Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Portionsstorlek 4 månader

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:10:09 följande:
    VART skrev jag stt det var bättre? Jag skrev fördelar. Jo du är otrevlig då du i ett svar till en annan påstod saker om vad jag sagt på hur du velat tolka det. Fast säger du att BVC har fel så säger du också att det är fel dosering som finns på grötpaketet. Å snälla det vet väl varenda förälder att man inte kan trycka i sitt barn mat! Jag har dessutom skrivit tidigare att det ska vara på barnets villkor å inget tvång. Men hur du kan få att jag skrivit att man ska tvinga i sitt barn maten förstår jag verkligen inte??? Du får gärna förklara dig hur du kan skriva så till mig? Tror du inte sammansättningen på gröten är baserad på att passa en 4 månaders på just den portionen?
    Det skrev du i inlägg #47 om du har glömt... "ja å det jag läst mig till är att det är bättre att börja introducera mat tidigt."

Men jag frågar en tredje gång då: Var kan man läsa om dessa fördelar och att det är bättre att börja tidigt?
  • Natulcien
    minerva123 skrev 2016-01-01 20:45:32 följande:
    Tankefelet du gör är att du bara tittar på vad ersättning och 4-månadersgröt har gemensamt (skummjölkspulver). Med den logiken skulle du, om du ursäktar det simpla exemplet, likaväl kunna ge gräddglass åt din bebis eftersom den också baseras på mjölk. Det intressanta är ju skillnaderna mellan ersättning och gröt. Och det är ju spannmålet. Sempers 4-månadersgröt innehåller nästan 30% rismjöl (vilket jag personligen skulle akta mig för med tanke på det nyliga arseniklarmet och nya rekommendationer om ris åt barn. Men det är ett helt annat ämne.). Nestles 4-månadersgröt innehåller 25% havre och även där rismjöl och vete. Så att säga att ersättning och gröt är jämförbara är helt enkelt fel. Du har rätt i att gluten helst skall introduceras före 6 månader - men det behövs inga grötportioner för att uppnå det. Volymerna av gluten kan vara mycket, mycket mindre för att nå samma introducerande effekt. Och som någon skrev här tidigare - att lita på kommersiella företags råd och rekommendationer är alltid en sämre väg att gå jämfört med en oberoende aktör. Livsmedelverket har liksom inget vinstintresse när det gäller grötförsäljning. Jag lägger ingen värdering i när och hur du börjar ge mat åt ditt barn, även om det synd att du stött på en BVC-sköterska som inte är up to date och som säger att du redan nu ska ersätta ett mål mat med gröt, vilket jag inte tolkar som en smakportion utan som ett helt mål. Men rätta mig om jag har fel.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 13:07:17 följande:
    Ersättning baseras på skummjölkspulver gröten baseras på skummjölk....dvs samma sak
    Men du kanske ska läsa lite längre än till första ingrediensen i ingrediensförteckningen? I ersättningen är det en mycket längre lista av ingredienser än i havregröten från 4 månader. Och ersättningen innehåller 30 olika vitaminer och mineraler jämfört med grötens 21. Så gröten är inte alls lika näringsrik som ersättningen. Det är det man behöver titta på om man ska jämföra.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:18:56 följande:
    Men snälla du.....vart har jag skrivit att vi slutat med ersättningen?
    Slutat? Va? Läste du ens mitt inlägg? 
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:22:37 följande:
    Det jag menar att basen är samma är att det inte blir så stor påfrestning på bebisens mage. Inte jämförbart med vanlig mat som ni jämför med. Vanlig havregröt är basen just havre....... Men inte till bebisar där är basen mjölk precis som till ersättning..därför kan man ge den portionsstorlek som finns på förpackningen å från fyra månader....
    Poängen är ju att eftersom det bara handlar om små smakprov och att basen är bröstmjölk/ersättning så spelar det inte så stor roll om det är gröt eller det du kallar "vanlig mat".
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:31:15 följande:
    Fast doseringen på gröten är ju just inte små smakprov. Näringsmässigt (kalorier fett etc ) motsvarar en portion gröt samma som ett mål ersättning till 4 månaders. Och så skulle jag inte ge vanligt mat. Eller vad menar du?
    Nej, doseringen finns både för smakportion och för hel portion. Men eftersom rekommendationen vid 4 månader är smakprov så gör man ju inte hel portion bara för att det står på paketet. Det är barnmatsföretagen, d.v.s. kommersiella intressen, som säger: helt portion. Sen får var och en avgöra om de går på barnmatsföretagens eller forskningens linje.

Men du...hur var det nu med svaret på min fråga: Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?
  • Natulcien
    Carabellis kusp skrev 2016-01-01 21:54:28 följande:

En sak som ingen diskuterat än är vilka långsiktiga konsekvenser ett allt för stort intag av annat än amning/ersättning i allt för låg ålder kan medföra. Mitt barn mår bra av det här just nu, verkar ha blivit en ledstjärna för somliga i tråden. Men sedan då? Celiaki, ibs, ibd har allt högre prevalens, finns det ett samband?

Ja...det är en intressant fråga...
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:31:15 följande:
    Fast doseringen på gröten är ju just inte små smakprov. Näringsmässigt (kalorier fett etc ) motsvarar en portion gröt samma som ett mål ersättning till 4 månaders. Och så skulle jag inte ge vanligt mat. Eller vad menar du?
    Men missade du det jag skrev innan? Ersättningen innehåller 31 vitminer och mineraler jämfört med grötens 21. Gröten innehåller alltså bara 2/3 så mycket näring som ersättningen. 
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:47:49 följande:
    Doseringen är anpassad efter ålder som den är till. Smakportionsrecept finns till för att introducera till full portion. Gröten finns på marknaden för att det är rekommenderar från Livsmedelsverket att introducera gluten medan man ammar/ ger ersättning. Det är höga krav på barnmat i Sverige. Ja du du får söka själv. Och sålla efter det du anser dig lita på. Har även läst flera studier om introduktion av gluten exempelvis som finns att hitta.
    Ja, tanken är att introducera en full portion så småningom, men inte vid 4 månader.
    Du behöver inte ens ge gröt för att introducera gluten. Så nej, det är inte därför gröten finns. Det är pulvergröt, ingen mirakelprodukt.
    Semper har massor av produkter för 4 månaders, äppeljuice t.ex. Ger du bebisen det också, eftersom det finns?

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:58:40 följande:
    En portion gröt 140 kcal ersättning 180 ml 130 kcal. Redovisar för enkelhetensskull enbart kcal dvs energimängd.
    Kcal säger ingenting om näringsinnehållet. Läs på paketen!!
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader