Portionsstorlek 4 månader
Men tycker en massa gör du ju. Och det får man. Jag tycker bara inte som du, utan går hellre på vad forskningen kommit fram till.
Enligt WHO ska bröstmjölk eller ersättning vara huvuddelen av födan hela första året. Detta stämmer väl med Livsmedelsverkets och 1177s rekommendation
- ( ev smaksensation tidigast 4 mån)
- smakportioner från 6 mån, 1 smakportion börjar från ca 1/2 tsk och trappas upp
- ca 1 utbytt mål vid 7 mån
-ca 2 utbytta mål vid 8-10 mån
Oavsett amning/ersättning så bör man alltså fortsätta ge det hela första året. Alltså blir det enl dessa rekommendationer:
0-6 mån helamning/flaskning
6-12 mån upptrappning av mat. Det blir då inte stressigt att introducera mat
Det enda som inte täcks av bröstmjölk / ersättning är järnbehovet, därför bör man börja introducera mat vid 6 mån. Annars är bm/Tillskottsnäring väldigt bra och energität!
Detta är precis det natulcien försöker säga. (Som jag har förstått det)
Min BVC sköterska rådde mig att börja med gröt vid 4-5 mån om intresset finns hos barnet, hon menade att oralmotoriken var mogen för att äta då och att det var lättare att introducera då för att vid sex månader händer mer motoriskt och hon tyckte att barn är mer distraherade då. Det var hennes förklaring enl hennes erfarenhet men den stämmer INTE med Livsmedelsverkets rekommendationer.
Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden."
Alltså: ingen gluten innan 4 månader. Sedan en liten smakbit några gånger i veckan. Från 6 månader kan man långsamt öka mängden.
Men diskussionen börjar kännas rätt uttjatad nu? Vi får väl enas om att vi gör olika. Vill man absolut, trots att det gå mot rekommendationerna, börja tidigare eller ge större mängd så finns det ingen lag som förbjuder det.
Sedan tror jag kanske att du missar hur rekommendationerna har varit. När det var 3 månader som gällde, det vet jag inte. Enligt min mamma var det 2 månader på 70-talet. Sedan skriver du att det ändrades på 80-talet, jag antar att det var till smakportioner vid tidigast 4 månader då, som sedan gällde till 2003 när de ändrade till 6 månader.
Nu har jag ingen källa, men så vitt jag vet så ändrades det till 6 månader pga hälsoproblem hos bebisarna? En teori om varför glutenallergi var så vanligt, förstoppning, magproblem? Jag känner mig helt övertygad om att de sköt på gränsen 2 månader pga forskning som visade att det skulle vara bättre.
Sedan, 2011, gick de alltså tillbaks till att man om man ville kunde låta barnet få en slick av mat vid 4 månader, orsaken var att varken bvc eller föräldrar följde rekommendationerna. Alltså att man skulle hålla sig helt borta från mat (och gröt också, naturligtvis, eftersom det aldrig gjorts skillnad på mat/gröt/välling) till 6 månader. Inget nytt under solen alltså, fortfarande ska man vänta med mat till 6 månader, men vill man kan bebisen få ta sig en slick från tidigast 4 månader eftersom det verkar vara viktigt för föräldrar (och bvc).
Vi körde:
Amning + slick på fingret tex lite sås från 4 mån
Enstaka skedar puré och gröt, utöver amning från 6 mån
Upptrappning till fulla portioner som långsamt ersatte ett mål. Vid sju månader amning som komplement och hela portioner puré/gröt till frukost/lunch/middag
Genom att mjukstarta har vi en frisk unge som äter det mesta och aldrig haft problem med magen! Smakprov är smakprov och smakportioner är smakportioner. Fattar inte varför man kallar en tallrik gröt för smakportion...
I denna artikel från Läkartidningen står det bl a
"Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter".
17 veckor = 4 månader.
Och vad gäller gluten:
"En rimlig slutsats är att kvinnor [som planerar att sluta amma] bör upplysas om fördelen med att introducera gluten i små mängder i barnets kost, dock inte före 4 månaders ålder (...)"
www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx
Ju mer jag läser i denna tråd desto mer övertygad blir jag att anledningen till att åsikterna går isär är bristande läsförståelse. Hur kan två människor läsa samma (väldigt tydliga) text och uppfatta den så olika? Våra myndigheter har det inte lätt. Jag upplever samma i den här tråden som när jag går in på försäkringskassans facebook-sida. Informationen går liksom inte fram - hur tydlig den än är.