• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-03-04 22:53:49 följande:
    Du påstår att Tyresö slänger ut alla sjuka gamla från ett populärt äldreboende som nu ingen vet var de ska ta vägen. Det stämmer inte. Det äldreboende som du pratar om drivs av kommunen ersätts av ett nytt privat äldreboende. Alla äldre kommer erbjudas ett nytt boende.
    Tur att det finns privata alternativ.

Vi får väl hoppas att ett eventuellt tak för välfärdsvinsterna inte gör att pensionärerna blir sviken både av kommunen och det privata.
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-03-05 09:30:41 följande:
    Tur att det finns privata alternativ.

Vi får väl hoppas att ett eventuellt tak för välfärdsvinsterna inte gör att pensionärerna blir sviken både av kommunen och det privata.
    Som du vet så är jag inte odelat positiv till privata alternativ men det är en lögn att Tyresö slänger ut alla sjuka gamla från ett populärt äldreboende och att ingen vet var de ska ta vägen.  Jag fattar inte att folk kan sjunka så djupt att man sitter och hittar å sådana saker. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • HelaGotland
    KillBill skrev 2018-03-05 09:34:52 följande:
    Som du vet så är jag inte odelat positiv till privata alternativ men det är en lögn att Tyresö slänger ut alla sjuka gamla från ett populärt äldreboende och att ingen vet var de ska ta vägen.  Jag fattar inte att folk kan sjunka så djupt att man sitter och hittar å sådana saker.   

Jag beklagar! Fel ort, det är inte Tyresö utan ett mycket populärt äldreboende på Gamla Tyresövägen i ENSKEDE som stänger. Trots att gamla står på kö att komma in.
    Dit ska istället migranter (de som ska få bostad av kommunen) flytta. Jag vet inte om jag får länka till samnytt på den här sajten, men ni kan ju googla samnytt och följande text:

Gamla Tyresövägen i Enskededalen Extern länk för "bevis" : Lokaltidning Hammarby/Skarpnäck:
    www.stockholmdirekt.se/nyheter/nyanlanda-flyttar-in-i-hemmet-for-gamla/reprcb!yRd6Gs9RwWmk6dpn9kK@A/
  • HelaGotland

Alltså googla bara Gamla Tyresövägen Enskededalen. (den andra länken bröts pga för lång.)

• HelaGotland

Och det boendet är KOMMUNALT och inte privat, som skillBill försökte påskina.

• KillBill
    HelaGotland skrev 2018-03-05 16:58:46 följande:

Och det boendet är KOMMUNALT och inte privat, som skillBill försökte påskina.

Vad håller du på med?

Igår påstod du att Tyresö slänger ut alla sjuka gamla från ett populärt äldreboende och att ingen vet var de ska ta vägen. Det påståendet var falskt.

Nu länkar du till en artikel om ett äldreboende i Stockholm som är en annan kommun. Enligt den artikel du nu länkar till så handlar det om ett gammalt äldreboende som är utdömt av arbetsmiljöverket.

Enligt Stockholm stad är det för trångt och för gammalt för att montera exempelvis takliftar och eftersom lokalerna inte längre fungerar som äldreboende så avser kommunen att använda lokalerna som tillfälliga bostäder nyanlända familjer.

Enligt artikeln som du länkar till så har alla äldre erbjudits plats till en annan del av äldreboendet som fortfarande är funktionellt men vissa har ändå valt att flytta till andra boende i Stockholm stad.

Ditt påstående, att kommunen slänger ut alla sjuka gamla från ett populärt äldreboende och att ingen vet var de ska ta vägen, är alltså inte sant.

• Anonym (Hoppsan)
    KillBill skrev 2018-03-04 19:00:14 följande:
    Tydligen så är det tvärt om idag och nu slänger Lidingö ut flyktingar från lägenheter där de har bott.

www.dn.se/sthlm/over-tusen-nyanlanda-kan-forlora-sina-boenden/
    Naturligtvis. Nu har inte staten eller kommunerna något ansvar längre och de som kommit hit får försöka få bostad bäst de kan, precis som alla andra. De har valt att "fly" till ett av de länder som ligger allra längst bort från hemlandet och ett land där de redan innan de kom rådde bostadsbrist. Då blir det så. De kanske skulle stannat i Ungern eller Spanien eller Frankrike, eller Belgien eller slovenien...
  • Anonym (Hoppsan)
    HelaGotland skrev 2018-03-04 22:01:14 följande:

Än sen? Tyresö slänger ut alla sjuka gamla från ett populärt äldreboende som nu ingen vet var de ska ta vägen. Stället ska bli migrantboende. Pendeln svänger åt båda hållen.
    Inte bara Tyresö. Detta händer på flera platser i landet. Det är mer lönsamt att driva asylboende än äldreboende tydligen (där finns visst hur mycket pengar som helst - märkligt när det inte finns pengar till annat).
  • Anonym (Hoppsan)
    HelaGotland skrev 2018-03-05 16:56:41 följande:

Jag beklagar! Fel ort, det är inte Tyresö utan ett mycket populärt äldreboende på Gamla Tyresövägen i ENSKEDE som stänger. Trots att gamla står på kö att komma in.
    Dit ska istället migranter (de som ska få bostad av kommunen) flytta. Jag vet inte om jag får länka till samnytt på den här sajten, men ni kan ju googla samnytt och följande text:

Gamla Tyresövägen i Enskededalen Extern länk för "bevis" : Lokaltidning Hammarby/Skarpnäck:
    www.stockholmdirekt.se/nyheter/nyanlanda-flyttar-in-i-hemmet-for-gamla/reprcb!yRd6Gs9RwWmk6dpn9kK@A/
    Om vi skrotar asylsystemet som det är utformat nu och istället låter folk söka från ställen utanför landet behöver vi inte dessa asylboenden under tiden som folk söker asyl. De som kommer hit skulle redan vara beviljade asyl. Det skulle dessutom stoppa de farliga båtfärderna över Medelhavet.
  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-03-06 14:02:40 följande:
    Inte bara Tyresö. Detta händer på flera platser i landet. Det är mer lönsamt att driva asylboende än äldreboende tydligen (där finns visst hur mycket pengar som helst - märkligt när det inte finns pengar till annat).
    Svammel. Om du läser tråden så ser du att uppgiften om att äldre människor slängs ut var felaktig.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?