• Oroliga själen

Amningsproblem

Vet att detta säkert kommer skapa massor med uppläxande kommentarer men vet inte vad jag ska ta mej till. Min lilla kille blev fem veckor igår, sen en vecka tillbaka har han slutat ta ett bra tag om bröstet och han måste dra i sig massor med luft i samband med amning... Han greppar inte tillräckligt stort och det rinner mjölk utanför och jag tycker att jag hör hur det visslar i luft. Har försökt traggla i en vecka nu för att få honom att gapa upp stort nog igen, prövat olika ställningar och med amningsnapp men det blir bara värre och värre. Han får massor med gaser i magen och får ont av det, innan var han lugn och go men nu är han aldrig nöjd och jag lider så med honom... Vet inte vad jag ska ta mej till, amningen förstör hela vår relation känns det som då jag blir lessen och frustrerad över hur det är... Vad ska man göra?!?!

• Svar på tråden Amningsproblem
  • gold34
    Oroliga själen skrev 2015-11-03 11:15:31 följande:

Vet att detta säkert kommer skapa massor med uppläxande kommentarer men vet inte vad jag ska ta mej till. Min lilla kille blev fem veckor igår, sen en vecka tillbaka har han slutat ta ett bra tag om bröstet och han måste dra i sig massor med luft i samband med amning... Han greppar inte tillräckligt stort och det rinner mjölk utanför och jag tycker att jag hör hur det visslar i luft. Har försökt traggla i en vecka nu för att få honom att gapa upp stort nog igen, prövat olika ställningar och med amningsnapp men det blir bara värre och värre. Han får massor med gaser i magen och får ont av det, innan var han lugn och go men nu är han aldrig nöjd och jag lider så med honom... Vet inte vad jag ska ta mej till, amningen förstör hela vår relation känns det som då jag blir lessen och frustrerad över hur det är... Vad ska man göra?!?!

Hur känner du för att testa att ge honom ersättning på nappflaska?
  • Oroliga själen

Just nu känns det som att jag gör vad som för att han och jag ska bli glada igen... Sover i snitt en timma per dygn och det känns så ohållbart i längden... Men man får ju inte sluta amma såhär tidigt. Han går stadigt upp i vikt och jag har mycket mat så det känns som att man inte får det då när man inte har problem pga lite mat eller att de inte går upp... Känner mej som en hemsk människa som inte känner att jag älskar honom så som jag vill för att detta problemet kommer emellan oss...

gold34 skrev 2015-11-03 11:17:26 följande:

Hur känner du för att testa att ge honom ersättning på nappflaska?

• Maria

Åh, jag vill skicka en stor kram till dig!! Jag har gråtit så mycket över amningen, fan vad jobbigt det har varit ibland. Ett tag var all kontakt jag hade med min dotter negativ för det var så jobbigt. Jag känner så mycket med dig! Kärleken fanns alltid där men överskuggades av sömnbrist, kamp om amning, mjölk överallt, gaser i magen.

Jag fick stora sår och använde amningsnapp. Tog bort den när det läkte. Det funkade ett tag men just vid fem veckor började min bebis vägra bröstet helt, men tog tag med nappen. Varje amning var en kamp med skrik och tårar från mig för att få mjölk i ungen, innan jag begrep att hon ville ha nappen. Jag pratade med min bvc-sköterska som sa att ALLA har problem vid fem veckor. Enorm generalisering men det är tydligen en klassisk problemvecka. Hon sa att det kan vara i förbindelse med min hormoncykel som kommer igång igen, även om man inte får mens. Men i alla fall att amningskrångel var enormt vanligt då. Det gick över, ett par veckor senare. Nu är vi igång med fyra månader där världen är mer intressant än amning så jag ammar i mörkt rum. Amningsnappen är framme IGEN och jag är så trött på den. För mig och min bebis är amning inte odelat positivt, vi kan men det är bräckligt. Jag kan inte föreställa mig att vi fortsätter särskilt länge till, när hon väl äter vanlig mat.

I alla fall, jag har kanske inte superbra råd. Om du har mycket mjölk kanske du kan pumpa och ge på flaska? Det kan en evt partner hjälpa med så du får sova. Se till att försöka rapa allt du kan. Jag upplevde själv att amningsnappen gav mer gaser så jag var glad att slippa den. Annars kom ihåg att det går över. Det GÖR det. Jag upplevde att min dotters tag blev bättre när hon blev större. Munnen växer ju. Och tarmarna mognar så hon har nästan inte ont i magen längre. Stor kram och lycka till.

• MoLsMamma

Har du varit i kontakt med BVC eller amningsmottagning gällande greppet? Dom kan ofta kolla hur du ammar och kolla bebisens grepp. Ibland är det nåt simpelt litet knep som kan hjälpa mycket! :)

• summer13

Kontakta amningshjälpen! Känner igen mig mycket i ditt inlägg. Önskar jag hade kontaktat amningshjälpen eller bb tidigare för att få hjälp.

Och så du vet - det är HELT OKEJ att ge flaska!! Utan att få dåligt samvete. Nöjd mamma-nöjt barn och tvärtom..

Så mitt tips är först amningshjälpen och se om de har nåt bra tips sen köra på flaska istället om det blir alldeles för tungt för dig. Den viktigaste råmjölken har han ju redan fått!

• Oroliga själen

Som det känns nu vill jag bara ge flaska istället, har gråtit i två veckor i princip och har ångest varje gång han ska äta. Men man känner sig dålig om man vill göra det och vet inte vart man ska vända sig för att få stöd i hur man ska bete sig

summer13 skrev 2015-11-03 12:32:14 följande:

Kontakta amningshjälpen! Känner igen mig mycket i ditt inlägg. Önskar jag hade kontaktat amningshjälpen eller bb tidigare för att få hjälp.

Och så du vet - det är HELT OKEJ att ge flaska!! Utan att få dåligt samvete. Nöjd mamma-nöjt barn och tvärtom..

Så mitt tips är först amningshjälpen och se om de har nåt bra tips sen köra på flaska istället om det blir alldeles för tungt för dig. Den viktigaste råmjölken har han ju redan fått!

• mammalovis

Har du förtroende för din bvc-sköterska så be henne om hjälp. Ibland kan det vara något litet som behövs för att det ska bli rätt. Annars finns ju amningshjälpen också.

Sedan måste du ju fundera över om du vill amma, pumpa eller hellre ge ersättning eller en kombination.

Just det Maria skrev om fem veckor kan nog stämma då det finns en utvecklingsfas just i samband med att de börjar le. Sök på utvecklingsfaserna, så kan du hitta förklaringar där om varför det är mer gnälligt och kinkigt just nu. Allt behöver inte ha samband med amningen. Lycka till! 

• Oroliga själen

Jo detta med faser vet jag men det känns som att problemet varit detsamma i två veckor nu, hur länge ska det hålla på?

mammalovis skrev 2015-11-03 13:35:32 följande:

Har du förtroende för din bvc-sköterska så be henne om hjälp. Ibland kan det vara något litet som behövs för att det ska bli rätt. Annars finns ju amningshjälpen också.

Sedan måste du ju fundera över om du vill amma, pumpa eller hellre ge ersättning eller en kombination.

Just det Maria skrev om fem veckor kan nog stämma då det finns en utvecklingsfas just i samband med att de börjar le. Sök på utvecklingsfaserna, så kan du hitta förklaringar där om varför det är mer gnälligt och kinkigt just nu. Allt behöver inte ha samband med amningen. Lycka till! 

• Kattflickan

Som andra redan skrivit, kontakta amningshjälpen. Jag tror bara det är en fas. Går barnet upp i vikt bra är det nog ok. Alla är så snabba på att föreslå flaska och ersättning. Försök hellre att lösa amningsproblemet, om du vill amma.

• gold34
    Kattflickan skrev 2015-11-03 14:25:08 följande:

Som andra redan skrivit, kontakta amningshjälpen. Jag tror bara det är en fas. Går barnet upp i vikt bra är det nog ok. Alla är så snabba på att föreslå flaska och ersättning. Försök hellre att lösa amningsproblemet, om du vill amma.

Ts gör väl det som känns bäst för henne?
  • Kattflickan
    gold34 skrev 2015-11-03 14:46:49 följande:
    Ts gör väl det som känns bäst för henne?
    Ja det hoppas jag verkligen! ????
  • Kattflickan

??? skulle vara en smiley!

• Oroliga själen

Uppdatering om någon undar.

Har pratat med BVC som föreslog lite ersättning. Så nu ska jag tills i mån testa att amma lite från varje bröst först och sen ge en slurk ersättning... Hon hade en tanke om att iom att det sprutar så ur brösten och han får taskigt grepp kanske han aldrig hinner komma åt den feta mjölken och blir då bara bukfylla och ingen bra mättnad... Känns rätt trixigt att dona med iom att amningen känns så jobbig men jag får ge det tills i mån. Ska nog iaf ställa frågan om hur jag ska gå till väga om jag bestämmer mej för att jag vill lägga ner amningen om han verkar bli nöjdare av ersättning... Vill kunna njuta av min bebis och inte som det är nu bara känna ångest över hela situationen...

• la vie en rose

Många har redan tipsat om Amningshjälpen, men ville bara nämna att de finns på Facebook: "amningshjälpens slutna grupp". Den är guld värld för tips, stöttning och inspiration.

Lycka till med din lilla bebis, oavsett om det blir amning eller ersättning eller både och!

• Mooomin

Jag slutade amma efter bara två veckor för att det bara tärde på våran relation och jag var bara ledsen o irriterad. Började lägga till ersättning för att få lite "andningsrum" och ammade när jag kände för det. Tog emot till en början men guuuuud så skönt det var och hur fort måendet vände! Kram till dig hur du än gör!

Oroliga själen skrev 2015-11-03 11:26:50 följande:

Just nu känns det som att jag gör vad som för att han och jag ska bli glada igen... Sover i snitt en timma per dygn och det känns så ohållbart i längden... Men man får ju inte sluta amma såhär tidigt. Han går stadigt upp i vikt och jag har mycket mat så det känns som att man inte får det då när man inte har problem pga lite mat eller att de inte går upp... Känner mej som en hemsk människa som inte känner att jag älskar honom så som jag vill för att detta problemet kommer emellan oss...

• Alexi
    Oroliga själen skrev 2015-11-03 19:20:49 följande:
    Uppdatering om någon undar.
    Har pratat med BVC som föreslog lite ersättning. Så nu ska jag tills i mån testa att amma lite från varje bröst först och sen ge en slurk ersättning... Hon hade en tanke om att iom att det sprutar så ur brösten och han får taskigt grepp kanske han aldrig hinner komma åt den feta mjölken och blir då bara bukfylla och ingen bra mättnad... Känns rätt trixigt att dona med iom att amningen känns så jobbig men jag får ge det tills i mån. Ska nog iaf ställa frågan om hur jag ska gå till väga om jag bestämmer mej för att jag vill lägga ner amningen om han verkar bli nöjdare av ersättning... Vill kunna njuta av min bebis och inte som det är nu bara känna ångest över hela situationen...
    Om du vill sluta amma är det bara att börja ge lite mer och mer ersättning så kommer brösten snabbt minska i produktion och sen går det bra att sluta helt.

Bestäm dig för vad du vill. Vill du amma, ge inte ersättning, det är fel väg att gå för att rädda amningen. Vill du ge ersättning, gör det!
Svar på tråden Amningsproblem