• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-07-21 11:06:00 följande:
    Den nya tidens familjefester:
    Det är intet nytt under solen - slagsmål och fylla har genom historien följt större sammankomster. Lite som det fortfarande är i Finland - ett 'Sverige för vuxna' kallade någon landet där människor som inte är gängkrminella knarkhandlare/hantlangare mördar varandra,

www.fridhem.nl/sob/09-1/marknader.html

"”På marknaden köptes något, men skådades och dracks mera” (Nils G Bruzelius skildring från Österlen). Törstiga marknadsbesökare drogs till krogar eller bodar uppsatta på marknadsplatsen av ortens krögare, som troligen gjorde stora förtjänster. Slagsmål, stölder och annan brottslig verksamhet blev följden av att man drack för mycket och av att många människor samlades och trängdes på liten yta, och även på vägen hem från marknaden förekom det dryckenskap och slagsmål. Redan 1546 (eller 76) finns en notering om det moraliska tillståndet vid skånska marknader. Då ville den danske kungen förbjuda en marknad, eftersom det förekom ”megen ukristelig handel med tyveri, mandrep, horeri och andet”. Här nämnes som synes inget om dryckenskap, och det rörde sig inte om Ask marknad utan en marknad i Göinge på 1500-talet. Från den tiden finns inga domböcker, men från 1700-talet kan vi läsa om utredningar och rättsliga påföljder vid tinget. Där figurerar även Ask marknad ibland, men det framgår också att Ask-, Konga- och Kågerödsbor besökte andra marknader såsom Åby, Örkelljunga och Fagerhult (Skånes Fagerhult)."
  • RebeckaZ70

Läser om Filippa, 19 år som kände sig otrygg inför valborg och hade pepparspray i väskan och döms för vapenbrott.

Jag tycker inte att problemet är att
    hon har pepparspray, 

Det riktiga problemet är varför hon känner sig tvungen att ha med sig pepparspray.

Jag hade också pepparspray med mig när jag bodde sista åren i Helsingborg. Behövde som väl är aldrig använda den. Önskar bara att jag hade haft en burk den gången jag blev överfallen?

Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2022-07-21 11:06:00 följande:

Den nya tidens familjefester:

Enligt vänstern har det ju alltid varit svenskarnas folknöje att slåss på badstränder, särskilt om det varit kvinnor, gamla och barn inblandade.

Jag brukade hålla mig till nakenbaden, grillfolket brukade av någon anledning inte ta med familjena dit. 
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2022-07-22 07:21:47 följande:

Läser om Filippa, 19 år som kände sig otrygg inför valborg och hade pepparspray i väskan och döms för vapenbrott.

Jag tycker inte att problemet är att
    hon har pepparspray, 

Det riktiga problemet är varför hon känner sig tvungen att ha med sig pepparspray.

Jag hade också pepparspray med mig när jag bodde sista åren i Helsingborg. Behövde som väl är aldrig använda den. Önskar bara att jag hade haft en burk den gången jag blev överfallen?

Om man tänker tanken ett varv till så inser man att om pepparspray och liknande blir tillåtet så kommer det även bli populärt hos folk som hare kriminella avsikter  t.ex. vid rån. Detta är anledningen till förbudet. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2022-07-22 07:25:19 följande:
    Enligt vänstern har det ju alltid varit svenskarnas folknöje att slåss på badstränder, särskilt om det varit kvinnor, gamla och barn inblandade.
    Det där påståendet är inget annat än en fantasi från din sida. Det kanske är en av dina våta drömmar att vänstern skulle ha uttryckt detta? Däremot bukar den initierade vänstern påpeka att unga (och ibland även äldre) fotbollsintresserade svenskar ibland samlas för att slåss. Huliganism kallas det för.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoVay8/stort-slagsmal-i-centrala-stockholm

• RebeckaZ70
    KillBill skrev 2022-07-22 09:41:05 följande:
    Det där påståendet är inget annat än en fantasi från din sida. Det kanske är en av dina våta drömmar att vänstern skulle ha uttryckt detta? Däremot bukar den initierade vänstern påpeka att unga (och ibland även äldre) fotbollsintresserade svenskar ibland samlas för att slåss. Huliganism kallas det för.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoVay8/stort-slagsmal-i-centrala-stockholm
    Läs vad din partikamrat skrev i 5030
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2022-07-22 10:11:05 följande:
    Läs vad din partikamrat skrev i 5030
    Det har jag gjort och jag vidhåller fortfarande att ditt påstående om badstränder måste vara en fantasi från din sida. 
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-07-21 11:38:27 följande:
    Det är intet nytt under solen - slagsmål och fylla har genom historien följt större sammankomster. Lite som det fortfarande är i Finland - ett 'Sverige för vuxna' kallade någon landet där människor som inte är gängkrminella knarkhandlare/hantlangare mördar varandra,
    Och där kom överslätningen. Istället för att uppröras över att några personer är inblandad i ett storslagsmål på en badstrand där det antagligen finns helt vanliga barnfamiljer så skall händelsen relativiseras och förminskas.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna