• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-03-09 14:03:05 följande:
    Vet du någon kommun som har kommunal hyresgaranti för andra än flyktingar?

Det finns en hel del kommuner som erbjuder detta. Vid en snabb Googling fann jag att Enköping, Sigtuna, Botkyrka, Karlstad och Värmdö ställer upp med hyresgaranti för alla som har svårighet att etablera sig på bostadsmarknaden.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    Andra utsatta trängs undan när nyanlända får förtur till bostad

Att nyanlända som anvisats till en kommun har rätt till en bostad har gjort att andra utsatta grupper trängts undan. Det visar en ny sammanställning av länsstyrelsernas lägesrapport.
    ? Det handlar till exempel om personer som har fått sitta kvar på olika behandlingshem, säger Thed Carlsson, verksamhetschef vid socialtjänsten i Hässleholm.
    ...

www.svt.se/nyheter/inrikes/nyanlanda-far-fortur-till-bostad-andra-utsatta-trangs-undan

• HelaGotland
    Tom Araya skrev 2018-03-15 16:01:44 följande:
    Andra utsatta trängs undan när nyanlända får förtur till bostad Att nyanlända som anvisats till en kommun har rätt till en bostad har gjort att andra utsatta grupper trängts undan. Det visar en ny sammanställning av länsstyrelsernas lägesrapport. Det handlar till exempel om personer som har fått sitta kvar på olika behandlingshem, säger Thed Carlsson, verksamhetschef vid socialtjänsten i Hässleholm. ... www.svt.se/nyheter/inrikes/nyanlanda-far-fort...

What a shock! What a twist!
  • Anonym (Hoppsan)
    Tom Araya skrev 2018-03-15 16:01:44 följande:
    Andra utsatta trängs undan när nyanlända får förtur till bostad

Att nyanlända som anvisats till en kommun har rätt till en bostad har gjort att andra utsatta grupper trängts undan. Det visar en ny sammanställning av länsstyrelsernas lägesrapport.
    ? Det handlar till exempel om personer som har fått sitta kvar på olika behandlingshem, säger Thed Carlsson, verksamhetschef vid socialtjänsten i Hässleholm.
    ...

www.svt.se/nyheter/inrikes/nyanlanda-far-fortur-till-bostad-andra-utsatta-trangs-undan

Det kunde alla normalintelligenta räkna ut redan innan. Nyanlända är ju den enda grupp som kommunerna måste ge bostad. Den som är handikappad och därför måste ha anpassat boende har stora problem på bostadsmarknaden. Förr kunde man få förtur till lägenheter på bottenplan eller anpassade lägenheter, men inte nu. I praktiken hamnar dessa alltid längst bak i kön eftersom de pga sina handikapp måste tacka nej till 90% av alla de extremt få bostäder som blir lediga. Är man dessutom sjukskriven eller är sjukpensionär har man ingen ekonomi att köpa en lägenhet.

Jag anser att ett lands regering har plikt att sätta landets medborgare främst.
  • Tom Araya

DEBATT. Dagens läge har likheter med perioden före finans- och fastighetskrisen 1990, en hemmasnickrad överhettad högkonjunktur och val i snar framtid. I det värsta fallet, i slutet av nästa mandatperiod, är en miljon bidragstagare, skriver Hans Jensevik.
    ...

www.di.se/debatt/debatt-skattekraften-urholkas-av-lag-tillvaxt-och-hog-invandring/

• KillBill
    Tom Araya skrev 2018-04-03 00:13:17 följande:
    DEBATT. Dagens läge har likheter med perioden före finans- och fastighetskrisen 1990, en hemmasnickrad överhettad högkonjunktur och val i snar framtid. I det värsta fallet, i slutet av nästa mandatperiod, är en miljon bidragstagare, skriver Hans Jensevik.

...

www.di.se/debatt/debatt-skattekraften-urholkas-av-lag-tillvaxt-och-hog-invandring/
    Man kan fråga sig om DI gjorde någon bakgrundskontroll innan man tig in den här debattartikeln. Jensevik har tidigare diskuterats på FL när han påstod att Sverige var på väg mot ruinens brant pga att BNP/capita minskade så kraftigt. Nu när det visat sig att han hade fel har Jensevik tydligen skiftat fokus..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-04-03 07:19:14 följande:
    Man kan fråga sig om DI gjorde någon bakgrundskontroll innan man tig in den här debattartikeln. Jensevik har tidigare diskuterats på FL när han påstod att Sverige var på väg mot ruinens brant pga att BNP/capita minskade så kraftigt. Nu när det visat sig att han hade fel har Jensevik tydligen skiftat fokus..
    Debattartiklar får man alltid ta med en nypa salt vad det gäller fakta.
  • Tom Araya

Jag läste den här texten på Facebook och jag tyckte den var så bra att jag kopierade den. Håller med till 100% i nästan varje mening.

Är du beredd att offra ditt välstånd, din framtid, dina barns framtid och din ålderdom för att rädda okända människor som troligtvis ljugit om både sin bakgrund och sin ålder?

Som inte ens behöver räddas. Som har övergivit sina familjer för att söka lyckan i ett paradis där de får allt genom att vifta på lillfingret för att befolkningen är rädd för att olika epitet skall limmas på dom annars.

Jag är det inte. Jag är inte beredd att offra det jag kämpat för. Hur kallt det än låter står jag mig själv närmast och de vänner jag har. Varje dag jag går till jobbet gör jag det för att trygga min överlevnad. Varför skulle jag ge bort det frivilligt till personer jag inte känner?

Spelar ingen roll om de är gula, röda eller bruna. Glöm det tramset om rasism. Det står mig upp i halsen. Svenska folket verkar älska att leta efter personer de kan kasta rasiststämpeln på av olika orsaker.

Om det nu råkar vara så att de som försöker lura till sig våra pengar har annan etnicitet så må det vara så. Men för de flesta är det vetskapen om att det är våra hårt intjänade pengar som försvinner till människor som inte är i behov av skydd.

De har endast kommit hit för en lukrativ framtid där de möter minsta möjliga motstånd och vet att utnyttja dessa stackare som ivrigt lyfter rasse flaggan så fort chansen ges.

Men snälla försök förstå att det finns kanske en handfull rasister i Sverige.
    Att vilja trygga sin egen framtid har inget med rasism att göra. Ni måste lära er att se skillnaden.

Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?