• Anonym (Nyfiken)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Hejsan!

Jag är mamma till en ljuvlig sexåring! Han går i Förskoleklass och åt Fritids som många andra barn i hans ålder.

Jag är lite nyfiken på vad era barn gör efter skolan och på helgerna?

Vår son ääääälskar dataspel och skulle - om han fick, kunna sitta med det jämt! Det får han dock inte. Vi "tvingar" iväg honom på fysiskt krävande arrangemang 3 ggr i veckan. Oftast tycker han det är jätte kul, men ibland blir det lite klagomål.

Han leker inte jätte mycket med sina leksaker men ibland sitter han med sina bilar/lego etc.

Kompisar har han men leker främst med dem i skolan pga farliga vägar för att ta sig till dem, alternativt när vi kan skjutsa.

Sååå. Vad gör era barn??? :)

• Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Tja) skrev 2015-12-20 22:58:49 följande:

Här kan nog treåringen ha något liknande, faktiskt. Han går ofta upp vid sex och brukar få se på tv innan det är dags att göra sig i ordning till förskolan, dvs ca en timme. Ibland vill han titta, ibland tittar han en liten stund och leker istället.

Sen hem vid fyra, och då får han se på tv medan maten lagas. Ofta orkar han inget annat. Vi äter vid fem så kanske fyrtiofem minuter som mest där.

Vid sex-halv sju är vi färdiga för kvällen och då händer det att han vill spela ipad (eller så leks det med lego, bilar osv.) och då leker vi tillsammans med ipaden i en halvtimme eller så. Sen brukar han tröttna och vilja leka något annat. Vi har några enkla spel som memory, och flera sk öppna dockskåpsappar som Toca city och Toca town där man leker med figurerna, byter kläder på dem, hittar på historier om dem, går och handlar, klipper håret osv. Inget rör sig av sig självt och det finns ingen handling eller dialog. Det är bara fri lek. Tycker det är lite skillnad på skärm och skärm... Det är väldigt kreativt, vi brukar ex laga mat med karaktärerna och pratar åt dem. Toca tea party används också flitigt, olika leksaker får då bänka sig vid fikabordet.

Sen är det nattning med bokläsning och sång i en timme ca från sju-kvart över.

Avsaknad av strikta skärmregler betyder ju inte att ungen bor vid skärmen och jag tycker inte 2-2,5 timmar skärmtid är supermycket utspritt över dygnet.

Ja visst är Toca Boca underbart :)
  • Anonym (chockad)
    Anonym (Äsch) skrev 2015-12-21 00:06:30 följande:

1 timme barnkanalen på morgonen, 45 min tv medan maten lagas efter förskolan, 15 min julkalender, 30 min iPad-spel i samband med sänggående.

Tycker inte alls det är så överdrivet mycket.

Läs på kvällen istället. Elektronikskärmar förstör dygnsrytmen och sabbar nattsömnen. Lär ditt barn varva ner och somna utan elektronik istället. En vinst för livet. Och så får du ner skärmtiden till 1 timme om dagen :)
  • Anonym (chockad)
    Anonym (Äsch) skrev 2015-12-21 00:06:30 följande:

1 timme barnkanalen på morgonen, 45 min tv medan maten lagas efter förskolan, 15 min julkalender, 30 min iPad-spel i samband med sänggående.

Tycker inte alls det är så överdrivet mycket.

Anonym (chockad) skrev 2015-12-21 00:46:14 följande:

Läs på kvällen istället. Elektronikskärmar förstör dygnsrytmen och sabbar nattsömnen. Lär ditt barn varva ner och somna utan elektronik istället. En vinst för livet. Och så får du ner skärmtiden till 1 timme om dagen :)

Förlåt. Då skulle du få ner skärmtiden till 2 timmar per dag.

Varför kollar ditt barn en timme på tv varje morgon?
  • Anonym (håller med)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 23:22:20 följande:

Det finns tre problem med skärmtid för småbarn.

1) Ingen vet egentligen hur småbarn påverkas av skärmtid eftersom det inte finns tillräckligt mycket bra forskning om det. Av den anledningen vill inga experter förbjuda det. Men av samma anledning vill samma experter att man begränsar skärmtiden. Men ingen vet med säkerhet vad som är bra skärmtid och vad som är skadlig skärmtid.

2) Stillasittande är ett folkhälsoproblem. Människan är skapt för att röra på sig hela tiden och mycket. Dels orsakar stillasittande övervikt. För barn leder det också till att deras motorikutveckling hämmas.

3) Skärmtid innebär för de flesta barn egentid. Den "stjäl" tid ifrån interaktion med andra. Mindre social interaktion hämmar den sociala och språkliga utvecklingen hos barn. Forskning visar bland annat på att barn med egen skärmtid generellt sett är senare i sin språkutveckling.

Nu syftar jag inte enskilda barn utan till barn rent generellt.

Jag jobbar med barn och ser dagligen barn som har mycket skärmtid som inte kan leka fri lek och som har svårt att sysselsätta sig. Våra barn på 2, 5, 4 år har skärmtid ibland 1 gång per vecka max 1 timme=kortfilm.

Har en 12 åring som får hålla på med mobilen 1-2 tim per dag pga att hon pratar med sina kompisar som inte bor nära. På söndagarna hae vi skärmfritt och gör andra saker.
  • Anonym (chockad)
    Anonym (håller med) skrev 2015-12-21 01:08:13 följande:

Jag jobbar med barn och ser dagligen barn som har mycket skärmtid som inte kan leka fri lek och som har svårt att sysselsätta sig. Våra barn på 2, 5, 4 år har skärmtid ibland 1 gång per vecka max 1 timme=kortfilm.

Har en 12 åring som får hålla på med mobilen 1-2 tim per dag pga att hon pratar med sina kompisar som inte bor nära. På söndagarna hae vi skärmfritt och gör andra saker.

Min 4-åring leker numera fint själv (i alla fall kortare perioder) och anses av fröknarna på förskolan fungera superbra inom det sociala och i den fria leken. Kanske har mina skärmrestriktioner ändå gett utdelning :)
  • sotoo
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-21 01:16:22 följande:
    Min 4-åring leker numera fint själv (i alla fall kortare perioder) och anses av fröknarna på förskolan fungera superbra inom det sociala och i den fria leken. Kanske har mina skärmrestriktioner ändå gett utdelning :)
    Mina barn får se hur mycket de vill på TV, spela dataspel eller hålla på med mobilen. Ibland säger vi ju till dem att gå med ut eller hjälpa till med saker men vet du...de väljer ofta att leka med annat. Det går jättebra för dem i skolan och på dagis säger de att sonen är bra på att sysselsätta sig själv och är med på gruppaktiviteter. Mina barn älskar att pyssla och härja och läsa. Jag tror att när det blir begränsat så blir det så mycket mer intressant.
  • Anonym (chockad)
    sotoo skrev 2015-12-21 07:07:50 följande:

Mina barn får se hur mycket de vill på TV, spela dataspel eller hålla på med mobilen. Ibland säger vi ju till dem att gå med ut eller hjälpa till med saker men vet du...de väljer ofta att leka med annat. Det går jättebra för dem i skolan och på dagis säger de att sonen är bra på att sysselsätta sig själv och är med på gruppaktiviteter. Mina barn älskar att pyssla och härja och läsa. Jag tror att när det blir begränsat så blir det så mycket mer intressant.

Jaha, så ni kör barnuppfostran helt utan begränsningar. Gäller det allt? Skärmtid? Godis? Alkohol?? Sovtider? Ja, det är också ett sätt. Nästan en utdöd barnuppfostringsmetod men ändå.

Men för övrigt kan man inte säga dra några statistiska samband från observationer av några enstaka barn (dina eller mina). Och forskningen visar på att skärmtid har negativa effekter på barn.
  • isolande

Har en snart 3-åring och en 4,5 åring. De går ganska långa dagar på dagis och hämtas 16.30, sedan blir det oftast TV fram till middag 17.30, sedan bus en stund tillsammans alt bad. Kanske TV/Padda igen mellan 19-19.45 sen går de och lägger sig.

Men det är olika, vissa dagar är de helt slut och man får dem inte ur soffan öht. Vissa dagar är det röj och bus på alla möjliga vis ända fram till läggning.

Vi har ingen begränsning alls i skärmtid, men det känns liksom inte som att det behövs. De är påhittiga och leker mycket med varandra så så länge det kompletterar så får de bestämma själva Glad

• Anonym (...)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-21 10:13:41 följande:
    Jaha, så ni kör barnuppfostran helt utan begränsningar. Gäller det allt? Skärmtid? Godis? Alkohol?? Sovtider? Ja, det är också ett sätt. Nästan en utdöd barnuppfostringsmetod men ändå.

Men för övrigt kan man inte säga dra några statistiska samband från observationer av några enstaka barn (dina eller mina). Och forskningen visar på att skärmtid har negativa effekter på barn.
    Fast vet du vad, alla gör nog det de tycker passar bäst för sina barn och familj. Alla har vi olika sätt att uppfostra våra barn, bara för att du anser att en bör göra på ett visst sätt så behöver väl inte alla andra göra lika?

Så onödigt att komma med pekpinnar mot dem som inte gör som en själv. Tråden handlar ju om vad barnen gör efter förskola/skola, inte hur mycket skärmtid som är det bästa.
  • Lilla W

Men diskussionen om skärmtid behöver ju nyanseras. Alla nymodigheter i alla tider har ju alltid ansetts livsfarligt och sedan har det allt som oftast visat sig inte vara så. Man kan inte dra all skärmtid över en kam, det beror ju på vad barnen gör vid skärmen. Se på TV/film är ju inaktivt ja men spela spel, lägga pussel, lyssna på musik, läsa böcker osv är ju väldigt utvecklande och varför skulle det vara farligt att lägga pussel på en ipad ist för ett "riktigt" el läsa en bok där ist. Min son 5 år har lärt sig en massa sånger, problemlösning, en mängd engelska ord hemt själv med hjälp av paddan. Ipads osv kan vara väldigt pedadogiska verktyg för lärande. Perspektiv people! Beatles ansågs oxå vara jättefarligt en gång i tiden ;)

Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??