annananonym skrev 2015-12-21 11:06:49 följande:
Du skrev att man alltid får stå ut med något i ett förhållande och nämnde:
Skulder: Ja, det går ju att betala av/bort så det hade jag stått ut med.
Otrohet: Tvärnej - där gör jag slut direkt, otrohet är helt oacceptabelt!
Alkohol: Ja, det hade jag stått ut med eftersom det går (lätt) att åtgärda så det ser jag inte som något större problem.
Men dessa saker är inget som någon annan människa får lida över - så som ett barn gör när det tvingas leva med någon som verkligen inte tycker om dom! Det går helt enkelt bort!
Min man älskar mitt barn och räknar in mitt barn som sitt eget! Men jag har nog haft tur, eller snarare VI har haft tur eftersom jag i min tur älskar hans barn!
Vi människor är olika. Jag hade aldrig accepterat att min partner hade skulder á la lyxfällan. För studier eller på boende absolut, men där går gränsen. Alkoholmissbruk är ingen barnlek direkt, det är en sjukdom och det är absolut inte lätt att "åtgärda". Om min sambo hade ett alkoholmissbruk eller inte kan kontrollera pengar eller annat så tycker jag i högsta grad att det även hade påverkat mig som partner, men även eventuella barn i allra högsta grad. Folk i närheten får lida av alkohol, droger, otrohet och skulder. Det är ett otroligt bagage, precis som barn och allt som tillhör det tidigare livet, är bagage. Jag ser inte skillnaden med att "stå ut" med skulder och "stå ut" med barn. Båda hämmar parrelationen och är oönskade.