• Anonym (velar)

Spermadonation från makens pappa?

Jag o min man har genomgått ett par IVF med ICSI. Jag har bra värden och bör ha fina chanser att bli gravid. Min man har få och slöa spermier och har även i ett tidigare förhållande genomgått flera IVF utan något som helst resultat med dålig embryokvalitet. Vi blev gravida vid FET då vi hade en blasto kvar i frysen efter 1:a IVF:en men fick MA i v. 13.

Vid våra ÄP har vi fått förhållandevis bra antal med ägg men få befruktade och ännu färre av bra kvalitet. Det har gjort att vi endast hade ett embryo till frysen vid 1:a och inga till frysen vid 2:a. Läkarna kan inte säga riktigt varför det blir få befruktade, men en trolig anledning är väl spermiefaktorn.

Jag börjar känna paniken över att det kanske inte blir några barn för oss. Mannen vet inte om han skulle vilja adoptera men vet inte heller vad för lösning han tänker sig om vi inte lyckas. I förra förhållandet hade de tänkt att leva barnlösa eftersom det inte gick (dvs inte adoptera). Jag själv kommer inte att kunna leva utan barn, att bara ge upp att försöka. Jag är inte jättesugen på att adoptera ett barn utan vill gärna ha anknytningen från start. Jag har funderat lite på spermiedonation, men samtidigt känns det konstigt att någon annan man skulle föra sina gener vidare till mitt och min mans barn. Jag har ändå en dröm om att både jag och min man skulle kunna känna igen oss själva i vårt barn, att vår kärlek kan skapa något som är en del av oss båda. Jag undrar om det är någon som har fått spermier donerade från en släkting? I vårt fall skulle man kunna tänka att mannens far donerar och vi gör en heminsemination, så mannen kan se sig själv i barnet. Är det någon som har gjort något liknande? Hur har det fungerat, rent praktiskt och efter att barnet har fötts? Har det varit konstigt på något sätt? Jag själv känner att jag lätt hade ställt upp för min syster om hon hade behövt ett ägg, för att hon ska få ett barn som fortfarande är hennes kött och blod och som hon kan se sig själv i.

• Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?
  • Seven Costanza
    Anonym (.) skrev 2015-10-12 18:58:06 följande:

Den ligger under Svårt att få barn! Så vad är problemet?

Den som skrev tipset till TS om att istället skriva i _det andra_ forumet "svårt att få barn" gav ju antagligen det tipset för att TS i det forumet skulle få fler svar från folk som varit i liknande sits. Du verkade inte veta att det finns två olika svårt att få barn-forum eftersom du skrev att tråden redan ligger i svårt att få barn. Det visste säkert skribenten redan men menade att det fanns ett bättre svårt att få barn-forum. Alltså upplyste jag dig om det eftersom du anklagade personen för att ha skrivit ett irrelevant tips, vilket det inte var. Du behöver inte bli upprörd.
  • Anonym (fornikatör)
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 19:01:54 följande:
    Nej genetiskt är det ju inte makens barn, men till ett barn som föds inom äktenskapet blir ju maken juridiskt sett alltid far, och han skulle därmed vara juridisk far till sin halvbror.
    Du har en poäng där.
    Kine skrev 2015-10-12 19:03:25 följande:
    Har jag sagt att de har med biologin att göra?
    Ja, det har du:
    Kine skrev 2015-10-12 18:56:43 följande:
    Han blir Biologiskt halvsyskon med sitt styvbarn om man ska vara korrekt.

• Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 19:03:25 följande:

Har jag sagt att de har med biologin att göra?

Det är biologiskt och genetiskt sätt inte hans barn utsn blir han styvbarn som han också är syskon med. Styvbarn blir det därför att han är gift med barnets mamma....

Men ett styvbarn är ju en social term som betecknar ett barn man lever med utan att vara vårdnadshavare för. Eftersom de är gifta blir det inte alls hans styvbarn utan hans barn rätt och slätt direkt vid födseln, eftersom alla barn som föds inom äktenskapet förutsätts juridiskt vara makarnas egna barn oavsett biologi. Barn som blir till med hjälp av äggdonation och/eller spermadonation men föds inom äktenskapet betraktas inte alls som styvbarn, var har du fått det ifrån? Dessutom, de som exempelvis adopterar sin nya partners barn från tidigare förhållande gör ju det för att dessa ska gå från styvbarn till att vara ens egna barn rent juridiskt.
  • Kine
    Anonym (fornikatör) skrev 2015-10-12 19:09:23 följande:

Du har en poäng där.Ja, det har du:

Ja, han är biologisk (halv)syskon. Har man samma pappa så har det med biologi och genetik att göra.

Eftersom han sedan är gift med sitt biologiska syskons mamma gör att han blir styvfar. Styvfar har inget med biologin att göra utan det blir man när den man är gift med har barn sedan innan.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 19:14:23 följande:

Men ett styvbarn är ju en social term som betecknar ett barn man lever med utan att vara vårdnadshavare för. Eftersom de är gifta blir det inte alls hans styvbarn utan hans barn rätt och slätt direkt vid födseln, eftersom alla barn som föds inom äktenskapet förutsätts juridiskt vara makarnas egna barn oavsett biologi. Barn som blir till med hjälp av äggdonation och/eller spermadonation men föds inom äktenskapet betraktas inte alls som styvbarn, var har du fått det ifrån? Dessutom, de som exempelvis adopterar sin nya partners barn från tidigare förhållande gör ju det för att dessa ska gå från styvbarn till att vara ens egna barn rent juridiskt.

Beror på om han godtar faderskapet.... Så jo, det blir styvbarn. Om han däremot adopterar vilket aldrig kommer att gå så hade han inte varit styvfar.

Det är står skillnad att få donerade spermæ frpn sin svärfar/pappa som att få den från en anonym donator. Ts make kommer att bli syskon med sitt egna barn. Och styvfar om han knte adopterar barnet.
  • NKmamma
    Anonym (.) skrev 2015-10-12 18:52:41 följande:
    Tråden ligger under Svårt att få barn....så din kommentar var helt irrelevant.
    Inte alls.
    Använd ögonen lite så ska du se att du hittar det.
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 19:41:09 följande:

Beror på om han godtar faderskapet.... Så jo, det blir styvbarn. Om han däremot adopterar vilket aldrig kommer att gå så hade han inte varit styvfar.

Det är står skillnad att få donerade spermæ frpn sin svärfar/pappa som att få den från en anonym donator. Ts make kommer att bli syskon med sitt egna barn. Och styvfar om han knte adopterar barnet.

Vadå om han godtar faderskapet - bygger du din argumentation på att TS och makens pappa skulle göra en heminsemination bakom ryggen på TS man? ALLA barn som föds inom äktenskapet blir enligt svensk lagstiftning makarnas barn ur juridisk synvinkel oavsett ägg- eller spermadonation så det finns ingen anledning att TS man skulle behöva adoptera barnet, det anses som hans redan från början. Vilken lagstiftning bygger du motsatt argumentation på när du påstår att han blir styvfar?

Om barnet kommer till genom heminsemination, vilket är TS föreslagna metod, vet ju dessutom ingen myndighet om detta, så varför påstår du att han skulle behöva adoptera barnet? Finns ingen som helst anledning till det. Han anses juridiskt vara far till alla barn som föds inom äktenskapet, helt automatiskt, om ingen för juridisk talan om att något annat ska gälla - oavsett om den genetiska fadern till barnet är hans pappa, bror, Kalle, Pelle, Olle eller Tomten. Sedan kan vi tycka att det är märkligt och olämpligt men så ser lagen ut.
  • Seven Costanza

Kine: I Sverige behöver en gift man alltså aldrig "godta" något faderskap utan det sker helt automatiskt att den man som är gift med barnets mor när barnet föds registreras som far till barnet. Vill någon göra gällande att detta inte stämmer får vederbörande föra talan om det till soc och om soc anser att det finns fog för det så startas en faderskapsutredning.

• Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 22:32:34 följande:

Kine: I Sverige behöver en gift man alltså aldrig "godta" något faderskap utan det sker helt automatiskt att den man som är gift med barnets mor när barnet föds registreras som far till barnet. Vill någon göra gällande att detta inte stämmer får vederbörande föra talan om det till soc och om soc anser att det finns fog för det så startas en faderskapsutredning.

Helt rätt. Men man kan välja att inte skriva på papperna. Det görs dock inger faderskapstest för gifts par.
  • Kine

Vil man verkligen vara pappa till sitt egna biologiska halvsyskon?

Jag vetat min sambo hade inte velat det.

Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?