• jess8212

Symtom

Jag undrar vilka symtom ni hade dagarna innan Bim?

Idag lördag är det en vecka sen mitt positiva ÄL test och vi mös dagen innan på fredagen! Vi har försökt att bli gravida i snart 2 år och har 2 missfall under loppets gång!

Igår fredag började jag få nån konstig mensvärk precis som om mensen skulle komma vilken sekund som helst! Alltid annars dagarna innan mens brukar jag få pms som ömma bröst men det har jag inte fått nu! Bim beräknas jag få på onsdag 9/12!

Vad kan detta va tro ni? Kan det vara en liten böna där inne redan?

Välkomna med att bomba med svar :)

• Svar på tråden Symtom
  • Cyanea

Tråkigt att det tar tid för er, jag vet hur det känns :( 

Jag skulle tippa på att du känner av Progesteron. Progesteron utsöndras efter ÄL av äggstockarna, som ser till att nivån av hormonet ligger högt från ÄL fram till mens då nivån sjunker igen. Vanliga symptom av Progesteron är molvärk, ömma bröst, illamående, ändrad aptit, humörsvängningar m.m. 

Man kan inte hålla isär ÄL-symptom med tidiga gravsymptom då de allihop beror på samma hormon - Progesteron. Är man gravid är skillnaden att halten progesteron inte sjunker när mensen ska komma, utan fortsätter att ligga högt. Det är alltså samma hormon med samma symptom. 

Så tyvärr är det omöjligt att svara på. Symptom som beror på graviditet dyker upp när halten hCG är tillräckligt hög för att kroppen ska känna av den, och det dröjer till efter att man plussat. hCG börjar inte produceras alls förrän efter att ägget fäst, vilket är 6-11 dygn efter ÄL (ca 24 timmar innan det befruktas + 5-10 dygn att bli blastocyst och fästa). Först när ägget fäst börjar cellerna som bildar moderkakan att producera hCG, innan dess har man i stort sett inget hCG. 

Jag håller verkligen tummarna för att det blir ett fint plus om någon vecka :) Stort lycka till!! 

• Frunorpa

Omöjligt att säga. Det enda som gjorde att jag misstänkte graviditet med mina barn vara att kag fick svagt ont i brösten (har aldrig det annars, inte ens vid pms). Men annats mådde jag som vanligt liksom..

• jess8212

Tack snälla för ditt svar! Ja dessa symtom, hur kan man veta liksom! Mm blir ju knäpp! Vet många som har mensvärk dagarna innan de plussat så jag håller hoppet uppe lite till ;)

• Anonym (Mamma M)
    jess8212 skrev 2015-12-05 09:16:22 följande:

Jag undrar vilka symtom ni hade dagarna innan Bim?

Idag lördag är det en vecka sen mitt positiva ÄL test och vi mös dagen innan på fredagen! Vi har försökt att bli gravida i snart 2 år och har 2 missfall under loppets gång!

Igår fredag började jag få nån konstig mensvärk precis som om mensen skulle komma vilken sekund som helst! Alltid annars dagarna innan mens brukar jag få pms som ömma bröst men det har jag inte fått nu! Bim beräknas jag få på onsdag 9/12!

Vad kan detta va tro ni? Kan det vara en liten böna där inne redan?

Välkomna med att bomba med svar :)

Spännande :)

Det låter ju lovande. Hur har det varit de andra gångerna? :)

För oss var det sug efter salt redan en vecka efter befruktningen och ja som mensvärk dagarna före testet. :) Nu har vi en underbar 17 månader gammal flicka! ?? *lycklig*
  • jess8212

Minns inte de andra gångerna tyvärr!! Har en pojke på snart 4 år sen innan! Minns inte där heller!

När hade befruktning då? Kände du den?

Men igår kväll kom de ömma brösten, har ont på de övre och undre delarna ej bröstvårtan så detta är väl som vanligt pms och mensen är på väg :(

• Anonym (Mamma M)
    jess8212 skrev 2015-12-06 08:14:06 följande:

Minns inte de andra gångerna tyvärr!! Har en pojke på snart 4 år sen innan! Minns inte där heller!

När hade befruktning då? Kände du den?

Men igår kväll kom de ömma brösten, har ont på de övre och undre delarna ej bröstvårtan så detta är väl som vanligt pms och mensen är på väg :(

Vad roligt att ni har en fyraårig pojke.

Lätt att glömma antagligen :D Vi vet när vi hade befruktning pga test men kände ju inte själva den. Men kan det inte vara ungefär samma tecken även vid grav?

Håller tummarna!
  • Josefineq

Jag har också bim den 9/12. Har haft stickningar i äggstockarna, molvärk och ömma bröstvårtor. Hoppas att vi båda plussar. När ska du testa??

• jess8212

Vad kul :) Då får vi följas åt! Håller tummarna ?????

Jag testade imorse men var negativt så hoppas jag testade för tidigt! Ska testa på torsdag igen om inte mensen dykt upp! Måste låta det gå några dagar!

Jag har fortfarande molvärk/mensvärk och ömma bröst! Dagarna innan mensen brukar jag få småblödningar men de har inte dykt upp! Skumt!

• Josefineq

Samma här.. Jag testade nu när jag kom hem! Också negativt. Gjorde i och försig alla fel man kan göra. Testade kl 16 och för tidigt så vi får hoppas att vi båda gjorde för tidigt helt enkelt :)

Såååå jobbigt att vänta bara!!

• Milosa
    Tråkigt att höra att det tar tid för er, vi går igenom samma sak just nu. Har försökt i 1,5 år nu utan något resultat, det senaste halvåret eller mer har vi även använt ägglossningstest. Nu förra veckan fick jag vad jag inbillar mig är symtom (önsketänkande?) Jag vaknar vid 4tiden på morgonen av starkt illamående, som ibland sitter i hela dagen (som idag), halsbränna, har en molande värk i magen likt mensvärk, vita flytningar (som jag inte brukar ha) och obehaglig smärta i höger höftled. Vågar inte hoppas på för mycket.. Men kan man ens ha så mycket symtom så här tidigt i så fall? Känns lite för bra för att vara sant. Har bim den 12/12 och dagarna går såååå långsamt! 

Håller alla tummar och tår att Ni bara gjorde testet för tidigt, och att det är allas vår tur denna gången! :D
Svar på tråden Symtom