Är man öppen om det hela kommer man bara få ännu mer blickar och dumma frågor.....

Nej, det låter mer som ett avsnitt av en såpa än något någon skulle fundera på i verkligheten.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Sarakechi

Låter lite som i "hans och hennes", finns inga gränser för en del it seems...

• Sarakechi

Såg nu att någon hunnit före med "hans och hennes", fortfarande lika bisarrt dock..

Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?