• Anonym (Fields of misery)

Kung alkohol.

Hej kära medmissbrukare. 

Jag heter xx och jag är kvinna, 40 år. 

Har druckit mycket och frekvent i hela mitt vuxna liv, och nu har jag kommit till stadiet där jag alltså är alkoholberoende. 

Mitt beroende ser ut så att jag ungefär 5 kvällar i veckan dricker 3 stora glas vin. 
    Efter 3 glas är jag nöjd. Jag känner ingen påtaglig berusning eftersom jag jobbat 
    upp tåligheten. 
    Förr i tiden brukade jag bli full men det har aldrig varit något jag gillat. 

Min fråga är vilket stadie i sjukdomen jag befinner mig på. Jag vet att jag måste sluta så den diskussionen kan vi hoppa över, jag är intresserad av att få kunskaper i sjukdomsförloppet - är det någon som har bra koll på detta eller en bra länk? 

tack för stöd! 

• Svar på tråden Kung alkohol.
  • klyban
    Anonym (Blä) skrev 2015-12-08 12:28:50 följande:
    Ordet missbruk betyder ju att man använder något fel. Om man är beroende av alkohol och använder alkohol till att stilla det så tycker iaf jag att det är "fel användning" av alkoholen. Sen kanske inte alla tycker det. Det är egentligen irrelevant då ts själv säger att hon har ett beroende och frågar om sin sjukdom. Inte om det är missbruk eller inte. Jag svarade på en annan medlems kommentar. JAG tycker att det är missbruk när man använder alkohol i fel syfte. Precis som med smärtstillande tabletter tex, tar du dom inte mot smärta, utan för att få ett rus, kanske för att du mår dåligt eller blivit beroende av ruset så är det ett tablettmissbruk.

Om vi pratar om diagnoskriterier, så har du alla fel här.
    Inga av diagnoskriterierna för missbruk, innefattar ett felaktigt användande av en substans.
    Du får läsa upp dig, så du förstår dig på vad som är vad i missbruk och beroende.
    Och inte denna godtyckliga ordlek som det nu blev.

Vanligt att folk har massa idéer om vad missbruk och beroende är.
    Vet inte vad detta beror på, om det är ren okunskap.
    Eller viljan att smacka dit stämplar på folk, och se ner på dom.
    Eller vad det nu kan vara, då jag tror de flesta kan läsa innantill.
    Så bör det inte vara svårt att läsa 5 punkter, och inse att det inte är en ordlek.

• klyban
    Anonym (Fields of misery) skrev 2015-12-08 11:00:44 följande:
    Mitt begär slutar helt efter 3 glas ungefär- sen blir jag bara törstig. (på vatten ;) 

Hur mycket är tre glas?
    Att dom är stora, säger mig ingenting.

• Anonym (Blä)
    klyban skrev 2015-12-08 12:37:06 följande:

Om vi pratar om diagnoskriterier, så har du alla fel här.
    Inga av diagnoskriterierna för missbruk, innefattar ett felaktigt användande av en substans.
    Du får läsa upp dig, så du förstår dig på vad som är vad i missbruk och beroende.
    Och inte denna godtyckliga ordlek som det nu blev.

Vanligt att folk har massa idéer om vad missbruk och beroende är.
    Vet inte vad detta beror på, om det är ren okunskap.
    Eller viljan att smacka dit stämplar på folk, och se ner på dom.
    Eller vad det nu kan vara, då jag tror de flesta kan läsa innantill.
    Så bör det inte vara svårt att läsa 5 punkter, och inse att det inte är en ordlek.

Jag har absolut inte sett ner på någon. Jag har själv haft ett tablettmissbruk. För mig är det missbruk om det används i fel syfte. Inget mer med det. Ingen värdering, ingenting.
  • Farfallos
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-12-08 12:33:46 följande:
    Om man då är alkoholist i fysisk bemärkelse enligt din definition, kan man sluta dricka från en dag till en annan utan minsta problem?
    Nä, absolut inte utan problem! Kroppen kommer att slå bakut i någon grad.
    klyban skrev 2015-12-08 12:44:05 följande:

Hur mycket är tre glas?
    Att dom är stora, säger mig ingenting.

En halv flaska vin..i mitt fall.
  • Haskel

Ditt problem är ungefär lika stort, som det är att vara rökare.
    Du har ett typ av beroende, men till största del handlar det enbart om vana. Du dricker inte för att du måste, utan för att du brukar göra det.
    Du känner säkert att det påverkar dig och din hälsa negativt, det är största problemet. 
    Det handlar om att bestämma sig. Vill du verkligen sluta så kan du det, det vet du också.
    Detta har inte hunnit bli en sjukdom, ännu. Enbart ett problem att ta tag i.

• Fjonken

Skulle säga att du inte är alkoholist då alkoholister har svårt att kontrollera sitt drickande. 2 kvällar i veckan dricker du ju ingenting. Varför? Och du kan ju sluta efter 3 glas. En alkoholist har svårt att sluta utan tappar kontrollen. En enkel "öl efter jobbet" blir till en festnatt med spyor och minnesluckor trots att det inte alls var meningen. Det är en ordentlig varningsklocka om det blir så varje gång. 

Däremot är du ju en person som har en väldigt hög, och kanske till och med skadlig, alkoholkonsumtion. Så antagligen skulle du ändå må bra av att dra ner på konsumtionen. 

En alkoholist är en alkoholist oavsett hur mycket han dricker. Det är därför man säger att man är "nykter alkoholist". Det omvända kan också vara sant. Man kan dricka kopiösa mängder utan att vara alkoholist. Det är delvis genetiskt faktiskt. 

Så frågan du bör ställa dig själv är. "Kan jag kontrollera mitt drickande?"

• Fjonken
    Anonym (Fields of misery) skrev 2015-12-08 13:16:11 följande:
    En halv flaska vin..i mitt fall.
    Då är inte glasen så stora...

Fjonken skrev 2015-12-08 13:59:50 följande:

Skulle säga att du inte är alkoholist då alkoholister har svårt att kontrollera sitt drickande. 2 kvällar i veckan dricker du ju ingenting. Varför? Och du kan ju sluta efter 3 glas. En alkoholist har svårt att sluta utan tappar kontrollen. En enkel "öl efter jobbet" blir till en festnatt med spyor och minnesluckor trots att det inte alls var meningen. Det är en ordentlig varningsklocka om det blir så varje gång. 

Däremot är du ju en person som har en väldigt hög, och kanske till och med skadlig, alkoholkonsumtion. Så antagligen skulle du ändå må bra av att dra ner på konsumtionen. 

En alkoholist är en alkoholist oavsett hur mycket han dricker. Det är därför man säger att man är "nykter alkoholist". Det omvända kan också vara sant. Man kan dricka kopiösa mängder utan att vara alkoholist. Det är delvis genetiskt faktiskt. 

Så frågan du bör ställa dig själv är. "Kan jag kontrollera mitt drickande?"

Tack för bra input, många infallsvinklar här. 

Kan jag kontrollera mitt drickande? 
    Svaret blir att jag skulle kunna det, om jag ville. 
    Men det vill jag inte. Är inte det en del av sjukdomen? 

Jag har förstått att det finns olika grader och individuella faser, 
    tack för bra input i denna tråd. 

Nu ska jag ta mig ett glas rött, rött vin. Mvh
  • klyban
    Anonym (Blä) skrev 2015-12-08 12:45:25 följande:
    Jag har absolut inte sett ner på någon. Jag har själv haft ett tablettmissbruk. För mig är det missbruk om det används i fel syfte. Inget mer med det. Ingen värdering, ingenting.

Som du ser är inlägget upp delat i två stycken.
    Där i det andra stycket, har jag adresserat som okunnigt folk.
    Visst det är inte svårt att dra in dig med, men har inte uttryckligen sagt att du trycker ned folk.
    Men varför kalla någon för missbrukare, som är en medicinsk diagnos.
    Och sen använda skäl som inte har nått med att göra med medicinen alls?

Så nu får du förklara, vad är ditt syfte kalla folk för missbrukare, när dom inte ens uppfyller de medicinska kraven för diagnosen?

Svar på tråden Kung alkohol.