• Anonym (Nyfiken)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Hejsan!

Jag är mamma till en ljuvlig sexåring! Han går i Förskoleklass och åt Fritids som många andra barn i hans ålder.

Jag är lite nyfiken på vad era barn gör efter skolan och på helgerna?

Vår son ääääälskar dataspel och skulle - om han fick, kunna sitta med det jämt! Det får han dock inte. Vi "tvingar" iväg honom på fysiskt krävande arrangemang 3 ggr i veckan. Oftast tycker han det är jätte kul, men ibland blir det lite klagomål.

Han leker inte jätte mycket med sina leksaker men ibland sitter han med sina bilar/lego etc.

Kompisar har han men leker främst med dem i skolan pga farliga vägar för att ta sig till dem, alternativt när vi kan skjutsa.

Sååå. Vad gör era barn??? :)

• Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??
  • Anonym (Hej)

Mina barn är ofta ganska trötta efter skola/dagis, de äldre gör läxor/aktivitet är med kompisar. Yngsta ser på tv, ritar, leker med syskonen.

Vi har inga spel/skärmrestriktioner, periodvis spelar de mer för att sen knappt spela alls.

• Anonym (Så här)
    Lilla W skrev 2015-12-21 11:04:44 följande:

Men diskussionen om skärmtid behöver ju nyanseras. Alla nymodigheter i alla tider har ju alltid ansetts livsfarligt och sedan har det allt som oftast visat sig inte vara så. Man kan inte dra all skärmtid över en kam, det beror ju på vad barnen gör vid skärmen. Se på TV/film är ju inaktivt ja men spela spel, lägga pussel, lyssna på musik, läsa böcker osv är ju väldigt utvecklande och varför skulle det vara farligt att lägga pussel på en ipad ist för ett "riktigt" el läsa en bok där ist. Min son 5 år har lärt sig en massa sånger, problemlösning, en mängd engelska ord hemt själv med hjälp av paddan. Ipads osv kan vara väldigt pedadogiska verktyg för lärande. Perspektiv people! Beatles ansågs oxå vara jättefarligt en gång i tiden ;)

Klappande händer-emoji :)
  • eMund

De brukar teckna, pyssla med papper, tejp, bygga med lego, leka café mm. Kan de inte hitta på något så sätter jag på lite musik så brukar dansen komma ganska naturligt. Sedan kan de ha ganska kul med några filtar och bygga kojor i timmar!

Naturligtvis blir det lite film på platta men inget spel och aldrig vanlig TV. Tror att det är lättare för barn att hitta på saker när de är två :)

• Anonym (Äsch)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-21 00:46:14 följande:

Läs på kvällen istället. Elektronikskärmar förstör dygnsrytmen och sabbar nattsömnen. Lär ditt barn varva ner och somna utan elektronik istället. En vinst för livet. Och så får du ner skärmtiden till 1 timme om dagen :)

Det blir kanske inte en hel timme på morgonen, ibland 45 min ibland bara 30. Tvn står helt enkelt på från det att vi vaknar fram till att vi ska till dagis. De sitter ju inte still och stirrar för det. Det springs lite fram och tillbaka, kläder ska på, välling dricks, tänder borstas, det dansas och hoppas.

På kvällen får 5-åringen leka på ipaden i 30 min medan lillan badar. Spelen är väldigt pedagogiska och lärorika. Och det är en mysig stund vi har tillsammans. Vi tränar bokstäver och siffror och logik. Sedan läser vi böcker i sängen tills han somnar.

Tv-tittandet på em medan jag fixar maten består nästan alltid av backyardigans där han kämpar för att lära sig deras danser så han är knappast stilla, utan tvärtom väldigt aktiv.

Han är stark, snabb, ganska smal, väldigt social, duktig på att leka och interagera med sina kompisar.

Att bara påstå att skärmtid är något negativt är faktiskt lite naivt. Det beror helt på vad skärmtiden innebär. Att sitta timme efter timme och titta på våldsamma filmer utan positiva budskap är förmodligen inte bra för någon, men pedagogiska appar kan vara väldigt utvecklande och om man som förälder är delaktig så kan även vanlig tv öppna upp för många intressanta och lärorika diskussioner. Årets julkalender är ju tillrxempel rena guldgruvan för att lära barnen om historia och diskutera allt från barns roll i samhället, fattigdom, hyfs, klädstil, politik, kvinnors rättigheter mm mm. Vi har haft massa roliga stunder pga just denna.
  • Loriyana

Oj har inte tid med så mycket. På grund av pendlingen så är vi hemma tidigast 17.15. Sen så lagar vi middag, äter middag, gör läxor, tittar på barnkanalen en stund, borstar tänderna, och sen kl 19 är det läggdags. En saga i sängen och sen får hon läsa lite själv om hon vill. Ljuset släcks kl 20 senast.

Undrar OFTA hur andra hinner med så mycket efter jobbet/skolan?

• Loriyana

Hon har dock en iPad! Men vi är morgonmänniskor så hon är mest på den på morgonen. Ibland oroar jag mig om hon spenderar för mycket tid på den, särskilt under helgen. Men det verkar gå i perioder.

• Anonym (Jodå)

Två barn, 6 och 8.
    De komponerar sonater, målar i olja, tränar balett framför hallspegeln, skriver dikter, kanske diskuterar filosofi med varandra (6-åringen är väldigt inne på Hegel just nu medan 8-åringen tycks ha en Storm-und-Drang-period med Nietzsche), eller ser över sina aktieportföljer.
    Som vilka barn som helst med andra ord.

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Jodå) skrev 2015-12-21 20:55:29 följande:

Två barn, 6 och 8.
    De komponerar sonater, målar i olja, tränar balett framför hallspegeln, skriver dikter, kanske diskuterar filosofi med varandra (6-åringen är väldigt inne på Hegel just nu medan 8-åringen tycks ha en Storm-und-Drang-period med Nietzsche), eller ser över sina aktieportföljer.
    Som vilka barn som helst med andra ord.

Hahaha ????. Bra skrivet!

Som vanligt så blir det en tävlan om vem som är den mest fantastiska föräldern. Fy vilka rötägg det finns, som alltid måste lyfta fram sig själva, genom att klanka ner på andra. Det kan inte vara kul att ha en sådan förälder, oavsett skärmtid. Alla gör väl som de själva vill.

För att svara ts så gör vi lite olika. Vi är inte felfria och ultrapedagogiska som tillbringar hela eftermiddagen i naturen med strålande barn. Sådant blir man ju bara superstressad av att höra. Vi degar i soffan, städar, lagar mat, spelar spel, spelar tv-spel, bråkar, tjatar, gör läxor, badar, pysslar, barnen leker, oftast så är det en hel fritidsgård med barn hemma.

Sänk kraven, fundera inte så mycket och gör det som passar din familj.
  • Umm Ismail

Min son är 1,5 år och är faktiskt ganska lugn. Han kan gå och och allting men leker mest själv. Tycker det är extremt viktigt att barnet lär sig aktivera sig själva.

• Umm Ismail

Kan dock poängtera att vi har varken tv eller Ipad hemma

• Anonym (håller med)
    sotoo skrev 2015-12-21 07:07:50 följande:
    Mina barn får se hur mycket de vill på TV, spela dataspel eller hålla på med mobilen. Ibland säger vi ju till dem att gå med ut eller hjälpa till med saker men vet du...de väljer ofta att leka med annat. Det går jättebra för dem i skolan och på dagis säger de att sonen är bra på att sysselsätta sig själv och är med på gruppaktiviteter. Mina barn älskar att pyssla och härja och läsa. Jag tror att när det blir begränsat så blir det så mycket mer intressant.
    Självklart är barn olika! Och man kan aldrig dra alla över en kam. Jag menar absolut inte att trampa någon på tårna! 
    Alla föräldrar gör som de vill såklart!
    Dock finns inte tillräckliga studier på lång sikt på hur barns hjärnor påverkas av skärmtid. 
    Det finns en forskare på Stockholms Universitet som forskar om just detta. 

Jag personligen förstår inte VARÖR barn MÅSTE ha så mycket skärmtid (och då innefattar jag TV) Vad är syftet? 
    Jag ser ofta små bebisar som tittar på klipp på föräldrars mobiler för att vara lugna. Eller TVn för att de är lugna då. 
    Varför kan inte barnen leka i köket medans vi vuxna lagar mat? Eller hjälpa till med maten, om det nu så är att "laga" låtsasmat? 
    Eller vara med i de sysslor som behöver göras i hemmet, det har väl barn gjort i alla tider innan alla hade  smartphones och paddor hemma?

Blir så fundersam på föräldrar som kommer med argumentet att "mitt barn orkar inget annat än att se på tv när hen kommer hem fråm förskolan"
    Nä, jag kan förstå det. Mina sitter och läser böcker i sängen eller soffan eller bara tar det lugnt. 
  • Anonym (Varierar)

Oftast blir det lite tv tittande efter förskolan. Ibland leker han själv.

• Jenita659

Min son är 5,5 år och när vi kommer hem ifrån förskolan så brukar han sätta sig m ipaden och se ngn film ca 30 min om han känner att han behöver pausa. Sen går han till någon av grannkompisarna och leker när de kommit hem. Vi oftast först hem i området vi bor i. 1-2 ggr i veckan kommer en kompis med hem eller så följer han med ngn hem. Äter middag där och så hämtar vi ca 18-18.30. Är han hos grannkompisarna ringer vi hem honom när middagen är klar eller "skickar hem" grannkompisarna om de är här. Vid 18.30-19 är det slutlekt och han pausar i soffan m iPad - olika appar eller bygger lego framför Tvn. Äter en kvällsmackan eller två och så säger vi till när det är sovdags . Somnar ca 20-20.30. 1 vardag i veckan sportar han och en gång på helgen. Sommarhalvårets hoppar han studsmatta m kompisarna, spelar fotboll, cyklar på gatan eller sparkcyklar han till läggdags typ.

• Phillippa

Dottern som också är sex år har träning på tisdagar och söndagar.

Någon veckodag får hon bara ta det lugnt efter skolan men oftast leker hon med kompisar. Hon får bara använda iPad när hon är ensam och det är inte ofta.

• trogen smen

Tv-spel blir det mycket av. Det håller hjärnan igång. Ren tv tittande får våra barn inte hur mycket som helst. Sedan är det läxor. Sedan har vi krav på en aktivitet , max 2. Då har grabbarna valt innebandy.

Sedan leker dom med andra barn. Yngsta grabben på 8 år. Vill vara med i köket ofta. Han ska öppna en restaurang säger han. Så han är med och kollar och skär. Vispar när det ska göras det. Bakar gör han med.

Så igår gjorde han omelett. Men farmor fick visa hur man gjorde stuvning uppe på.

Det finns att göra med barnen . :)

• sotoo
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-21 10:13:41 följande:

Jaha, så ni kör barnuppfostran helt utan begränsningar. Gäller det allt? Skärmtid? Godis? Alkohol?? Sovtider? Ja, det är också ett sätt. Nästan en utdöd barnuppfostringsmetod men ändå.

Men för övrigt kan man inte säga dra några statistiska samband från observationer av några enstaka barn (dina eller mina). Och forskningen visar på att skärmtid har negativa effekter på barn.

Ja. Numera sover de när de är trötta. Klart vi har förklarat att man måste sova nån gång. De vill inte dricka alkohol. Vi begränsar ju om vi skulle märka om de sitter för mycket vid mobilen. Men vi har ingen bestämd tid om dagen.
  • sotoo
    trogen smen skrev 2015-12-25 07:50:00 följande:

Tv-spel blir det mycket av. Det håller hjärnan igång. Ren tv tittande får våra barn inte hur mycket som helst. Sedan är det läxor. Sedan har vi krav på en aktivitet , max 2. Då har grabbarna valt innebandy.

Sedan leker dom med andra barn. Yngsta grabben på 8 år. Vill vara med i köket ofta. Han ska öppna en restaurang säger han. Så han är med och kollar och skär. Vispar när det ska göras det. Bakar gör han med.

Så igår gjorde han omelett. Men farmor fick visa hur man gjorde stuvning uppe på.

Det finns att göra med barnen . :)

Ja. Mina barn pysslar, leker ute, vi leker stenåldern i skogen och såna saker som jag gillar. .jag bakar med dem.
  • Anonym (myter)

Varför är barn i förskoleåldern inte ute och leker mer när de är hemma?

Jag har hört alla myter och dåliga ursäkter så kom med ärliga svar.

• Anonym (Äsch)
    Anonym (myter) skrev 2015-12-25 08:29:19 följande:

Varför är barn i förskoleåldern inte ute och leker mer när de är hemma?

Jag har hört alla myter och dåliga ursäkter så kom med ärliga svar.

Nu när det är mörkt när man kommer hem så känns det inte så kul att släppa ut en 5- och en 2-åring ensamma i trädgården. Under somnar halvåret är de alltid i trädgården medan jag fixar maten, men på vintern vilk se hellre vara inne helt enkelt. Båda är mörkrädda.
  • Anonym (Olika!)

Det är lite olika, beror på när vi är hemma. Men oftast leker han med en kompis en stund. Ibland är dom ute och leker, cyklar, åker pulka eller så är dom inne och leker med lego, pysslar, ritar, spelar sällskapsspel m.m. Sen blir det en del tv-spel, dataspel, surfplatta också på vardagarna. På helgerna blir det väl lite lika, men oftast åker vi iväg och gör något kul också. Det kan vara bio, lekland, simhallen, museum, bowling, biblioteket eller något annat kul. Hälsar på vänner och familj blir det också mycket på helgerna då vi inte har samma tid i veckorna.

Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??