• Anonym (styvförälder)

Att leva med barn

Hej. Det här med att leva med någon annans barn visade sig ta så mycket mer än vad det ger. Ärligt talat är det fruktansvärt på exakt alla plan. Ni som lever med barn som är era egna, tycker ni verkligen att det är så fantastiskt? Vad får er att orka med? Är det kärleken till barnet som gör hela grejen eller? Jag tycker aldrig att någon pratar offentligt om hur trist det är att leva med barn. Finns det någon där ute som tvingats leva med ett barn som inte är era egna, och tycker att det är fantastiskt? Isåfall, varför ljuger ni? 

• Svar på tråden Att leva med barn
  • Anonym (styvförälder)
    cupcakemom skrev 2015-12-20 14:12:47 följande:

Ja alltså det är jobbigt i bland men inte outhärdligt.... Det är jobbigt med egna barn ibland också men snäppet värre med sambons... Vilket har mkt å göra med att vi inte uppfostrat barnen på samma sätt.... Det gäller att hitta en medelväg och det har vi inte lyckats med riktigt än... Men det går bättre och bättre...

Jag tycker jättemycket om sambons barn men det är lite jobbigt att på heltid bo med andra barn och det vore ganska skönt om dom kunde åka till sin mamma mer regelbundet så jag fick en vilopaus ibland..... Och slippa det här med kompisar och tjat och att det stökas ner i alla fall nån helg emellanåt. En jobbig sak är att dom är så uppkäftiga även om dom inte är det mot mig för det har dom lärt sig att jag inte accepterar så är dom det mot varandra och mot sambon och jag blir så störd på det...ena barnet stökar också ner nåt så förbannat och är urdålig på att plocka upp

Sambon har även ett vuxet barn som fortf bor hemma och det är nog jobbigast för hon har noll respekt för nån... Tur i oturen är hon inte hemma så ofta men även det är lite störande att hon kommer och går som hon vill så man vet aldrig om hon är hemma till maten eller inte....så nu lagar jag inte mat till henne... Är hon hemma när jag börjar räknar jag med henne också men inte annars..

Intressant det du säger om att inte uppfostrat på samma sätt, det är väl en av huvudanledningarna till att det blir jobbigt liksom. Visst har alla personligheter som man inte kan göra nåt åt, men har man ansvar för uppfostran så uppfostrar man troligen sin unge som man själv tycker är bra. Något som inte betyder att ens partner uppskattar det sättet att uppfostra någon på.
    Förstår verkligen att det måste vara jobbigt för dig. Skönt att de förstår att de inte kan käfta mot dig!
  • annananonym
    Anonym (Lycklig nyfamilj) skrev 2015-12-20 14:09:55 följande:
    Min man är en underbar bonuspappa. och har så varit i många år. Han hade aldrig valt mig, och inte jag honom om det inte varit ett gott förhållande till varandras barn. Varken han eller jag hade kommit på tanken att ha en relation där man "stod ut" med varandras barn. Livet är alltför kort!
    Håller med till mer än 100% {#emotions_dlg.flower}

Sånt är helt självklart enligt mig och en partner som ts hade jag dumpat omgående!
  • Anonym (styvförälder)
    annananonym skrev 2015-12-21 09:47:54 följande:
    Håller med till mer än 100% {#emotions_dlg.flower}

Sånt är helt självklart enligt mig och en partner som ts hade jag dumpat omgående!
    Varför hade du det?
  • Ess
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-20 14:17:58 följande:
    Jag förstår hur du menar. På nåt sätt tänker jag ändå att man alltid står ut med något i en relation. Är det inte barn så är det skulder, otrohet, alkohol eller något.
    Ja, den helt perfekta partnern finns inte. Man får väga partnerns goda sidor mot hans negativa, och se vilket som egentligen är tyngst.
    Sen är det beroende på hur umgänget ser ut. Leva på heltid med barn man inte tål kommer aldrig att funka, men tex vh bör man kunna stå ut.
  • Anonym (styvförälder)
    Ess skrev 2015-12-21 10:06:44 följande:
    Ja, den helt perfekta partnern finns inte. Man får väga partnerns goda sidor mot hans negativa, och se vilket som egentligen är tyngst.
    Sen är det beroende på hur umgänget ser ut. Leva på heltid med barn man inte tål kommer aldrig att funka, men tex vh bör man kunna stå ut.
    Det håller jag med om. I mitt fall är hans barn hos sin andra förälder 3 av 4 helger. Det ger möjlighet till egentid och avkoppling. Även om det bara innebär 1,5 dag så är det bättre än .. ingen egentid. Hade barnet varit här samtliga helger också, så hade jag med största sannolikhet inte varit kvar. Det är ju hemskt att säga, eftersom jag kan förstå att man som förälder gärna vill ha sitt barn hos sig hela tiden. Men är man inte förälder så vill man nog antagligen inte ha barnet i sin närhet hela tiden, men det är ju så tabu att säga.
  • annananonym
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-21 09:51:18 följande:
    Varför hade du det?
    Du skrev att man alltid får stå ut med något i ett förhållande och nämnde:

Skulder: Ja, det går ju att betala av/bort så det hade jag stått ut med.

Otrohet: Tvärnej - där gör jag slut direkt, otrohet är helt oacceptabelt!

Alkohol: Ja, det hade jag stått ut med eftersom det går (lätt) att åtgärda så det ser jag inte som något större problem.

Men dessa saker är inget som någon annan människa får lida över - så som ett barn gör när det tvingas leva med någon som verkligen inte tycker om dom! Det går helt enkelt bort!
    Min man älskar mitt barn och räknar in mitt barn som sitt eget! Men jag har nog haft tur, eller snarare VI har haft tur eftersom jag i min tur älskar hans barn!

• annananonym
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-21 10:53:32 följande:
    Det håller jag med om. I mitt fall är hans barn hos sin andra förälder 3 av 4 helger. Det ger möjlighet till egentid och avkoppling. Även om det bara innebär 1,5 dag så är det bättre än .. ingen egentid. Hade barnet varit här samtliga helger också, så hade jag med största sannolikhet inte varit kvar. Det är ju hemskt att säga, eftersom jag kan förstå att man som förälder gärna vill ha sitt barn hos sig hela tiden. Men är man inte förälder så vill man nog antagligen inte ha barnet i sin närhet hela tiden, men det är ju så tabu att säga.
    Det är okej att säga tycker jag. Även föräldrar vill ha/behöver egen tid ibland, främst för att främja vuxenrelationer! 
  • Anonym (styvförälder)
    annananonym skrev 2015-12-21 11:06:49 följande:
    Du skrev att man alltid får stå ut med något i ett förhållande och nämnde:

Skulder: Ja, det går ju att betala av/bort så det hade jag stått ut med.

Otrohet: Tvärnej - där gör jag slut direkt, otrohet är helt oacceptabelt!

Alkohol: Ja, det hade jag stått ut med eftersom det går (lätt) att åtgärda så det ser jag inte som något större problem.

Men dessa saker är inget som någon annan människa får lida över - så som ett barn gör när det tvingas leva med någon som verkligen inte tycker om dom! Det går helt enkelt bort!
    Min man älskar mitt barn och räknar in mitt barn som sitt eget! Men jag har nog haft tur, eller snarare VI har haft tur eftersom jag i min tur älskar hans barn!
    Vi människor är olika. Jag hade aldrig accepterat att min partner hade skulder á la lyxfällan. För studier eller på boende absolut, men där går gränsen. Alkoholmissbruk är ingen barnlek direkt, det är en sjukdom och det är absolut inte lätt att "åtgärda". Om min sambo hade ett alkoholmissbruk eller inte kan kontrollera pengar eller annat så tycker jag i högsta grad att det även hade påverkat mig som partner, men även eventuella barn i allra högsta grad. Folk i närheten får lida av alkohol, droger, otrohet och skulder. Det är ett otroligt bagage, precis som barn och allt som tillhör det tidigare livet, är bagage. Jag ser inte skillnaden med att "stå ut" med skulder och "stå ut" med barn. Båda hämmar parrelationen och är oönskade.
  • Påven Johanna

Ja, jag tycker att det har varit och är fantastiskt att bo tillsammans med min man och hans barn. Hans barn är minst lika bra som mina egna. Jag hade däremot inte varit intresserad av att vara ihop med någon som inte har barn, just av de anledningar som nämns här. Jag ville inte behöva ta hänsyn till barnlösas oförståelse för vad det innebär att ha barn och jag ville heller inte behöva tampas med partnerns eventuella känslor kring att inte bli prioriterad och dessutom krångla med och argumentera om fördelning av tid och annat. 

• nymedlem
    Påven Johanna skrev 2015-12-21 12:31:58 följande:

Ja, jag tycker att det har varit och är fantastiskt att bo tillsammans med min man och hans barn. Hans barn är minst lika bra som mina egna. Jag hade däremot inte varit intresserad av att vara ihop med någon som inte har barn, just av de anledningar som nämns här. Jag ville inte behöva ta hänsyn till barnlösas oförståelse för vad det innebär att ha barn och jag ville heller inte behöva tampas med partnerns eventuella känslor kring att inte bli prioriterad och dessutom krångla med och argumentera om fördelning av tid och annat. 

Du är lika klok som alltid! Håller med!
Svar på tråden Att leva med barn