• jess8212

Symtom

Jag undrar vilka symtom ni hade dagarna innan Bim?

Idag lördag är det en vecka sen mitt positiva ÄL test och vi mös dagen innan på fredagen! Vi har försökt att bli gravida i snart 2 år och har 2 missfall under loppets gång!

Igår fredag började jag få nån konstig mensvärk precis som om mensen skulle komma vilken sekund som helst! Alltid annars dagarna innan mens brukar jag få pms som ömma bröst men det har jag inte fått nu! Bim beräknas jag få på onsdag 9/12!

Vad kan detta va tro ni? Kan det vara en liten böna där inne redan?

Välkomna med att bomba med svar :)

• Svar på tråden Symtom
  • Cyanea
    Milosa skrev 2015-12-07 17:15:11 följande:
    Tråkigt att höra att det tar tid för er, vi går igenom samma sak just nu. Har försökt i 1,5 år nu utan något resultat, det senaste halvåret eller mer har vi även använt ägglossningstest. Nu förra veckan fick jag vad jag inbillar mig är symtom (önsketänkande?) Jag vaknar vid 4tiden på morgonen av starkt illamående, som ibland sitter i hela dagen (som idag), halsbränna, har en molande värk i magen likt mensvärk, vita flytningar (som jag inte brukar ha) och obehaglig smärta i höger höftled. Vågar inte hoppas på för mycket.. Men kan man ens ha så mycket symtom så här tidigt i så fall? Känns lite för bra för att vara sant. Har bim den 12/12 och dagarna går såååå långsamt! 

Håller alla tummar och tår att Ni bara gjorde testet för tidigt, och att det är allas vår tur denna gången! :D
    Tråkigt att ni behövt kämpa så länge :( Har ni sökt hjälp för detta än, eller åtminstone funderat på att göra det? 

Ville egentligen bara inflika lite om dina symptom. Jag tror verkligen inte att du inbillar dig dem - tvärtom. Däremot kanske de inte beror på en graviditet, det är alldeles för tidigt för. När man ägglossar utsöndrar äggstockarna hormonet progesteron, och det ger precis de symptom du räknar upp. Anledningen till att symptomen överensstämmer med graviditetssymptom är för att de också till en början beror på progesteron. Samma hormon = samma symptom.

Skillnaden mellan graviditet och ägglossning vad gäller progesteron är att halten progesteron sjunker kraftigt strax före mensen kommer medan den fortsätter vara hög genom hela graviditeten om det tagit sig. Inte förrän man plussat (och gärna ett par veckor efter det) är halten hCG tillräckligt hög för att ge symptom. 

Så det är egentligen jättegoda nyheter - det innebär att du haft en riktig ägglossning! Din kropp funkar som den ska :) 

Hoppas att det blir ett plus den här månaden, lycka till!
  • Milosa
    Cyanea skrev 2015-12-07 18:27:08 följande:
    Tråkigt att ni behövt kämpa så länge :( Har ni sökt hjälp för detta än, eller åtminstone funderat på att göra det? 

Ville egentligen bara inflika lite om dina symptom. Jag tror verkligen inte att du inbillar dig dem - tvärtom. Däremot kanske de inte beror på en graviditet, det är alldeles för tidigt för. När man ägglossar utsöndrar äggstockarna hormonet progesteron, och det ger precis de symptom du räknar upp. Anledningen till att symptomen överensstämmer med graviditetssymptom är för att de också till en början beror på progesteron. Samma hormon = samma symptom.

Skillnaden mellan graviditet och ägglossning vad gäller progesteron är att halten progesteron sjunker kraftigt strax före mensen kommer medan den fortsätter vara hög genom hela graviditeten om det tagit sig. Inte förrän man plussat (och gärna ett par veckor efter det) är halten hCG tillräckligt hög för att ge symptom. 

Så det är egentligen jättegoda nyheter - det innebär att du haft en riktig ägglossning! Din kropp funkar som den ska :) 

Hoppas att det blir ett plus den här månaden, lycka till!
    Okej, tack för infon. Ja vi väntar på tid för att diskutera ev. utredning. Men fortsätter att försöka tills vidare. Anledningen till att jag tänkte att det kunde vara graviditetssymtom är att jag aldrig tidigare märkt av min ägglossning, eller upplevt några symtom kring den annat än en liten flytning. Därför kändes det hela väldigt nytt, och jag fick upp hoppet! Tack, vi hoppas att mensen uteblir nu i helgen, och att vi snart får vårt efterlängtade plus!
  • jess8212

Jag kommer testa imorgon bitti ???? Fortf ömma bröst och mensvärk från och till. Har fått ådror på brösten som jag aldrig upptäckt förr ????

Håller tummarna för oss ?????

• jess8212
    jess8212 skrev 2015-12-08 18:43:54 följande:

Jag kommer testa imorgon bitti :)

Fortf ömma bröst och mensvärk från och till. Har fått ådror på brösten som jag aldrig upptäckt förr!

Håller tummarna för oss :)

• Josefineq

Exakt samma symptom. Idag badade jag och mannen bubbelpool och när jag skulle resa mig från poolen så högg det till som bara den i tjejmagen. Var tvungen att sätta mig igen. Säkert ingenting men det var ändå en känsla jag aldrig känt tidigare! Milosa och jess8212 håller tummarna för er! Uppdatera mig om hur det går :)

Kan få mensen när som helst. Jag vågar inte testa. Jag testar i helgen och ser om jag får ett pluss! Orkar inte bli besviken!

• jess8212

Testade imorse och det var negativt!! Fattar inget!! Bim idag ju och ingen mens! Vad händer med min kropp?? :(

• Josefineq

Det är det jag är orolig för :( tråkigt!! Det kan väl vara så att mensen skjuts upp bara för man är stressad och tänker på det hela tiden! Testa i helgen igen!

Verkligen lycka till!!

• Milosa

Köpte hem test idag, ifall att mensen inte kommer i helgen så testar jag då. Here we go again..

Vi får hoppas det är för tidigt o inte syns ännu bara jess8212

Håller tummara för er tjejer! Uppdatera gärna hur det går för er. Skönt i detta tuffa att dela det med andra som förstår!

• Cyanea
    Josefineq skrev 2015-12-09 18:23:11 följande:

Det är det jag är orolig för :( tråkigt!! Det kan väl vara så att mensen skjuts upp bara för man är stressad och tänker på det hela tiden! Testa i helgen igen!

Verkligen lycka till!!

Nejdå, det är en ganska otrevlig myt bara. Man kan inte påverka kroppen på det sättet genom att "Vilja för mycket" eller "spänna sig" så mensen blir sen. Tanken har stor kraft, men tack och lov inte så stor kraft ;) 
  • Josefineq
    Cyanea skrev 2015-12-09 18:35:26 följande:

Nejdå, det är en ganska otrevlig myt bara. Man kan inte påverka kroppen på det sättet genom att "Vilja för mycket" eller "spänna sig" så mensen blir sen. Tanken har stor kraft, men tack och lov inte så stor kraft ;) 

Men va??? Vad glad jag blev nu!! Tror jag.. Då gav du mig hopp! Kul!

Testa på fredag eller efter helgen ändå! Det finns fortfarande stor chans att det tagit sig :)

Det jag däremot tror är att mitt "vilja för mycket" + "spänna mig" har gjort att jag fått värsta gasmagen. Ser ut som jag är i v20 ikväll :P sjukt upplåst och gasig (ursäkta) ;)
Svar på tråden Symtom