• Anonym (Bannlyst)

Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?

Förra veckan under lång promenad så gick jag in en sväng i netto för att köpa något gott.

Väl inne där så märker jag att jag glömt bankkortet hemma.

Sugen som jag är så lägger jag en tuttifrutti godispåse i väskan när ingen ser mig bakom hyllorna. 10 sekunder senare så är jag ute ur butiken och går raka vägen hem.

Igår när jag tänkte köpa något som en helt vanlig kund så blir jag stoppad.

" Kom hit " säger han.

Tydligen så hade de sett mig sno och chefen hade bestämt att jag skulle vara avstängd från butiken på livstid.

Kan en butikschef avstänga en från att handla? Det är väl inte han som äger hela netto, eller?

Butiken ligger 10 minuter gångavstånd från mig, så kommer förlora väldigt mycket på det här.

• Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mrs) skrev 2015-12-02 06:32:22 följande:

Butikschefen har rätten på sin sida!

Nej. De kan säga att Ts inte får handla men de får inte neka henne om hon vill göra det ändå.
  • Anonym (mrs)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 07:04:25 följande:

Nej. De kan säga att Ts inte får handla men de får inte neka henne om hon vill göra det ändå.

Jo,butikschefen har all rätt att neka henne från att handla där mer.

Det är med anledning av att en butik är i regel ingen allmän plats utan är i regel privatägd plats.

Så som flera redan har påtalat i tråden får hon hitta en annan butik att handla i.
  • Anonym (mrs)
    Anonym (Bannlyst) skrev 2015-12-02 02:49:36 följande:

Förra veckan under lång promenad så gick jag in en sväng i netto för att köpa något gott.

Väl inne där så märker jag att jag glömt bankkortet hemma.

Sugen som jag är så lägger jag en tuttifrutti godispåse i väskan när ingen ser mig bakom hyllorna. 10 sekunder senare så är jag ute ur butiken och går raka vägen hem.

Igår när jag tänkte köpa något som en helt vanlig kund så blir jag stoppad.

" Kom hit " säger han.

Tydligen så hade de sett mig sno och chefen hade bestämt att jag skulle vara avstängd från butiken på livstid.

Kan en butikschef avstänga en från att handla? Det är väl inte han som äger hela netto, eller?

Butiken ligger 10 minuter gångavstånd från mig, så kommer förlora väldigt mycket på det här.

Jo,butikschefen har rätt att neka dig från att handla där i fortsättningen!

Förstår du inte att det du gjorde är brottsligt och att butikschefen hade kunnat kallat polisen dit?
  • Anonym (Hmmm)
    Mandel skrev 2015-12-02 06:30:57 följande:

I din länk står det att man har rätt att porta någon, men att du inte har något lagstöd att ta till om personen "bryter" mot portningen.

Det är alltså upp till ts om ts vill handla i en butik där ts inte är välkommen och kommer att övervakas vid varje besök.

Ts är inte dömd för något. Och hon kan anmäla företaget om de trakasserar henne när hon ska handla.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mrs) skrev 2015-12-02 07:11:45 följande:

Jo,butikschefen har rätt att neka dig från att handla där i fortsättningen!

Förstår du inte att det du gjorde är brottsligt och att butikschefen hade kunnat kallat polisen dit?

Nej. Hen kan säga så men hen kan inte fysiskt vägra låta Ts komma in och handla. Ts är varken anmäld eller dömd så det liknar förtal och trakasserier.
  • Anonym (mrs)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 07:12:15 följande:

Ts är inte dömd för något. Och hon kan anmäla företaget om de trakasserar henne när hon ska handla.

Nej,ts är inte dömd för något men butikschefen har ändå rätt att neka henne från att handla där mer ( då en butik som är privatägd inte är allmän plats)
  • Anonym (mrs)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 07:15:54 följande:

Nej. Hen kan säga så men hen kan inte fysiskt vägra låta Ts komma in och handla. Ts är varken anmäld eller dömd så det liknar förtal och trakasserier.

Butikschefen har som sagt rätten att neka henne från att handla där mer.

Han kan med polisens hjälp rätt att avvisa henne därifrån.
  • Anonym (Haha)

Eh ja det kan dom. Du har snott köart som fan dom inte vill ha dig i sin butik. Det hade inte jag heller velat.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (mrs) skrev 2015-12-02 07:09:01 följande:

Jo,butikschefen har all rätt att neka henne från att handla där mer.

Det är med anledning av att en butik är i regel ingen allmän plats utan är i regel privatägd plats.

Så som flera redan har påtalat i tråden får hon hitta en annan butik att handla i.

Nope.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mrs) skrev 2015-12-02 07:19:34 följande:

Butikschefen har som sagt rätten att neka henne från att handla där mer.

Han kan med polisens hjälp rätt att avvisa henne därifrån.

Nej. Hen saknar stöd i lagen och polisen får verkligen inte agera.
Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?