• Anonym (styvförälder)

Att leva med barn

Hej. Det här med att leva med någon annans barn visade sig ta så mycket mer än vad det ger. Ärligt talat är det fruktansvärt på exakt alla plan. Ni som lever med barn som är era egna, tycker ni verkligen att det är så fantastiskt? Vad får er att orka med? Är det kärleken till barnet som gör hela grejen eller? Jag tycker aldrig att någon pratar offentligt om hur trist det är att leva med barn. Finns det någon där ute som tvingats leva med ett barn som inte är era egna, och tycker att det är fantastiskt? Isåfall, varför ljuger ni? 

• Svar på tråden Att leva med barn
  • Anonym (Bond)
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-22 08:21:31 följande:
    Hahaha, vad rolig du är. Så är självklart inte fallet.
    Var det roligt tycker du? Det är enligt min erfarenhet en sanning! Gäller både mig själv och flera vänner där föräldrarna hittat tillbaka. 

Min nuvarande sambo har alltid ställt upp på mig - trots ny sambo när vi hade gjort slut. Så fort han fick höra att jag hade gjort slut med min exsambo dumpade han sin nya kvinna.

Idag lever han och jag ihop igen, familjen är intakt igen och ordningen är återställd. Hjärta

Hon är ett minne blott (finns inte alls i hans värld dock) och detta trots att vi egentligen inte har gemensamma barn. Barnen är lika lyckliga som vi är över att hon är borta ur deras liv och jag är tillbaka!
    Men hans barn är mina bonusar och mitt barn är han som en "riktig" pappa till. Där finns ingen annan pappa!

Fast jag kan förstå att detta är något du inte vill ta till dig!
  • Påven Johanna
    Anonym (Bond) skrev 2015-12-22 09:35:44 följande:
    Var det roligt tycker du? Det är enligt min erfarenhet en sanning! Gäller både mig själv och flera vänner där föräldrarna hittat tillbaka. 

Min nuvarande sambo har alltid ställt upp på mig - trots ny sambo när vi hade gjort slut. Så fort han fick höra att jag hade gjort slut med min exsambo dumpade han sin nya kvinna.

Idag lever han och jag ihop igen, familjen är intakt igen och ordningen är återställd. HjärtaHon är ett minne blott (finns inte alls i hans värld dock) och detta trots att vi egentligen inte har gemensamma barn. Barnen är lika lyckliga som vi är över att hon är borta ur deras liv och jag är tillbaka!
    Men hans barn är mina bonusar och mitt barn är han som en "riktig" pappa till. Där finns ingen annan pappa!

Jag tror inte att det där är särskilt vanligt. Däremot tror jag att ditt sätt att resonera på är väldigt vanligt. På högstadiet.
  • Brumma
    Anonym (Bond) skrev 2015-12-22 05:19:03 följande:

Fast i de fall där mannen prioriterar sitt ex före sin nya handlar det nog ofta om att exet ÄR nr ett och den nya ett andra handsval?!

Tror inte det handlar om barnen alls utan mannen hoppas på att få tillbaka sin gamla familj helt enkelt.

Det är i alla fall mina erfarenheter gällande den saken, både för egen del och när det gäller vänners förhållanden.

Tror det är vanligare att det handlar om att pappan är rädd för att förlora barnen. Vilket faktiskt kan vara en konsekvens om mamman sätter den sidan till...
  • Anonym (styvförälder)
    Anonym (förstår) skrev 2015-12-22 08:52:30 följande:
    Jag tror också att problemet oftast är bioföräldrarna. De flesta trådar om styvfamiljsproblem handlar om att bonusmamman blir påtvingad alldeles för mycket ansvar för barn som inte är hennes egna och om hon klagar blir hon betraktad som en elak häxa. Jag skulle aldrig bli tillsammans med en man med hemmaboende barn eftersom jag inte vill utsätta mig för den situationen.
    Så är nog ofta fallet. Känner igen mig där.
  • Anonym (styvförälder)
    Anonym (Bond) skrev 2015-12-22 09:35:44 följande:

Idag lever han och jag ihop igen, familjen är intakt igen och ordningen är återställd. HjärtaHon är ett minne blott (finns inte alls i hans värld dock) och detta trots att vi egentligen inte har gemensamma barn. Barnen är lika lyckliga som vi är över att hon är borta ur deras liv och jag är tillbaka!

Oj. Du verkar verkligen ha grova problem med det där. Jobba på din självkänsla med någon form av samtalskontakt kanske? Det är ju tydligt hur mycket problem du har med henne. Stackars dig :/
  • Brumma
    Fjonken skrev 2015-12-22 08:01:32 följande:

Jag kan bara häpna över att vuxna kvinnor tycker att de borde prioriteras högre än värnlösa barn. Skäms!

Vem gör det?

I de flesta välfungerande fsmiljer så sätts ingen högre än den andra i dem vardagliga biten utan alla är lika mkt värda. Familjemedlemmarnas behov och önskningar får ställas mot varandra och man tittat på det precisa tillfället.

Naturligtvis går en vuxens behov och önskningar ibland över barnets. Precis som tvärtom.

Lever man efter utgångspunkten att barnen alltid skall komma först är det kanske inte så konstigt att man inte längre lever med den andra föräldern.
  • Anonym (Urk)

Det är jobbigt på alla sätt och det behöver inte enbart ha med barnet/barnen att göra. Det har att göra med omständigheterna med avsaknad av barnet med hänsyn till varannan vecka principen och den andra föräldern många gånger.

Min fru har ett barn sedan tidigare och jag har funnits med sedan han var 3 år gammal och han är 16 idag. Jag räknar ner timmar från den dagen han kommer tills han ska till sin pappa. Min fru har från början skapat ett utanförskap genom att överkompensera sig själv och sitt behov att ta igen den veckan som han inte har varit hos oss vilket gör att jag blir bara luft i sammanhanget. Hon reagerar inte när jag höjer rösten på våra övriga gemensamma barn (3 i ordningen). Men så fort om jag nu skulle ens tilltala honom så är hon där och bevakar. Vi har också det bra ekonomiskt vilket hans pappa har satt det i system och köper aldrig t ex några kläder eller skor för den delen. Han packar med sig 2 resväskor vid varje skifte när han ska till sin pappa då han saknar det mesta där.

Jag har fått fantastiska barn med min fru och i övrigt så har vi det väldigt bra vilket gör att ångrar inget. MEN jag tycker det är jätte jobbigt med barn från tidigare förhållande och jag bara längtar till den dagen han flyttar hemifrån. Det enda råd jag har är att bita ihop.

• Anonym (Bond)
    Brumma skrev 2015-12-22 09:51:29 följande:
    Tror det är vanligare att det handlar om att pappan är rädd för att förlora barnen. Vilket faktiskt kan vara en konsekvens om mamman sätter den sidan till...

Det var aldrig ett alternativ för min egen del eftersom vi inte hade gemensamma barn. Att vi hade kontakt berodde på att VI ville ha familjen tillbaka. 

Jag tror att de män som säger att de är rädda för att förlora barnen enbart använder det som ett svepskäl för att inte nya kvinnan ska sura. Inga föräldrar förlorar kontakt med barnen för att de inte följer exets ord! Det vet männen!

• Anonym (Bond)
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-22 10:02:39 följande:
    Oj. Du verkar verkligen ha grova problem med det där. Jobba på din självkänsla med någon form av samtalskontakt kanske? Det är ju tydligt hur mycket problem du har med henne. Stackars dig :/
    Va? Vem har jag problem med? Jag har inga bonusmammor till mitt barn, aldrig haft och kommer aldrig ha!

Har däremot en biomamma till mitt bonusbarn som jag har bra kontakt med. Hon firade lilljul med oss häromdan med sin man och småsyskonen! Mycket trevlig kvinna som jag som sagt kommer väldigt bra överens med och har alltid gjort.
  • Anonym (förstår)
    Brumma skrev 2015-12-22 10:04:08 följande:
    Vem gör det?

I de flesta välfungerande fsmiljer så sätts ingen högre än den andra i dem vardagliga biten utan alla är lika mkt värda. Familjemedlemmarnas behov och önskningar får ställas mot varandra och man tittat på det precisa tillfället.

Naturligtvis går en vuxens behov och önskningar ibland över barnets. Precis som tvärtom.

Lever man efter utgångspunkten att barnen alltid skall komma först är det kanske inte så konstigt att man inte längre lever med den andra föräldern.
    Håller med, inte konstigt att förhållanden inte fungerar om allting hela tiden ska anpassas till barnen. Vill man inte ta hänsyn till sin partners behov är det bättre att man lever som singel.
Svar på tråden Att leva med barn