K Markatta skrev 2018-11-27 08:54:31 följande:
www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sjuksk%C3%B6t...
Sjuksköterskor på Sahlgrenska slår larm: Katastrofläge
- Vi är nästan i katastrofläge redan nu. I måndags hade vi 19 patienter som skulle in på vårdavdelningar då de hade legat på akuten i över 20 timmar, flera av dem i uppemot 30 timmar. Men det finns inga platser.
- Samtidigt som akutflödet fortsätter så ska vi utföra avdelningsarbete för de här 19 patienterna. Vi missar läkemedel, vi missar att ge dem mat och vi hinner inte hjälpa dem på toaletten. De får kissa på sig
- Jag trodde aldrig att jag skulle behöva se den här nedmonteringen av sjukvården och jag är själv i en ålder där jag kan hamna här när som helst, då vill jag ha professionell vård. Personalen gör sitt bästa, men vi räcker inte till. Läget är bedrövligt, det är fruktansvärt.
Annika Strandhäll (S): - Ja, sjukvård i världsklass faktiskt. Allt annat är faktaresisitens. Eller alternative facts som en del säger.
En del av problemet är väl att internationella sjukvårdsjämförelser är övergripande, vilket innebär att Sveriges sjukvård kan bedömas vara i världsklass trots att det finns enskilda exempel på att tdet inte fungerar bra.
Men det blir än mer fel om man utgår från sin egen situation och generaliserar att den gäller alla. Ett exempel från ett helt annat område - före valet berättade en FL-signatur att alla hen känner och hela hens släkt ska rösta SD. Det var sant för hen - men inte för alla.