• Anonym (Nyfiken)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Hejsan!

Jag är mamma till en ljuvlig sexåring! Han går i Förskoleklass och åt Fritids som många andra barn i hans ålder.

Jag är lite nyfiken på vad era barn gör efter skolan och på helgerna?

Vår son ääääälskar dataspel och skulle - om han fick, kunna sitta med det jämt! Det får han dock inte. Vi "tvingar" iväg honom på fysiskt krävande arrangemang 3 ggr i veckan. Oftast tycker han det är jätte kul, men ibland blir det lite klagomål.

Han leker inte jätte mycket med sina leksaker men ibland sitter han med sina bilar/lego etc.

Kompisar har han men leker främst med dem i skolan pga farliga vägar för att ta sig till dem, alternativt när vi kan skjutsa.

Sååå. Vad gör era barn??? :)

• Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??
  • Anonym (Nyfiken)
    Galaxie skrev 2015-12-20 21:41:01 följande:

Min dotter är 3 år. Efter förskolan leker hon gärna med Duplo, pusslar, ritar, tittar på barnprogram och "leker" med lillebror 5 mån. Ibland hjälper hon till med middagen.

På helgen är hon oftast ute och leker och är med mig i stallet en del. I perioder vill hon väldigt gärna spela spel på mobilen.....

Låter som väldigt mysiga dagar! :)
  • Anonym (Nyfiken)
    Ankissen skrev 2015-12-20 21:18:37 följande:

Min nioåriga kille leker oftast med legotillverkning eller något med lillasyster som är sex. Annars leker båda med grannarna ihop. Klockan sex får de välja tv eller tvspel.

Mysiga dagar! :)
  • Anonym (chockad)

Tv-spel är ett enkelt sätt att fördriva tiden och rätt effektivt sätt att hantera stress. Dock är det inte något särskilt hälsosamt sätt då hjärnan blir bombarderad av intryck och stresshormonerna fortsätter att vara höga.

Om jag skulle ha ett barn som tenderade att bli helt uppslukad av tv-spel skulle jag nog göra mig av med tv-spelet eller bara ställa undan det ett tag och hjälpa barnet att hitta andra sätt att roa sig och koppla av med.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (a) skrev 2015-12-20 21:42:50 följande:

Har 2 barn, en på 4,5 och en 2åring.

4,5åringen ser på film en stund varje kväll och leker/spelar upp mycket därifrån eller från nått vi läst. Försöker få med mig och/eller småsyskonet i lekarna med varierande framgång. Ritar/pysslar ibland.

2åringen är mer för att leka med leksaker och kan sitta och pilla med playmobil (vi har ännu så länge lagt undan det minsta pillret), låta figurerna gå på toa etc. Gillar musik och dansar gärna (oavsett typ av musik, hoppar glatt runt och försöker headbanga till Iron Maiden )

Bägge fick adventskalendrar med böcker i, äldsta Bamse och yngsta Pixi, så nu har vi läst 15-20 min varje eftermiddag. De gillar för övrigt böcker bägge två och fick 2åringen välja skulle vi nog sitta hela dagarna och läsa.

Under sommarhalvåret är vi ute mycket, antingen i trädgården eller cyklar på gatan. Ibland går vi upp i skogen bakom huset men oftast behöver vi hem så jag kan laga mat

Bamses adventskalender fick vi ock! He he! Vår son prenumererar på Bamse-tidningen. :)

Håller med om att man ofta inte kan vara ute så länge med barnen om man inte planerat picknick eller äta ute samt vara säker på att toalett finns lätt-tillgänglig. Ha ha!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 21:49:48 följande:

Tv-spel är ett enkelt sätt att fördriva tiden och rätt effektivt sätt att hantera stress. Dock är det inte något särskilt hälsosamt sätt då hjärnan blir bombarderad av intryck och stresshormonerna fortsätter att vara höga.

Om jag skulle ha ett barn som tenderade att bli helt uppslukad av tv-spel skulle jag nog göra mig av med tv-spelet eller bara ställa undan det ett tag och hjälpa barnet att hitta andra sätt att roa sig och koppla av med.

Jag håller med! Nej han får inte sitta så mkt framför en skärm i vilken variant what so ever, men det är inte lätt att motivera honom att göra något annat alltid!
  • Anonym (chockad)

Jag är en 4-åring. Så här ser en vanlig vardagskväll ut för oss.

Kl17 - Kommer hem. Pratar och kramas med barnet cirka 5 minuter och sätter sedan igång med maten. Antingen hjälper mitt barn mig med maten eller så leker han själv under tiden. Oftast med bilar eller med lego.

Kl17:30 - Middag.

Kl18:00 - Efter middagen brukar jag sätta på tv:n om sonen vill. Han får välja själv om han vill titta på tv, ha paddan eller leka själv medans jag röjer upp i köket.

Kl18:30 - Gemenskapstid. Brukar vi leka eller pyssla tillsammans en liten stund.

Kl19:00 - Kvällsrutiner med tvätt och tandborstning. Och sedan bok. Och till sist gonatt.

• Anonym (Äsch)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 21:45:16 följande:

Hur kan man tillåta 2,5 timmars skärmtid (!!) om dagen??

Det är väl inte hela världen...
  • S c h n a

Mina yngsta är 4 och 7 år gamla och de leker kurragömma, spelar fotboll, cyklar, leker i lekpark, leker djur, bygger lego, leker i låtsaskök, älskar att baka och laga mat, bygger kojor, fiskar, badar, ser på barnprogram osv osv. Några läxor har de inte än, tack och lov.

De har inga surfplattor men får i julklapp, så jag återkommer med rapport då?

• Anonym (Så här)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 21:45:16 följande:
    Hur kan man tillåta 2,5 timmars skärmtid (!!) om dagen??
    Tycker du det är mycket? Han är jämfört med sina kompisar högst begränsad. I många hem står tvn på jämt.
  • Anonym (chockad)

Så här ser en vanlig helgdag ut. De är mycket mer flexibla och varierande än vardagarna.

Kl7:30 - Sonen vaknar och väcker mig. Vi brukar käka frukost tillsammans (till skillnad från vardagarna usch för samvetet).

Kl8-9 - Sonen brukar leka själv eller kolla på tv eller ha paddan medans jag duschar, fixar och donar.

Kl9 - Drar vi ut på äventyr. Ut i skogen, lekplatsen, teater, vad som helst.

Kl15 - Kommer hem. Sonen leker själv medans jag donar och börjar fixa inför middagen. När han blir uttråkad brukar jag antingen leka eller pyssla med honom en stund eller muta honom med tv:n eller paddan för att få saker gjorda, lite beroende på hur mycket fix och don jag själv har.

Kl17 - Middag

Och resten av kvällen ungefär som vardagkvällar.

Min son varvar nästan alltid ner med lek på egen hand när vi kommer hem. Och han leker ofta mer gärna än kollar på tv. Vet inte om det beror på att jag försökt vara restriktiv med skärmtid (särskilg när han var liten) eller om det handlar om hans personlighet. Kollar själv aldrig på tv och har tv:n mest som en barnvakt för att få saker gjorda i lugn och ro. Tror att sonen har i snitt max 30-60 minuters skärmtid per dag. Har som mål att han aldrig har mer än 1 timmes skärmtid per dag.

Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??