• Anonym (Bannlyst)

Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?

Förra veckan under lång promenad så gick jag in en sväng i netto för att köpa något gott.

Väl inne där så märker jag att jag glömt bankkortet hemma.

Sugen som jag är så lägger jag en tuttifrutti godispåse i väskan när ingen ser mig bakom hyllorna. 10 sekunder senare så är jag ute ur butiken och går raka vägen hem.

Igår när jag tänkte köpa något som en helt vanlig kund så blir jag stoppad.

" Kom hit " säger han.

Tydligen så hade de sett mig sno och chefen hade bestämt att jag skulle vara avstängd från butiken på livstid.

Kan en butikschef avstänga en från att handla? Det är väl inte han som äger hela netto, eller?

Butiken ligger 10 minuter gångavstånd från mig, så kommer förlora väldigt mycket på det här.

• Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?
  • Anonym (n)

när jag jobbade i en matbutik hade vi foton på ca 3 kunder som var portade. Om någon av dem kom in var vi tvungna be dem lämna butiken.  Det här var rätt många år sen men det var chefen som hade beslutat det pga kundernas tidigare beteende i butiken. 

Matbutiker är vinstdrivande rörelser, självklart kan man inte ha snattare springande runt hur som helst

• Anonym (mrs)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 07:37:08 följande:
    Nej. Hen saknar stöd i lagen och polisen får verkligen inte agera.
    Jo,självklart får butikschefen med polisens hjälp avvisa henne från butiken då hon tidigare har snattat från butiken.

Det finns inte mycket mer för henne att göra än att välja en annan butik att handla i.

• Anonym (mrs)
    Anonym (n) skrev 2015-12-02 07:40:04 följande:

när jag jobbade i en matbutik hade vi foton på ca 3 kunder som var portade. Om någon av dem kom in var vi tvungna be dem lämna butiken.  Det här var rätt många år sen men det var chefen som hade beslutat det pga kundernas tidigare beteende i butiken. 

Matbutiker är vinstdrivande rörelser, självklart kan man inte ha snattare springande runt hur som helst

Håller med!
  • Anonym (Hmmm)

Att butikschefen sysslade med olagliga saker hör inte till den här diskussionen.

Anonym (mrs) skrev 2015-12-02 07:41:24 följande:

Jo,självklart får butikschefen med polisens hjälp avvisa henne från butiken då hon tidigare har snattat från butiken.

Det finns inte mycket mer för henne att göra än att välja en annan butik att handla i.

*

Nej. Vilken lag stöder ditt påstående? Vad ger polisen rätt att agera enligt lag?

Inget! Så sluta svamla. Ts kan fortsätta handla bäst hon vill.
  • Anonym (mrs)

Det var bra gjort av er som bad dom personerna att lämna matbutiken.

Det stämmer att matbutiker är vinstdrivande rörelser.
  • Anonym (mrs)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 07:45:53 följande:

*

Nej. Vilken lag stöder ditt påstående? Vad ger polisen rätt att agera enligt lag?

Inget! Så sluta svamla. Ts kan fortsätta handla bäst hon vill.

• sextiotalist

Nu var det nog en överreaktion från butikschefen, han kommer inte vara butiksschef under hela ts livstid (med all sannolikhet) och troligen skulle han inte ens komma ihåg ts (om hon inte har något avvikande utseende eller klädsel eller känner henne) om hon undviker butiken under ett halvår.

Jag tror inte heller att det finns något lagligt stöd att porta någon för misstänkt snatteri (ja, så länge det inte är bevisat så är det inte mer än misstänkt). Sedan vet jag inte om det är den sk droppen i bägaren, ts kanske har haft som vana att plocka med sig något extra varje gång hon handlar, men det är ren spekulation.

Och Ts, ta det som en lärdom, att glömma plånboken eller så är inte ovanligt. På de affärer jag brukar handla i, så parkeras kvittot och jag lämnar varorna för att återkomma och betala (snabbare och enklare för samtliga). I ditt fall så hade jag nog skippat godispåsen, för så illa kan det ändå inte varit att det inte kunde vänta 5 minuter (du hade ju bara 100 meter till affären).

Du gjorde något olagligt, du stal, men framför allt var det barnsligt och väldigt konstigt.

En tillsägelse från butikschefen hade absolut räckt och att ts hade fått chansen att betala det, om det var den första och enda gången.

• Anonym (T)

Men seriöst allihopa, det är en trolltråd från Flashback

• Anonym (mrs)
    Anonym (T) skrev 2015-12-02 08:08:50 följande:

Men seriöst allihopa, det är en trolltråd från Flashback

Har du länk dit?
Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?