• Anonym (velar)

Spermadonation från makens pappa?

Jag o min man har genomgått ett par IVF med ICSI. Jag har bra värden och bör ha fina chanser att bli gravid. Min man har få och slöa spermier och har även i ett tidigare förhållande genomgått flera IVF utan något som helst resultat med dålig embryokvalitet. Vi blev gravida vid FET då vi hade en blasto kvar i frysen efter 1:a IVF:en men fick MA i v. 13.

Vid våra ÄP har vi fått förhållandevis bra antal med ägg men få befruktade och ännu färre av bra kvalitet. Det har gjort att vi endast hade ett embryo till frysen vid 1:a och inga till frysen vid 2:a. Läkarna kan inte säga riktigt varför det blir få befruktade, men en trolig anledning är väl spermiefaktorn.

Jag börjar känna paniken över att det kanske inte blir några barn för oss. Mannen vet inte om han skulle vilja adoptera men vet inte heller vad för lösning han tänker sig om vi inte lyckas. I förra förhållandet hade de tänkt att leva barnlösa eftersom det inte gick (dvs inte adoptera). Jag själv kommer inte att kunna leva utan barn, att bara ge upp att försöka. Jag är inte jättesugen på att adoptera ett barn utan vill gärna ha anknytningen från start. Jag har funderat lite på spermiedonation, men samtidigt känns det konstigt att någon annan man skulle föra sina gener vidare till mitt och min mans barn. Jag har ändå en dröm om att både jag och min man skulle kunna känna igen oss själva i vårt barn, att vår kärlek kan skapa något som är en del av oss båda. Jag undrar om det är någon som har fått spermier donerade från en släkting? I vårt fall skulle man kunna tänka att mannens far donerar och vi gör en heminsemination, så mannen kan se sig själv i barnet. Är det någon som har gjort något liknande? Hur har det fungerat, rent praktiskt och efter att barnet har fötts? Har det varit konstigt på något sätt? Jag själv känner att jag lätt hade ställt upp för min syster om hon hade behövt ett ägg, för att hon ska få ett barn som fortfarande är hennes kött och blod och som hon kan se sig själv i.

• Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 22:46:15 följande:

Helt rätt. Men man kan välja att inte skriva på papperna. Det görs dock inger faderskapstest för gifts par.

Men det du inte verkar vilja godta är att när man är gift så FINNS det ju inga papper att skriva på om att man är pappa. Det har jag ju skrivit flera gånger nu att den registreringen görs helt automatiskt. Det är skillnad om man är sambo, där måste mannen ta på sig faderskapet genom att skriva på hos soc. Eftersom jag ser att du är sambo så kanske du inte känner till vad som gäller om man är gift men så är det i alla fall.

Faderskapstest kan visst då göras på en gift man om han har anledning att tro att han inte är genetisk far. Det finns på grund av ovanstående lagstiftning massor av fall där en gift man trott att han var pappa till barnet men sedan fått misstankar om annat och genom faderskapstest har fått veta att han inte är genetisk far till ett barn han är juridisk far till. Dock vet jag inte ifall det går att i sådana fall aktivt avsäga sig det juridiska faderskapet även om han fortfarande vill vara gift med mamman, någon som vet?
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 22:28:43 följande:

Vadå om han godtar faderskapet - bygger du din argumentation på att TS och makens pappa skulle göra en heminsemination bakom ryggen på TS man? ALLA barn som föds inom äktenskapet blir enligt svensk lagstiftning makarnas barn ur juridisk synvinkel oavsett ägg- eller spermadonation så det finns ingen anledning att TS man skulle behöva adoptera barnet, det anses som hans redan från början. Vilken lagstiftning bygger du motsatt argumentation på när du påstår att han blir styvfar?

Om barnet kommer till genom heminsemination, vilket är TS föreslagna metod, vet ju dessutom ingen myndighet om detta, så varför påstår du att han skulle behöva adoptera barnet? Finns ingen som helst anledning till det. Han anses juridiskt vara far till alla barn som föds inom äktenskapet, helt automatiskt, om ingen för juridisk talan om att något annat ska gälla - oavsett om den genetiska fadern till barnet är hans pappa, bror, Kalle, Pelle, Olle eller Tomten. Sedan kan vi tycka att det är märkligt och olämpligt men så ser lagen ut.

Va?

Ts make måste skriva på papperna på faderskapet. Det är ingenting han behöver att göra oavsett om de är gifta eller inge.

Jag hoppas ts maker med på inseminationen.

Juridiskt och biologiskt är två helt olika saker. Du kanske trodde det är samma sak?

Tja, det är ju inte hans barn biologiskt så ja styvfar och halvsyskon.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 23:03:41 följande:

Men det du inte verkar vilja godta är att när man är gift så FINNS det ju inga papper att skriva på om att man är pappa. Det har jag ju skrivit flera gånger nu att den registreringen görs helt automatiskt. Det är skillnad om man är sambo, där måste mannen ta på sig faderskapet genom att skriva på hos soc. Eftersom jag ser att du är sambo så kanske du inte känner till vad som gäller om man är gift men så är det i alla fall.

Faderskapstest kan visst då göras på en gift man om han har anledning att tro att han inte är genetisk far. Det finns på grund av ovanstående lagstiftning massor av fall där en gift man trott att han var pappa till barnet men sedan fått misstankar om annat och genom faderskapstest har fått veta att han inte är genetisk far till ett barn han är juridisk far till. Dock vet jag inte ifall det går att i sådana fall aktivt avsäga sig det juridiska faderskapet även om han fortfarande vill vara gift med mamman, någon som vet?

Jo, det registreras fortfarande ett papper MD vem som är fadern. Även om inget formellt test tas.
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:06:34 följande:

Va?

Ts make måste skriva på papperna på faderskapet. Det är ingenting han behöver att göra oavsett om de är gifta eller inge.

Jag hoppas ts maker med på inseminationen.

Juridiskt och biologiskt är två helt olika saker. Du kanske trodde det är samma sak?

Tja, det är ju inte hans barn biologiskt så ja styvfar och halvsyskon.

Nej det måste han inte alls och jag har full koll på juridisk och biologisk förälder. Läs vad som står på Skatteverket under Faderskap, en gift man behöver inte registrera eller skriva på något:

"Om ni som föräldrar är gifta när barnet föds antas mannen vara far till barnet. Om ni inte är gifta måste faderskapet fastställas särskilt av socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört".

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:07:55 följande:

Jo, det registreras fortfarande ett papper MD vem som är fadern. Även om inget formellt test tas.

Självklart registreras vem som är fadern, men som jag skrivit tusen gånger nu så sker detta för _gifta_ par inte genom att ett påskrivet papper registreras utan det sker _automatiskt_. Alltså behöver TS man inte göra något för att bli registrerad som juridisk far till barnet även om han är medveten om att han inte är genetisk/biologisk far till barnet. Jag har som sagt förutsatt att TS inte skulle bli gravid med någon annan bakom ryggen på sin man utan att maken VILL bli juridisk far oavsett om det är hans pappas, brors, Kalles, Pelles, Olles eller Tomtens sperma som använts för att göra frun gravid.
  • Seven Costanza

Sedan kan vi tycka att det är hur olämpligt och märkligt som helst att ens överväga att frun ska bli gravid med heminsemination av hennes svärfars sperma, jag tycker också att det är olämpligt, men juridiskt blir maken enligt svensk lagstiftning automatiskt far till barnet, inte styvfar eller adoptivfar.

• Anonym (Linda)
    Kine skrev 2015-10-12 22:46:15 följande:
    Helt rätt. Men man kan välja att inte skriva på papperna. Det görs dock inger faderskapstest för gifts par.
    Den dagen du är gift och får barn inom äktenskapet kommer du förstå hela den här diskussionen bättre men idag har du ingen kunskap i detta ämne.

En vit kvinna som är gift med en vit man kan knulla en svart man och bli gravid med den svarte mannens barn men eftersom kvinnan är gift med den vite mannen blir barnet fast denne är till hälften svart den vite mannens barn juridiskt eftersom barnet föds inom äktenskapet.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 23:14:29 följande:

Nej det måste han inte alls och jag har full koll på juridisk och biologisk förälder. Läs vad som står på Skatteverket under Faderskap, en gift man behöver inte registrera eller skriva på något:

"Om ni som föräldrar är gifta när barnet föds antas mannen vara far till barnet. Om ni inte är gifta måste faderskapet fastställas särskilt av socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört".

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html

Nu tror jag du missförstår med flit.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 23:22:08 följande:

Självklart registreras vem som är fadern, men som jag skrivit tusen gånger nu så sker detta för _gifta_ par inte genom att ett påskrivet papper registreras utan det sker _automatiskt_. Alltså behöver TS man inte göra något för att bli registrerad som juridisk far till barnet även om han är medveten om att han inte är genetisk/biologisk far till barnet. Jag har som sagt förutsatt att TS inte skulle bli gravid med någon annan bakom ryggen på sin man utan att maken VILL bli juridisk far oavsett om det är hans pappas, brors, Kalles, Pelles, Olles eller Tomtens sperma som använts för att göra frun gravid.

Det görs inget faderskapstest men ett papper skriva på.
  • Kine
    Anonym (Linda) skrev 2015-10-12 23:26:51 följande:

Den dagen du är gift och får barn inom äktenskapet kommer du förstå hela den här diskussionen bättre men idag har du ingen kunskap i detta ämne.

En vit kvinna som är gift med en vit man kan knulla en svart man och bli gravid med den svarte mannens barn men eftersom kvinnan är gift med den vite mannen blir barnet fast denne är till hälften svart den vite mannens barn juridiskt eftersom barnet föds inom äktenskapet.

Jag har varit gift och fått barn inom äktenskapet. Och fadern har fått skriva på papperet.

Juridisk och biologi är fortfarande inte samma far. Biologiskt sätt blir aldrig den vite mannen far till den svarte mannen barn oavsett om han är gift med frun före, under och efter graviditeten.
Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?