• Anonym (Nyfiken)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Hejsan!

Jag är mamma till en ljuvlig sexåring! Han går i Förskoleklass och åt Fritids som många andra barn i hans ålder.

Jag är lite nyfiken på vad era barn gör efter skolan och på helgerna?

Vår son ääääälskar dataspel och skulle - om han fick, kunna sitta med det jämt! Det får han dock inte. Vi "tvingar" iväg honom på fysiskt krävande arrangemang 3 ggr i veckan. Oftast tycker han det är jätte kul, men ibland blir det lite klagomål.

Han leker inte jätte mycket med sina leksaker men ibland sitter han med sina bilar/lego etc.

Kompisar har han men leker främst med dem i skolan pga farliga vägar för att ta sig till dem, alternativt när vi kan skjutsa.

Sååå. Vad gör era barn??? :)

• Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??
  • Erizajo

Min åttaåriga dotter och femåriga son leker oftast ihop med barn i grannskapet, ibland kompisar från skola/dagis. Ibland men inte ofta får de se på film/tv och spela på iPad. Har även en på 19 månader men han leker mycket själv eller med någon annan i familjen.

• Anonym (chockad)
    Anonym (Så här) skrev 2015-12-20 22:08:40 följande:

Tycker du det är mycket? Han är jämfört med sina kompisar högst begränsad. I många hem står tvn på jämt.

Jag hoppas verkligen att barnen inte tittar på tv:n dygnet runt.

Tror inte att det är bra att konstant ha på en tv i bakgrunden. "Bakgrundsbrus" är stressande för både barn och vuxna.

Jag vet inte.. men i min värld är 2,5 timmar skitmycket :/
  • Anonym (Så här)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 22:15:24 följande:

Tror inte att det är bra att konstant ha på en tv i bakgrunden. "Bakgrundsbrus" är stressande för både barn och vuxna.

Nej jag håller med dig. Jag tycker inte heller att det är bra. Just därför satte vi en gräns. Rekommendationerna gällande skärmtid för barn mellan 7-15år ligger på 3 timmar om dagen.

Sen handlar det ju om att hitta en balans mellan skärm och verklighet. Och givetvis vad den där skärmtiden ägnas åt.
  • Anonym (chockad)
    Anonym (Så här) skrev 2015-12-20 22:18:20 följande:

Nej jag håller med dig. Jag tycker inte heller att det är bra. Just därför satte vi en gräns. Rekommendationerna gällande skärmtid för barn mellan 7-15år ligger på 3 timmar om dagen.

Sen handlar det ju om att hitta en balans mellan skärm och verklighet. Och givetvis vad den där skärmtiden ägnas åt.

Tror inte det handlar om rekommenderad skärmtid utan om rekommenderad maximal skärmtid.

Tror personligen att det absolut bästa är så lite skärmtid som möjligt. Men som du säger krockar ju det som är det absolut bästa ofta med verkligheten. Men tror definitivt barn mår bra av att man försöker minimera skärmtiden. Det är exempelvis ett folkhälsoproblem att folk rör på sig för lite och flera timmars stillasittande framför en skärm kan absolut inte vara bra.
  • Catti41

Vi kommer hem 16-1630. Nu under den mörka årstiden blir det oftast inte så mkt lek med kompisar på kvällen, det blir det när det är ljust ute. Ofta vill han sitta på rummet ensam ett tag pch ta det lugnt, bygga lego eller nåt. Eller så hjälper han till med maten. Sen äter vi, fixar undan, gör kanske nåt annat nyttigt, eller ligger i soffan och läser. Vi har i princip skärmförbud för alla må-tors. (Nu med undantag för julkalendern) så vi pysslar, läser, fixar, spelar kort eller tar en promenad med ficklampor.

Tiden går ju rätt fort och runt 1930 börjar det bli dags för säng och bokläsning.

Fri skärmanvändning på fredagskvällarna, och sen beror det lite på hur det ser ut på lördag-söndag. Vi försöker då spela tv-spel ihop, eller typ dans-spel och sånt. Regnar det en hel söndag kan vi sitta med våra skärmar nästan hela tiden, men är det vettigt väder är vi mkt ute.

• Anonym (Tja)

Här kan nog treåringen ha något liknande, faktiskt. Han går ofta upp vid sex och brukar få se på tv innan det är dags att göra sig i ordning till förskolan, dvs ca en timme. Ibland vill han titta, ibland tittar han en liten stund och leker istället.

Sen hem vid fyra, och då får han se på tv medan maten lagas. Ofta orkar han inget annat. Vi äter vid fem så kanske fyrtiofem minuter som mest där.

Vid sex-halv sju är vi färdiga för kvällen och då händer det att han vill spela ipad (eller så leks det med lego, bilar osv.) och då leker vi tillsammans med ipaden i en halvtimme eller så. Sen brukar han tröttna och vilja leka något annat. Vi har några enkla spel som memory, och flera sk öppna dockskåpsappar som Toca city och Toca town där man leker med figurerna, byter kläder på dem, hittar på historier om dem, går och handlar, klipper håret osv. Inget rör sig av sig självt och det finns ingen handling eller dialog. Det är bara fri lek. Tycker det är lite skillnad på skärm och skärm... Det är väldigt kreativt, vi brukar ex laga mat med karaktärerna och pratar åt dem. Toca tea party används också flitigt, olika leksaker får då bänka sig vid fikabordet.

Sen är det nattning med bokläsning och sång i en timme ca från sju-kvart över.

Avsaknad av strikta skärmregler betyder ju inte att ungen bor vid skärmen och jag tycker inte 2-2,5 timmar skärmtid är supermycket utspritt över dygnet.
  • Anonym (chockad)
    Anonym (Tja) skrev 2015-12-20 22:58:49 följande:

Här kan nog treåringen ha något liknande, faktiskt. Han går ofta upp vid sex och brukar få se på tv innan det är dags att göra sig i ordning till förskolan, dvs ca en timme. Ibland vill han titta, ibland tittar han en liten stund och leker istället.

Sen hem vid fyra, och då får han se på tv medan maten lagas. Ofta orkar han inget annat. Vi äter vid fem så kanske fyrtiofem minuter som mest där.

Vid sex-halv sju är vi färdiga för kvällen och då händer det att han vill spela ipad (eller så leks det med lego, bilar osv.) och då leker vi tillsammans med ipaden i en halvtimme eller så. Sen brukar han tröttna och vilja leka något annat. Vi har några enkla spel som memory, och flera sk öppna dockskåpsappar som Toca city och Toca town där man leker med figurerna, byter kläder på dem, hittar på historier om dem, går och handlar, klipper håret osv. Inget rör sig av sig självt och det finns ingen handling eller dialog. Det är bara fri lek. Tycker det är lite skillnad på skärm och skärm... Det är väldigt kreativt, vi brukar ex laga mat med karaktärerna och pratar åt dem. Toca tea party används också flitigt, olika leksaker får då bänka sig vid fikabordet.

Sen är det nattning med bokläsning och sång i en timme ca från sju-kvart över.

Avsaknad av strikta skärmregler betyder ju inte att ungen bor vid skärmen och jag tycker inte 2-2,5 timmar skärmtid är supermycket utspritt över dygnet.

Det finns tre problem med skärmtid för småbarn.

1) Ingen vet egentligen hur småbarn påverkas av skärmtid eftersom det inte finns tillräckligt mycket bra forskning om det. Av den anledningen vill inga experter förbjuda det. Men av samma anledning vill samma experter att man begränsar skärmtiden. Men ingen vet med säkerhet vad som är bra skärmtid och vad som är skadlig skärmtid.

2) Stillasittande är ett folkhälsoproblem. Människan är skapt för att röra på sig hela tiden och mycket. Dels orsakar stillasittande övervikt. För barn leder det också till att deras motorikutveckling hämmas.

3) Skärmtid innebär för de flesta barn egentid. Den "stjäl" tid ifrån interaktion med andra. Mindre social interaktion hämmar den sociala och språkliga utvecklingen hos barn. Forskning visar bland annat på att barn med egen skärmtid generellt sett är senare i sin språkutveckling.

Nu syftar jag inte enskilda barn utan till barn rent generellt.
  • Anonym (.)

2 åring och 4 åring som just nu går till kl 17 på förskolan. Så det är bara hem, äta, gosa lite och godnatt. Som sover 18:30. Så det är inte så mycket..

I februari blir det kortare tider. Så då hämtar vi dom runt 13-14. (Det har vi gjort fram till september också). 
    Och då brukar vi vara ute i alla fall 1 timma direkt. Äter ofta mellanmål ute också. Om det inte ösregnar.

Sedan brukar dom "vila". antingen med att rita, eller sitta och kramas med oss typ.

Sedan fixas middag, dom leker/pysslar och så äter vi, badar/duschar och lite tv innan vi kör igång med läggningen. 

• Linastrumpan
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-12-20 21:36:57 följande:
    Oj oj oj. Har hon lärt sig läsa alltså. :) Min son har inte varit intresserad av att lära sig läsa och skriva och vi har inte propsat på det heller. Så olika det kan vara. ;) Däremot så tycker han om att se hur saker fungerar, plocka isär saker, bygga ihop saker...När nu tillfälle till det ges. Men läsa...Nej det väntar vi nog med lite till. :) De lär sig iofs lite i Förskoleklassen ändå, men det måste vara på lek, känner vi.
    Tja, hon har liksom lärt sig läsa alldeles på egen hand när hon var 3.5år ungefär. Plöjer just nu alla Harry Potterböcker. Hon läser mer,hellre och bättre än sin tre år äldre syster. Samma sak med matte. Det är något hon verkligen tycker om.
    Alla barn är så olika, och tur är väl det
  • Anonym (Äsch)

1 timme barnkanalen på morgonen, 45 min tv medan maten lagas efter förskolan, 15 min julkalender, 30 min iPad-spel i samband med sänggående.

Tycker inte alls det är så överdrivet mycket.
Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??