• Anonym (Bannlyst)

Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?

Förra veckan under lång promenad så gick jag in en sväng i netto för att köpa något gott.

Väl inne där så märker jag att jag glömt bankkortet hemma.

Sugen som jag är så lägger jag en tuttifrutti godispåse i väskan när ingen ser mig bakom hyllorna. 10 sekunder senare så är jag ute ur butiken och går raka vägen hem.

Igår när jag tänkte köpa något som en helt vanlig kund så blir jag stoppad.

" Kom hit " säger han.

Tydligen så hade de sett mig sno och chefen hade bestämt att jag skulle vara avstängd från butiken på livstid.

Kan en butikschef avstänga en från att handla? Det är väl inte han som äger hela netto, eller?

Butiken ligger 10 minuter gångavstånd från mig, så kommer förlora väldigt mycket på det här.

• Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?
  • mliten

Nej man kan inte porta någon från en livsmedelsbutik, det finns ingen laglig rätt.

Ja, man kan säga att snattaren inte är välkommen.

Ja, man kan vägra att ta betalt i kassan om den misstänkte försöker handla något.

Ja, om personen uppför sig ordningsstörande så har man rätt att tillkalla vakter för avvisande.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Jennie med ie
    Anonym (Yeey) skrev 2015-12-02 08:59:36 följande:

Portas folk här oxå. Ena butiken hänger tom ut namn och bild ibland på ytterdörren. Typ..

Snattare Sven Svensson

"Bild"

Vetefan om det är lagligt, men och andra sidan är det väl knappast förtal heller om det stämmer.

Att till tredje part utmåla annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt i syfte att utsätta denne för missaktning är förtal. Sant eller ej har sekundär betydelse.
  • lilleman2000
    mliten skrev 2015-12-02 17:31:43 följande:

Nej man kan inte porta någon från en livsmedelsbutik, det finns ingen laglig rätt.

Ja, man kan säga att snattaren inte är välkommen.

Ja, man kan vägra att ta betalt i kassan om den misstänkte försöker handla något.

Ja, om personen uppför sig ordningsstörande så har man rätt att tillkalla vakter för avvisande.

Varför uttalar du dig om något du uppenbarligen inte har en aning om?

"Finns ingen laglig rätt"... Det finns det visst. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla i butik. Affärsinnehavaren får ensidigt välja sina kunder så länge han inte sysslar med diskriminering. 

Nu tillhör inte snattare någon minoritetsgrupp, så det är fritt fram att neka TS att handla i butiken. 
  • lilleman2000
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 07:12:15 följande:
    Ts är inte dömd för något. Och hon kan anmäla företaget om de trakasserar henne när hon ska handla.
    En till som pratar utan att veta vad han/hon pratar om.

Ts behöver inte vara dömd för något för att nekas handla i butik, varifrån har du fått det? En affär är en privat inrättning och om jag äger en butik får jag fritt välja mina kunder och neka dem jag inte vill ha där, sålänge jag inte diskriminerar. 

Och NEJ, hon kommer inte att komma någonvart genom att åberopa diskriminering

Självklart kan hon anmäla företaget, men det kommer inte att leda någon vart. 
  • MASolokvist

Alltså. Hälften av alla trådstarter här är rent påhitt. Hälften av FL:arna blir alltså lurade. Det betyder att 100% av alla FL:are är rätt så korkade, men visst är det god underhållning!

• MASolokvist

Jo! Som svar på kommande inlägg:

Jag tillhör givetvis också dessa korkade 100%. Hänger här med jämna mellanrum. FL är så jäkla kul och jag struntar blankt i om trådstarter är lögn. Man väljer ju själv vad man vill tro på.

MASolokvist skrev 2015-12-02 18:20:30 följande:

Alltså. Hälften av alla trådstarter här är rent påhitt. Hälften av FL:arna blir alltså lurade. Det betyder att 100% av alla FL:are är rätt så korkade, men visst är det god underhållning!

• HejPippi
    MASolokvist skrev 2015-12-02 18:20:30 följande:

Vad spelar det för roll om det är påhitt eller inte? Det finns garanterat andra människor som befinner sig i både denna och andra scenarier som kan få hjälp av svaren.
  • Emelie0408

Vad vill du att vi ska svara? Du snattade, du är en tjuv och nu vill inte butikschefen ha dig där mer. Det är väl ganska logiskt?

• badrap
    Anonym (mrs) skrev 2015-12-02 07:41:24 följande:
    Jo,självklart får butikschefen med polisens hjälp avvisa henne från butiken då hon tidigare har snattat från butiken.

Det finns inte mycket mer för henne att göra än att välja en annan butik att handla i.
    Måste man inte va dömd då, för snatteriet? Alltså, det står väl ord mot ord så om ts skulle välja att gå in och handla där gen nästa vecka så kan dem väl inte göra speciellt mycket åt det?!
    Hade hon åkt dit på plats hade väl vart en annan femma.
  • mliten
    lilleman2000 skrev 2015-12-02 17:44:46 följande:

Varför uttalar du dig om något du uppenbarligen inte har en aning om?

"Finns ingen laglig rätt"... Det finns det visst. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla i butik. Affärsinnehavaren får ensidigt välja sina kunder så länge han inte sysslar med diskriminering. 

Nu tillhör inte snattare någon minoritetsgrupp, så det är fritt fram att neka TS att handla i butiken. 

Ja, nu är det ju du som inte har den blekaste aning vad du pratar om. En butik är att betrakta som allmän plats och därför kan man inte porta personer.

www.svt.se/nyheter/inrikes/svensk-handel-porta-vanesnattare

Och så en liten länk då fenomenet googla verkar vara jobbigt att göra.
    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?