• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Tom Araya
    M rasar mot Löfvens invandraruttalande
    Publicerad 28 apr 2016 kl 22.38

Moderaterna rasar mot statsminister Stefan Löfvens uttalande om lågkvalificerade invandrare ? och anklagar honom för att driva strutspolitik.

? Han verkar på riktigt inte förstå vilken stor utmaning vi står inför, dundrar Tomas Tobé, partisekreterare, M.

www.expressen.se/nyheter/m-rasar-mot-lofvens-invandraruttalande/

• Tom Araya

Tre erkända forskare, George Borjas, Jennifer Hunt och Timothy Hatton om invandring och dess ekonomiska konsekvenser.

George Borjas:

Harvardprofessor: ?Ni måste inse att invandring kostar?
    fokus.dn.se/harvardprofessor-ni-maste-inse-att-invandring-kostar

Jennifer Hunt:

Jennifer Hunt: ?Nästan alla vinner på invandringen?

fokus.dn.se/jennifer-hunt-nastan-alla-vinner-pa-invandringen

Timothy Hatton:

Timothy Hatton: ?Välj redan i lägren vilka som ska få asyl?

fokus.dn.se/timothy-hatton-valj-redan-i-lagren-vilka-som-ska-fa-asyl/

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-05-02 23:39:24 följande:

Jag och forskaren Timothy Hatton har tydligen en del gemensamt i vad vi förespråkar...

www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/timothy-hatton-valj-redan-i-lagren-vilka-som-ska-fa-asyl/

Intressant att du gillar vad Timothy Hatton förespråkar. Timothy har i sin forskning funnit att invandringen är lönsam (även om effekten inte är stor). Timothy anser också att Europa måste öka sitt flyktingmottagande, att flyktingarna i högre grad ska hämtas ifrån där de befinner sig. Timothy är också tveksam till att sänka lägsta lönerna för att gå fler invandrare i jobb.

Bortsett från förslaget att vi bör hämta flyktingarna på plats så låter Timothys förslag i mångt och mycket som rödgrön migrationspolitik.

Om Europas länder skulle bestämma sig för att tillsammans hjälpas åt att hantera flyktingkatastrofen så tror jag inte att en rödgrön regeringen skulle ha något emot att hämta flyktingarna på plats. Faktum är att att den senaste flyktingöverenskommelsen som slöts mellan Sverige, andra EU länder och Turkiet bygger på att flyktingarna ska hämtas på plats i stället för att ge sig ut på livsfarliga strapatser till sjöss.
  • Anonym (Låter fantastiskt ju!)

Självklart ska vi hämta alla flyktingar på plats, vi ställer in alla avgångar från Arlanda och använder alla lediga flygplan samt alla bussar vi får tag i och drar ner och hämtar lite fler folk. Jag ger gärna hela min lön istället för bara den skatt jag betalar nu, så kan vi alla som redan bor här flytta ut i skogen så finns det massor av lediga bostäder också för alla som vill komma hit, nämen just det: Jag måste säga upp mig från jobbet också så det finns arbete när de kommer hit. Det här blir ju skitbra, fler som hänger på?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2016-05-03 06:53:07 följande:
    Intressant att du gillar vad Timothy Hatton förespråkar. Timothy har i sin forskning funnit att invandringen är lönsam (även om effekten inte är stor). Timothy anser också att Europa måste öka sitt flyktingmottagande, att flyktingarna i högre grad ska hämtas ifrån där de befinner sig. Timothy är också tveksam till att sänka lägsta lönerna för att gå fler invandrare i jobb.

Bortsett från förslaget att vi bör hämta flyktingarna på plats så låter Timothys förslag i mångt och mycket som rödgrön migrationspolitik.

Om Europas länder skulle bestämma sig för att tillsammans hjälpas åt att hantera flyktingkatastrofen så tror jag inte att en rödgrön regeringen skulle ha något emot att hämta flyktingarna på plats. Faktum är att att den senaste flyktingöverenskommelsen som slöts mellan Sverige, andra EU länder och Turkiet bygger på att flyktingarna ska hämtas på plats i stället för att ge sig ut på livsfarliga strapatser till sjöss.
    Inget av det där säger han i den intervjun jag länkar till.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2016-05-03 12:34:49 följande:
    Inget av det där säger han i den intervjun jag länkar till.
    Den första alltså.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-05-03 12:36:02 följande:
    Den första alltså.
    Nej han säger det i den andra länken som du postade.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?