• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • nattuw
    K Markatta skrev 2018-09-29 14:57:17 följande:

www.svt.se/nyheter/inrikes/anmalningar-om-vald-i-skolorna-har-mer-an-fordubblats-pa-fem-ar

Anmälningar om fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan har ökat med 129 procent mellan 2012 och 2017. Och utvecklingen fortsätter även under 2018 med allt fler anmälningar om hot och våld i svenska skolor.

Vi får väl göra som vanligt. Skylla på anmälningsbenägenheten och titta åt ett annat håll.
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-09-30 02:35:09 följande:
    Vi får väl göra som vanligt. Skylla på anmälningsbenägenheten och titta åt ett annat håll.

Men det kan väl inte bero på anmälningsbenägenheten? När jag gick i skola på 70- och i början av 80-talet åkte polisen skytteltrafik till landets grund- och gymnasieskolor. På den tiden ansåg man att elever som bråkade var en fråga för polisen och inte för skolan och föräldrarna. Nästan alla pojkar i min klass blev polisanmälda, många flera gånger. Det var alltså inte så när du växte upp? Har du gått grundskola efter millenniumskiftet? 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-09-30 09:40:23 följande:

Men det kan väl inte bero på anmälningsbenägenheten? När jag gick i skola på 70- och i början av 80-talet åkte polisen skytteltrafik till landets grund- och gymnasieskolor. På den tiden ansåg man att elever som bråkade var en fråga för polisen och inte för skolan och föräldrarna. Nästan alla pojkar i min klass blev polisanmälda, många flera gånger. Det var alltså inte så när du växte upp? Har du gått grundskola efter millenniumskiftet? 

När jag växte upp (lång innan millennieskiftet) så talade ingen med polisen. Misshandelsfall ansågs inte beröra någon annan än de inblandade. Polisen kopplades inte ens in i de fall den förlorande parten behövde sjukhusvård.

Hur som helst så finns det inget intresse av att ta övriga problem på allvar så varför skall skolan vara ett undantag. Tänk på att om ett problem uppmärksammas kan det skada den heliga Sverigebilden.
  • poff2
    KillBill skrev 2018-09-30 09:40:23 följande:

Så såg det absolut inte ut på 70 och 80-talet.
  • KillBill
    poff2 skrev 2018-09-30 21:15:32 följande:

Så såg det absolut inte ut på 70 och 80-talet.

Självklart inte

På 70- och 80-talen polisanmälde skolan aldrig elever. Idag så är detta inte alls ovanligt, inte ens på lågstadiet. Detta beror inte på att våldet har ökat utan på att svenska skolor nuförtiden arbetar utifrån helt andra riktlinjer och därför agerar mycket striktare än tidigare.
  • poff2
    KillBill skrev 2018-09-30 21:40:31 följande:
    Självklart inte

På 70- och 80-talen polisanmälde skolan aldrig elever. Idag så är detta inte alls ovanligt, inte ens på lågstadiet. Detta beror inte på att våldet har ökat utan på att svenska skolor nuförtiden arbetar utifrån helt andra riktlinjer och därför agerar mycket striktare än tidigare.
    Korrekt. De polisanmälde inte eftersom det inte beövdes. Lite klotter eller en sönderslagen lampa sågs som mycket allvarliga saker på den tiden.
  • KillBill
    poff2 skrev 2018-09-30 22:02:49 följande:

Korrekt. De polisanmälde inte eftersom det inte beövdes. Lite klotter eller en sönderslagen lampa sågs som mycket allvarliga saker på den tiden.

Nej ditt påstående är inte korrekt. Från min tid som skolelev på 70- och 80-talet känner jag till flera exempel på elever som blev utsatt för grovt våld utan att det resulterade i polisanmälningar. Exempelvis blev en elev huggen med en gaffel vilket resulterade i ganska svåra skador men inte kopplade skolan in polisen för det.

Från mina egna barns skoltid känner jag till flera händelser som resulterat i polisanmälningar som förr i tiden på sin höjd hade resulterat i ett samtal med föräldrarna.
  • poff2
    KillBill skrev 2018-09-30 22:16:12 följande:
    Nej ditt påstående är inte korrekt. Från min tid som skolelev på 70- och 80-talet känner jag till flera exempel på elever som blev utsatt för grovt våld utan att det resulterade i polisanmälningar. Exempelvis blev en elev huggen med en gaffel vilket resulterade i ganska svåra skador men inte kopplade skolan in polisen för det.

Från mina egna barns skoltid känner jag till flera händelser som resulterat i polisanmälningar som förr i tiden på sin höjd hade resulterat i ett samtal med föräldrarna.
    Jämför jag mina egna barns skoltid med min egen kan jag konstatera att våldet blivit mycket grövre. Polisanmälningar har det inte varit frågan om vare sig då eller nu. Det har t.o.m hänt att vissa herrar (föräldrar) hotat barn och personal på skolan. Även detta utan polisanmälan.

Tillståndet är idag mycket värre än vad polisanmälningarna indikerar.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna