• Anonym (velar)

Spermadonation från makens pappa?

Jag o min man har genomgått ett par IVF med ICSI. Jag har bra värden och bör ha fina chanser att bli gravid. Min man har få och slöa spermier och har även i ett tidigare förhållande genomgått flera IVF utan något som helst resultat med dålig embryokvalitet. Vi blev gravida vid FET då vi hade en blasto kvar i frysen efter 1:a IVF:en men fick MA i v. 13.

Vid våra ÄP har vi fått förhållandevis bra antal med ägg men få befruktade och ännu färre av bra kvalitet. Det har gjort att vi endast hade ett embryo till frysen vid 1:a och inga till frysen vid 2:a. Läkarna kan inte säga riktigt varför det blir få befruktade, men en trolig anledning är väl spermiefaktorn.

Jag börjar känna paniken över att det kanske inte blir några barn för oss. Mannen vet inte om han skulle vilja adoptera men vet inte heller vad för lösning han tänker sig om vi inte lyckas. I förra förhållandet hade de tänkt att leva barnlösa eftersom det inte gick (dvs inte adoptera). Jag själv kommer inte att kunna leva utan barn, att bara ge upp att försöka. Jag är inte jättesugen på att adoptera ett barn utan vill gärna ha anknytningen från start. Jag har funderat lite på spermiedonation, men samtidigt känns det konstigt att någon annan man skulle föra sina gener vidare till mitt och min mans barn. Jag har ändå en dröm om att både jag och min man skulle kunna känna igen oss själva i vårt barn, att vår kärlek kan skapa något som är en del av oss båda. Jag undrar om det är någon som har fått spermier donerade från en släkting? I vårt fall skulle man kunna tänka att mannens far donerar och vi gör en heminsemination, så mannen kan se sig själv i barnet. Är det någon som har gjort något liknande? Hur har det fungerat, rent praktiskt och efter att barnet har fötts? Har det varit konstigt på något sätt? Jag själv känner att jag lätt hade ställt upp för min syster om hon hade behövt ett ägg, för att hon ska få ett barn som fortfarande är hennes kött och blod och som hon kan se sig själv i.

• Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:33:48 följande:

Nu tror jag du missförstår med flit.

Kine skrev 2015-10-12 23:34:38 följande:

Det görs inget faderskapstest men ett papper skriva på.

Nej på båda. Vad är det du anser att jag missförstår? Jag har hela tiden varit tydlig med att jag pratar om vad som gäller i Sverige angående att vara juridisk far och att det vore konstigt att vara juridisk far till ett barn man är biologisk halvbror med.

Var du inne och läste på Skatteverket? Hur kan det då INTE ha blivit uppenbart för dig att ett faderskapspapper INTE skrivs på för gifta par? Sjukhuset anmäler födseln till Skatteverket och om mamman är gift registrerar Skatteverket automatiskt hennes make som far till barnet. Inget papper skrivs på, alltså måste ingen gift pappa "godkänna/ta på sig" faderskapet så som en sambo måste göra hos soc. Ge dig nu.
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:36:46 följande:

Jag har varit gift och fått barn inom äktenskapet. Och fadern har fått skriva på papperet.

I Sverige? Det tror jag inte på - vilket årtal gjordes detta? På vilken blankett? Vart skickade ni/lämnade ni in blanketten?

Ingen gift svensk jag känner har gjort detta och jag är säker på att det inte görs.

Ni andra föräldrar som läser tråden, är gifta och bor i Sverige: har ni behövt aktivt registrera mannen som pappa till barnet någonstans, eller skedde det automatiskt?
  • Anonym (Linda)
    Jag har varit gift och fått barn inom äktenskapet. Och fadern har fått skriva på papperet.

Juridisk och biologi är fortfarande inte samma far. Biologiskt sätt blir aldrig den vite mannen far till den svarte mannen barn oavsett om han är gift med frun före, under och efter graviditeten.
    Då är barnet inte fött i Sverige. Annars ljuger du! Det finns bara de två alternativen.
  • Seven Costanza
    Anonym (Linda) skrev 2015-10-13 00:00:14 följande:

Då är barnet inte fött i Sverige. Annars ljuger du! Det finns bara de två alternativen.

Exakt. Ingen gift man i Sverige behöver skriva på något papper där han godkänner faderskapet, det går automatiskt utan att paret gör någonting alls.
  • Anonym (Linda)
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 23:58:24 följande:
    I Sverige? Det tror jag inte på - vilket årtal gjordes detta? På vilken blankett? Vart skickade ni/lämnade ni in blanketten?

Ingen gift svensk jag känner har gjort detta och jag är säker på att det inte görs.

Ni andra föräldrar som läser tråden, är gifta och bor i Sverige: har ni behövt aktivt registrera mannen som pappa till barnet någonstans, eller skedde det automatiskt?
    Nej! Aldrig någonsin och jag har fött barn under en 20 år period här i Sverige som gift och INGEN av barnen har pappan dvs min make behövt skriva på något papper om faderskapet. Så Kine ljuger ang att hennes make fått skriva på papper ang barnen. Det är ett falskt påstående från hennes sida.
  • Anonym (Suck och stöd)
    Anonym (Linda) skrev 2015-10-13 00:03:58 följande:

Nej! Aldrig någonsin och jag har fött barn under en 20 år period här i Sverige som gift och INGEN av barnen har pappan dvs min make behövt skriva på något papper om faderskapet. Så Kine ljuger ang att hennes make fått skriva på papper ang barnen. Det är ett falskt påstående från hennes sida.

Hon ljuger inte. Hon vet inte bättre helt enkelt.
  • Anonym (flerbarnsfar)

Juridisk och biologi är fortfarande inte samma far. Biologiskt sätt blir aldrig den vite mannen far till den svarte mannen barn oavsett om han är gift med frun före, under och efter graviditeten.
    Ingen begär/vill att man ska skriva på ett papper, och då anses mammans make automatiskt vara fadern. Jag har blivit pappa både inom och utom äktenskap, och det var var en väldigt stor skillnad. Utom äktenskapet gjordes det en faderskapsutredning. Inom äktenskapet hände absolut ingenting för min del, definitivt inget papper att skriva på.

Vill man att någon annan ska vara registrerad som far till barnet måste naturligtvis det anmälas, och förmodligen utredas.
  • Anonym (E)
    Anonym (Suck och stöd) skrev 2015-10-13 00:04:57 följande:
    Hon ljuger inte. Hon vet inte bättre helt enkelt.
    Nej,hon vet inte bättre helt enkelt. 

Det är endast om pappan och mamman inte är gifta som pappan måste skriva på papper att han är pappan till barnet. 
  • Anonym (Lovle)

Ett par som jag känner har gjort något liknande. Då var det dock mannens bror som donerade.
    Vad jag vet så har det inte uppstått några konstigheter inom släkten pga det. 

• Seven Costanza
    Anonym (flerbarnsfar) skrev 2015-10-13 00:07:06 följande:

Ingen begär/vill att man ska skriva på ett papper, och då anses mammans make automatiskt vara fadern. Jag har blivit pappa både inom och utom äktenskap, och det var var en väldigt stor skillnad. Utom äktenskapet gjordes det en faderskapsutredning. Inom äktenskapet hände absolut ingenting för min del, definitivt inget papper att skriva på.

Vill man att någon annan ska vara registrerad som far till barnet måste naturligtvis det anmälas, och förmodligen utredas.

Precis så. Jag förstår inte hur det kan vara helt omöjligt för Kine att begripa detta, trots att jag förklarat tusen gånger och gett citat och länk från Skatteverket. Även om juridisk far och biologisk far KAN vara två helt olika personer till följd av t ex otrohet eller spermadonation så blir, i Sverige, den som är gift med mamman helt automatiskt pappa vid födseln utan att skriva på något papper eller göra någon utredning.
Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?