• Anonym (fullkomligtlivrädd)

    Kommer det bli krig i sverige? Var kan jag bo säkert?

    Hej! Jag har sådan enorm ångest för att det ska bli krig i Sverige och att mina barn ska dö, plågas eller lämnas föräldralösa. Den här ångesten är så jobbig attt jag sedan i måndags sjukskrivit mig, jag orkar knappt ta mig upp ur sängen, skakar av skräck samtidigt som jag inte vill visa barnen vad jag är rädd för.

    Nu börjar jag allvarligt tänka på att flytta till något tryggare ställe. Men var?? Var kan jag ge mina barn en trygg uppväxt?  utan krig eller att behöva fly?? Thailand känns så väldigt långt borta och jag har aldrig varit där men förstår att det är tryggare än här iaf. Hur ska ni andra göra?

  • Svar på tråden Kommer det bli krig i sverige? Var kan jag bo säkert?
  • Dr Nail

    Chilla. Lämna nyheterna i fred, det är bara illusioner. Inte på riktigt. Fokusera på VERKLIGHETEN istället. Har du hört om hypokondriker som googlar symptom? Samma sak.

  • solrosen1
    Dr Nail skrev 2015-11-17 14:25:06 följande:

    Chilla. Lämna nyheterna i fred, det är bara illusioner. Inte på riktigt. Fokusera på VERKLIGHETEN istället. Har du hört om hypokondriker som googlar symptom? Samma sak.


    Där har du rätt!! Jag är precis så! Hypokondriker men när det gäller krig och det är sjuuuuukt jobbigt, så jobbigt att jag vill dö.
  • nordanvinden
    HenryIronstead skrev 2015-11-17 14:17:39 följande:

    Det har varit krig i Syrien i tio (10) år.

    Det har varit otroligt i Afghanistan i trettio (30) år.

    Ändå började alla röra på sig just i augusti ca.

    Varför började exodusen just i år?

    Förstår ni vad jag försöker säga?


    Det beror på en massa orsaken men de främsta orsakerna är att de länder som de tidigare flytt till inte längre har resurser att hjälpa ytterligare flyktingar. Dessutom har krisen i exempelvis Syrien förvärrats avsevärt under de senaste åren. Tex har detta lett till att de internationella organisationer (exFN) inte längre har pengar till hjälp på plats. Att det sker just i augusti beror troligen på att vädret är mest gynnsamt då.
  • Världsmedborgare
    Anonym (fullkomligtlivrädd) skrev 2015-11-17 12:38:27 följande:
    Hej! Jag har sådan enorm ångest för att det ska bli krig i Sverige och att mina barn ska dö, plågas eller lämnas föräldralösa. Den här ångesten är så jobbig attt jag sedan i måndags sjukskrivit mig, jag orkar knappt ta mig upp ur sängen, skakar av skräck samtidigt som jag inte vill visa barnen vad jag är rädd för.

    Nu börjar jag allvarligt tänka på att flytta till något tryggare ställe. Men var?? Var kan jag ge mina barn en trygg uppväxt?  utan krig eller att behöva fly?? Thailand känns så väldigt långt borta och jag har aldrig varit där men förstår att det är tryggare än här iaf. Hur ska ni andra göra?
    Thailand?
    Thailand har befunnit sig i krig i flera decennier nu, så varför vill du flytta till ett av de få länder som verkligen befinner sig i krig, för att få leva i fred?
    Hur får du det att gå ihop med dina önskningar?
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dr Nail
    solrosen1 skrev 2015-11-17 14:29:46 följande:

    Där har du rätt!! Jag är precis så! Hypokondriker men när det gäller krig och det är sjuuuuukt jobbigt, så jobbigt att jag vill dö.


    Mycket här är massmediernas fel. Folk blir mer och mer oroliga; och det över stora, globala, utrikespolitiska saker. Man kan lika gärna gå runt och stressa över att det regnar - lika produktivt. Betydligt mer hälsosamt att fokusera på sånt som man faktiskt kan påverka, sitt liv, barnen, sina relationer, sitt arbete. Sånt som jag inte kan kontrollera är inte värt att slösa tid på, så tänker jag.
  • KingOfKings

    Ironi & satir?

    Vad är det för ironiskt med denna tråd?

  • Voodoodoll
    Anonym (fullkomligtlivrädd) skrev 2015-11-17 13:24:26 följande:

    Vad kan man då ta? för att dö i sömnen? utan att lida. bara somna in. För nu orkar jag inte mer. bättre få det bortgjort. ( Tycker absolut inte att du ska göra det!! Men jag måste nog)

    Men något land i Afrika då? eller Mallorca?


    Vänta nu. Nu är du helt irrationell.

    Du är så rädd att det ska bli krig för att dina barn blir föräldralösa... Och det tänker du lösa genom att göra dem föräldralösa?

    Har du så stark ångest att du inte klarar av ditt vardagliga liv måste du söka hjälp! Jag förstår din rädsla, är själv rädd just nu, men du skyddar inte dina barn genom att ta livet av dig.
  • Kjell2
    Anonym (fullkomligtlivrädd) skrev 2015-11-17 12:38:27 följande:

    Hej! Jag har sådan enorm ångest för att det ska bli krig i Sverige och att mina barn ska dö, plågas eller lämnas föräldralösa. Den här ångesten är så jobbig attt jag sedan i måndags sjukskrivit mig, jag orkar knappt ta mig upp ur sängen, skakar av skräck samtidigt som jag inte vill visa barnen vad jag är rädd för.

    Nu börjar jag allvarligt tänka på att flytta till något tryggare ställe. Men var?? Var kan jag ge mina barn en trygg uppväxt?  utan krig eller att behöva fly?? Thailand känns så väldigt långt borta och jag har aldrig varit där men förstår att det är tryggare än här iaf. Hur ska ni andra göra?


    En engelsk familj på slutet av 70-talet med samma ångest flyttade från London med krigsrisk och attentat till det säkraste ställe de kunde komma på, Falklandsöarna.
  • ninasord
    HenryIronstead skrev 2015-11-17 14:17:39 följande:
    Det har varit krig i Syrien i tio (10) år.

    Det har varit otroligt i Afghanistan i trettio (30) år.

    Ändå började alla röra på sig just i augusti ca.

    Varför började exodusen just i år?

    Förstår ni vad jag försöker säga?
    Nej du pratar i gåtor Flört

    Om TS vill leva säkert kan jag säga hen att inte använda sig av internet, dator, kortbetalning, mobil, telefon, tv eller någon annan digital apparatur samt undvika allmänna platser där det finns övervakning. Dvs. om hen håller sig borta från flödet och massmedia är hen garanterat inte intressant för förvarna eller något lämpligt offer för terroristerna. TS kan göra sig otillgänglig på många vis.
    I'm not your driver
  • Melinoe
    HenryIronstead skrev 2015-11-17 13:54:36 följande:

    Verkligen. Vad fan är det som händer, hur ska man kunna rädda det här landet, känns som att vi är dömda på förhand! Jävla Absurdistan (=Sverige) där vi kan ha en svaaaag svaaag svetsare som ledare, som bakbinder sina händer till v+mp!

    Det här landet har haft fred i nästan tusen år men... Glöm det nu. Fy fan. Blir så arg. Landet, staten, samhället krackelerar och åker in i ruinens brant bit för bit, men alla bara smajlar och säger "De vet nog vad de gör" - det är ju det de INTE vet!


    Mig veterligen var det inte tusen år sedan 1800 talet var, men de kanske lär ut en ny slags matte nuförtiden..
  • solrosen1

    Tror ni vi kommer att behöva fly och att Is vinner? Kan det finnas chans att de kan sänka säkerhetsnivån till en 3:a eller är risken större att den höjs till 5 och att vi kommer behöva fly för våra liv och lämna hus och splittras i familjen?

  • Irma01
    solrosen1 skrev 2015-11-19 12:17:53 följande:

    Tror ni vi kommer att behöva fly och att Is vinner? Kan det finnas chans att de kan sänka säkerhetsnivån till en 3:a eller är risken större att den höjs till 5 och att vi kommer behöva fly för våra liv och lämna hus och splittras i familjen?


    För det första, skaffa dig psykolog hjälp omedelbart för i verkar ha en ordentlig form av panik.

    Annars kan jag bara säga skärp dig, utsatt mena det på ett otrevligt sätt . Varför? Skaffa dig lite distans. All som media skriver behöver man ta med en nypa salt. Du reagerar precis som Daesh vill. Ser du 10 miljoner Parisare fly? Danmark har ju haft den förhöjda risken i flera år. Att man byter har också att göra med att kunna få snabbare beslut och större befogenheter. Till exempel att det råder undantagstillstånd i Paris möjliggjorde räden från igår.
    Det är inte panik minska drabbas av nu, tvärtom man ska använda sin hjärna och tänka. Jag hör just nu att hjärnan bakom Paris attentat är formellt identifierad och dödades igår. Så du ser, polisen och underrättelsetjänster jobbar snabbt och effektivt.
    Vad Daesh vill är polarisera samhället, att dela världen i svart o vitt. Att det inte ska finnas någon grå zon. Att vi inte ska kunna leva med varandra. Självklart räcker inte tolerans, humanism och frihet för att bekämpa de, men dessa attacker visar egentligen att de är svagare därnere och att bombningarna hjälper. Nu måste kriget i Syrien lösas, Turkiet måste sluta bombardera de kurder som kämpar mot Daesh till exempel. Om jag vore du skulle jag andas, och läsa en hel del om både historia, om Syrien, (och inte skrämselpropaganda men sakliga artiklar från seriösa tidningar) för att förstå bättre vad som pågår.

    Sedan kanske du borde inse att friheten är inte givet och att det finns stunder i historien där vi måste kämpa för den och de värderingar som gör oss till vad vi är. Att kunna titta våra barn i ögonen för att vi står enade bakom dessa värderingar. Att få panik och tänka på att fly eller sluta leva är verkligen inte lösningen.

    Men allvarligt mår du så pass dåligt, sök hjälp omedelbart!
  • Rapp

    Haha har inte skrattat så mycket på länge! 
    Vad är det för snillen som skriver här? 

    - Ska ta livet av sig för att man är rädd att barnen blir föräldralösa annars???
    - Flytta till Thailand för att slippa krig och oroligheter???
    - Sverige har inte varit i krig på tusen år???
    - Barnen kommer sannolikt bli utsatta för martyr???

    HAHAHA!!

  • Glurf

    Säkraste saken att göra är nog att bo på landet i en stuga långt ifrån städer men sverige har inget land som hjälper oss men danmark är ett säkert land amerika är med danmark men sammla mat dricka och sånt är nog smart

  • simin

    hej
    Jag förstår vad du känner och det är inte lätt att man liva i rädsla. jag förstår dig att du är oroligt för dina barn. men jag vill rekommendera dig att du behöver vara starkt nu och i framtiden om det händer kriget.
    du är mamma eller pappa till dina barn och vi föräldrar vill alltid att kämpa för våra barn. så du ska också kämpa för dina barn. du ska kämpa att dina barn ska ha det bra nu och ifall blir det krig.   {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Kommer det bli krig i sverige? Var kan jag bo säkert?