Anonym (chockad) skrev 2015-12-21 00:46:14 följande:
Läs på kvällen istället. Elektronikskärmar förstör dygnsrytmen och sabbar nattsömnen. Lär ditt barn varva ner och somna utan elektronik istället. En vinst för livet. Och så får du ner skärmtiden till 1 timme om dagen :)
Det blir kanske inte en hel timme på morgonen, ibland 45 min ibland bara 30. Tvn står helt enkelt på från det att vi vaknar fram till att vi ska till dagis. De sitter ju inte still och stirrar för det. Det springs lite fram och tillbaka, kläder ska på, välling dricks, tänder borstas, det dansas och hoppas.
På kvällen får 5-åringen leka på ipaden i 30 min medan lillan badar. Spelen är väldigt pedagogiska och lärorika. Och det är en mysig stund vi har tillsammans. Vi tränar bokstäver och siffror och logik. Sedan läser vi böcker i sängen tills han somnar.
Tv-tittandet på em medan jag fixar maten består nästan alltid av backyardigans där han kämpar för att lära sig deras danser så han är knappast stilla, utan tvärtom väldigt aktiv.
Han är stark, snabb, ganska smal, väldigt social, duktig på att leka och interagera med sina kompisar.
Att bara påstå att skärmtid är något negativt är faktiskt lite naivt. Det beror helt på vad skärmtiden innebär. Att sitta timme efter timme och titta på våldsamma filmer utan positiva budskap är förmodligen inte bra för någon, men pedagogiska appar kan vara väldigt utvecklande och om man som förälder är delaktig så kan även vanlig tv öppna upp för många intressanta och lärorika diskussioner. Årets julkalender är ju tillrxempel rena guldgruvan för att lära barnen om historia och diskutera allt från barns roll i samhället, fattigdom, hyfs, klädstil, politik, kvinnors rättigheter mm mm. Vi har haft massa roliga stunder pga just denna.