• Anonym (styvförälder)

Att leva med barn

Hej. Det här med att leva med någon annans barn visade sig ta så mycket mer än vad det ger. Ärligt talat är det fruktansvärt på exakt alla plan. Ni som lever med barn som är era egna, tycker ni verkligen att det är så fantastiskt? Vad får er att orka med? Är det kärleken till barnet som gör hela grejen eller? Jag tycker aldrig att någon pratar offentligt om hur trist det är att leva med barn. Finns det någon där ute som tvingats leva med ett barn som inte är era egna, och tycker att det är fantastiskt? Isåfall, varför ljuger ni? 

• Svar på tråden Att leva med barn
  • Anonym (T)
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-20 11:15:41 följande:

Hej. Det här med att leva med någon annans barn visade sig ta så mycket mer än vad det ger. Ärligt talat är det fruktansvärt på exakt alla plan. Ni som lever med barn som är era egna, tycker ni verkligen att det är så fantastiskt? Vad får er att orka med? Är det kärleken till barnet som gör hela grejen eller? Jag tycker aldrig att någon pratar offentligt om hur trist det är att leva med barn. Finns det någon där ute som tvingats leva med ett barn som inte är era egna, och tycker att det är fantastiskt? Isåfall, varför ljuger ni? 

Man behöver absolut inte tycka om sin partners barn men har man bestämt sig för att leva ihop med sin partner får man försöka hitta strategier så att det "fungerar"
  • Fjonken

De som inte har barn själva har nog mycket svårare att leva med andras barn än de som har egna. 

Det ÄR jobbigt med barn. De märks om man säger så. Men samtidigt, jag skulle aldrig "offra" mina barn för att blidka en ny partner. Aldrig. Då lever jag hellre ensam.

• Anonym (bibo)
    Fjonken skrev 2015-12-21 12:48:03 följande:

De som inte har barn själva har nog mycket svårare att leva med andras barn än de som har egna. 

Det ÄR jobbigt med barn. De märks om man säger så. Men samtidigt, jag skulle aldrig "offra" mina barn för att blidka en ny partner. Aldrig. Då lever jag hellre ensam.

Håller med! Jag träffade min man som hade två barn och frågade mig själv tidigt om jag ville leva så och även med hans ex, som ju alltid kommer finnas i bakgrunden. Ibland mer ibland mindre. Jag valde att det går. Sen va barnen 7 och 11 när vi träffades och hade jag vetat allt som väntade skulle jag kanske valt annorlunda. Nu har det iaf blivit mycket bättre igen och jag är glad över den familj jag har. Självklart hade mycket varit enklare genom åren utan bonusbarn. Men jag vill faktiskt ändå inte byta. Jag har alltid tyckt om barnen så det som jag önskat varit annorlunda i mitt fall är mamman.

Jag vet iaf hur jag inte ska vara om min man och jag skulle gå isär. Och jag vet hur viktigt det är att man som föräldrar håller ihop genom tonåren hur tufft det än kan vara.

Mina bonus döttrar skulle jag däremot inte vilja byta. Inte varje dag iaf ;) Precis som man kan känna med sina egna ibland. ;)

Jag tycker också att jag förstod min sambo mer efter att vi fick gemensamma barn. Svårt att veta innan hur man känner för sina barn. Så jag har också ändrat inställning även om jag försökte förstå innan så var det inge alltid så lätt.
  • Anonym (styvförälder)
    Påven Johanna skrev 2015-12-21 12:31:58 följande:

Ja, jag tycker att det har varit och är fantastiskt att bo tillsammans med min man och hans barn. Hans barn är minst lika bra som mina egna. Jag hade däremot inte varit intresserad av att vara ihop med någon som inte har barn, just av de anledningar som nämns här. Jag ville inte behöva ta hänsyn till barnlösas oförståelse för vad det innebär att ha barn och jag ville heller inte behöva tampas med partnerns eventuella känslor kring att inte bli prioriterad och dessutom krångla med och argumentera om fördelning av tid och annat. 

Fjonken skrev 2015-12-21 12:48:03 följande:

Det kan till och med jag som barnlös förstå, att det måste vara lättare om båda har barn. Nu är ju situationen som den är, och min partner valde mig i vetskap om att jag INTE har barn, liksom. Jag tänker mig att man kanske har olika förväntningar på sin partner beroende på om hen har barn eller inte? Ni har ju valt bort en partner utan barn av en anledning liksom. Personligen har jag inga problem att förstå att ens barn kommer högt i prioritetsordningen, är det någon som inte accepterar det?Det jag har svårt för handlar om prioriteringar kring saker som rör mamman, typ att det verkar viktigare att komma i tid till lämning av barnet till mamman, än att prioritera att komma i tid i en angelägenhet som rör mig/oss. Den känslan är svår att bli av med. Men det kanske man ska ta, att man är tredje hjulet, mamman och pappan är en enhet och sen kommer lilla partern där på hörnet?
  • Anonym (styvförälder)
    Anonym (T) skrev 2015-12-21 12:41:53 följande:
    Man behöver absolut inte tycka om sin partners barn men har man bestämt sig för att leva ihop med sin partner får man försöka hitta strategier så att det "fungerar"
    Det är lite delade meningar där, vad jag förstått. Jag håller med dig och försöker själv utveckla strategier som gör att det fungerar för mig. Andra på FL hade sagt att man visst behöver tycka om barnet och att man är elak om man inte gör det. Men alla är ju inte jättelätta att tycka om, alla funkar inte med alla och att vara barn är ingen garanti för att bli omtyckt. Barn går ju tyvärr inte direkt att styra, så vill de komma och störa en när man har gått åt sidan så gör de det. Jag försöker vara borta så mycket som möjligt när barnet är här, inte alltid jättekul att behöva göra det, men det är värt det då jag slipper så mycket som möjligt kring barnet. Funkar för mig.
  • Anonym (bara egna barn)
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-20 11:15:41 följande:

Hej! Jag kan bara tala för hur det är att leva med egna barn, men jag skulle aldrig kunna säga att livet med barn är fantastiskt och en dans på rosor hela tiden, för det är apjobbigt. Skillnaden skulle jag tro är att för de egna barnen känner man kärlek och ansvar. Ibland har jag lust att sälja dem på auktion, men vid dagens slut kan jag ändå inte tänka mig att vara utan dem.
  • Anonym (usch ja)
    Anonym (--) skrev 2015-12-20 13:02:05 följande:

Jag tycker det är väldigt jobbigt om än ej outhärdligt (bara ibland) med min sambos barn som bor här vv och ofta ännu mer. Det svåraste är att min sambo inte kan förstå mitt behov av egentid med honom och att jag som frivilligt barnlös behöver tid utan barnet för att ha orken och viljan att hantera alla tänkbara situationer som kan uppstå. Som någon skrev här ovan kan min sambo inte heller först vad som är så ansträngande med barnet. Det verkar vara en vanlig uppfattning hos föräkdrar och hag tycker det är konstigt att dom har så svårt att sätta sig in i partnerns situation. Tycker fsktiskt föräldrar oftare är mer egoistiska än barnlösa. Jag menar självklart inte att föräldern ska avsäga dig barnet, utan bata visa lite förståelse för styvförälderns känslor. I alla fall jag hade haft lättare att "stå ut" om jag fått lite förståelse istället för förebråelse när det blir för jobbigt. Tyvärr verkar förståelsen vara förbehållen enbart biologiska föräldrar.

Jag håller helt med. Jag har ju egna barn som jag älskar över allt annat, men så klart har det varit jobbigt i perioder. Dock väldigt få och korta perioder Men min mans barn skulle jag helst slippa. Dock inte pga barnet i sig, utan situationen med att ha en tredje vuxen med så otroligt olika åsikt om i princip allt och som dessutom är totalt gränslös samt en partner som inte pallar att stå emot mamman i alla lägen.

Nu står jag i valet och kvalet om att stanna eller gå. Om jag fick välja så skulle jag vilja leva med min partner men utan hans barn och även utan kontakt med mamman, eller utan min partner men ev med hans barn.
  • Mickan76

JA, ts det är kärleken till ens egna barn som gör det värt allt det jobbiga. Jag skulle aldrig stå ut med mina barn vissa dagar om det inte vore för att jag älskade dem så fruktansvärt mycket.

• Brumma

Nej jag har inte tvingats leva med ngt barn som inte är mitt eget. Jag VALDE att leva med ett barn som inte var mitt. Det har varit nåde jobbigt och underbart. Underbart gör jag kom att älska henne mycket väldigt fort. Jobbigt för att man på köpet fick en till människa att ta hänsyn till, nämligen mamman. Hade barnet bott heltid hos oss istället för vh samt lov hade det underlättat mycket.

Hur kommer det sig att du tror dig veta hur andra känner?

Gällande mina egna barn så ja, naturligt är det kärleken som gör det "värt det". Mina barn är det viktigaste och mest fantastiska i mitt liv.

• Brumma
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-21 13:26:56 följande:

Det kan till och med jag som barnlös förstå, att det måste vara lättare om båda har barn. Nu är ju situationen som den är, och min partner valde mig i vetskap om att jag INTE har barn, liksom. Jag tänker mig att man kanske har olika förväntningar på sin partner beroende på om hen har barn eller inte? Ni har ju valt bort en partner utan barn av en anledning liksom. Personligen har jag inga problem att förstå att ens barn kommer högt i prioritetsordningen, är det någon som inte accepterar det?Det jag har svårt för handlar om prioriteringar kring saker som rör mamman, typ att det verkar viktigare att komma i tid till lämning av barnet till mamman, än att prioritera att komma i tid i en angelägenhet som rör mig/oss. Den känslan är svår att bli av med. Men det kanske man ska ta, att man är tredje hjulet, mamman och pappan är en enhet och sen kommer lilla partern där på hörnet?

Det där med att pappan verkar prioritera mamman före dig . Att mamman o pappan är en enhet och att du är utanför - det har ju mer med din partners attityd och åsikter att göra än det faktum att han har barn. Egentligen. .

Jag hade aldrig levt med ngn med barn sedan tidigare om min partner sett ngn annan än mig som en "enhet". Aldrig att det är han och mamman - det valde de bort vid separationen. Det är min partner och jag som är en enhet. Det är VI som valt att leva ihop och det är vi, gemensamt som tar alla beslut gällande vår familj. Inklusive saker som rör bonusen..

Skulle aldrig ta att vara tredje hjulet. Varför går du med på det?
Svar på tråden Att leva med barn