Påven Johanna skrev 2015-12-21 12:31:58 följande:
Ja, jag tycker att det har varit och är fantastiskt att bo tillsammans med min man och hans barn. Hans barn är minst lika bra som mina egna. Jag hade däremot inte varit intresserad av att vara ihop med någon som inte har barn, just av de anledningar som nämns här. Jag ville inte behöva ta hänsyn till barnlösas oförståelse för vad det innebär att ha barn och jag ville heller inte behöva tampas med partnerns eventuella känslor kring att inte bli prioriterad och dessutom krångla med och argumentera om fördelning av tid och annat.
Fjonken skrev 2015-12-21 12:48:03 följande:
De som inte har barn själva har nog mycket svårare att leva med andras barn än de som har egna.
Det ÄR jobbigt med barn. De märks om man säger så. Men samtidigt, jag skulle aldrig "offra" mina barn för att blidka en ny partner. Aldrig. Då lever jag hellre ensam.
Det kan till och med jag som barnlös förstå, att det måste vara lättare om båda har barn. Nu är ju situationen som den är, och min partner valde mig i vetskap om att jag INTE har barn, liksom. Jag tänker mig att man kanske har olika förväntningar på sin partner beroende på om hen har barn eller inte? Ni har ju valt bort en partner utan barn av en anledning liksom. Personligen har jag inga problem att förstå att ens barn kommer högt i prioritetsordningen, är det någon som inte accepterar det?Det jag har svårt för handlar om prioriteringar kring saker som rör mamman, typ att det verkar viktigare att komma i tid till lämning av barnet till mamman, än att prioritera att komma i tid i en angelägenhet som rör mig/oss. Den känslan är svår att bli av med. Men det kanske man ska ta, att man är tredje hjulet, mamman och pappan är en enhet och sen kommer lilla partern där på hörnet?