Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Portionsstorlek 4 månader

minerva123 skrev 2016-01-03 12:32:40 följande:
    Det är här mina (och andra i tråden) och dina åsikter går isär. Vi är överens om vad Livsmedelsverkets rekommenderar (slick på fingret, kryddmått mellan 4-6 månader och smakportioner efter 6 månader), eller hur? Jag anser att denna rekommendation gäller oavsett vad som råkar stå på ett paket köpegröt! Du verkar anse att eftersom det står 4 månader på paketet så kan du ge en smakportion av gröten till en 4 månaders även om Livsmedelsverket rekommenderar annorlunda. Jag däremot anser att Livsmedelsverkets rekommendation om smaksensation vid 4 månader är överordnat instruktionen på ett paket köpegröt. Om.man kunde ge smakportioner eller fulla portioner gröt till en 4 månaders så skulle ju Livsmedelsverket skriva det, eller hur? "Mellan 4 och 6 månaders rekommenderas smaksensationer (slick på fingret, kryddmått) förutom när det gäller mjölkbaserad köpegröt. Det kan man ge smakportioner eller fulla portioner av". Men det gör de inte eller hur?
    Man kan väl helt enkelt dra slutsatsen att Semper och Nestlé har lyckats med sin marknadsföring. Så fort Livsmedelsverket skriver att man kan ge små smakprov från 4 månader så producerar de omedelbart massor av barnmat; puréer, juicer och grötar som de märker "4 månader" för att få folk att mata sina barn, och vips litar folk mer på Sempers mängdråd istället för Livsmedelsverkets. De kommersiella krafterna är starka...
  • Natulcien
    pigglet skrev 2016-01-03 18:50:17 följande:
    Produkterna finns kvar från det att rekommendationerna var att börja med smakportioner vid 4 månader, de har aldrig tagits bort, inte ens när rekommendationerna var att absolut inte ge något alls innan 6 månader.
    Det var samma gröt/puré/juice som fanns då, när jag fick första barnet 2002. Och företagen har ju inget intresse att ta bort produkterna, de vill ju så tidigt som möjligt få folk att börja köpa just deras produkter.

Antar att de börjar skicka ut reklam och smakprover när ens bebis närmar sig 3-4 månader. Det gäller ju att vara först, så inte konkurrenterna snor kunderna.
    Där ser man. Jo, deras enda agenda är ju att sälja så mycket som möjligt. Vill minnas att vi fick smakprov hemskickade långt innan det var dags för smakportioner.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:18:10 följande:
    Hur var det nu....kan du förklarar varför du medvetet gick emot Livsmedelsverkets råd? Du skriver i tråden att du 'antagit' att det är okej att börja vid 7 månader som först med att introducera gluten. Vad baserar du det på då det klart å tydligt står SENAST 6 månader? Varför håller du på å exprementerar så? Du har inte givit någon som helst förklaring till ditt val å göra så. Men ändå prackar du på andra dina vetabästfasoner för du följer minsan Livsmedelsverkets råd på dagen....men uppenbarligen gör du ju inte det. Så förklara nu!
    Jag hade inte tänkt skriva mer till dig eftersom jag uppfattar det som helt meningslöst, men eftersom du tjatar så, så ger jag dig ett svar till.

Som jag redan har skrivit så läste jag på väldigt mycket om detta är jag fick barn. Och vad gäller introduktionen av fast föda till spädbarn så är övervägande del av  information och forskning överensstämmande och ganska enig, d.v.s. det vettigaste är Livsmedelsverkets rekommendationer: Små, små smakprovfrån 4 månader för de som vill (inte nödvändigt, helamning i 6 månader går också utmärkt), smakportioner från 6 månader och börja ge hela portioner runt 8 månader. Det mesta jag läste pekade mot att det var det klokaste och mest sunda att göra.

Vad gäller glutenintroduktionen däremot är forskarna inte lika eniga. Där tycks det viktiga vara att introducera gluten i skydd av amning, och eftersom jag ammade upp till 11 månaders ålder så fanns ingen anledning att skynda på. Dessutom är ju helamning i 6 månader något som både WHO och Livsmedelsverket propagerar för, vilket betyder att man passerar 6-månadersgränsen utan att det är någon fara. Däremot ger ju ersättning inte samma skydd som amning, vilket kan göra att 4-6-månaders gränsen är viktigare.

Så här skriver Livsmedelsverket om detta (eftersom du verkar har missat det?):

"Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.

Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden.

Det är också viktigt att börja långsamt med gluten om ditt barn får modersmjölksersättning. Börja med små, små mängder mat som innehåller gluten och öka mängden mycket långsamt. Det kan också minska risken för glutenintolerans, även om långsam introduktion i samband med amning minskar risken mer."

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/ som innehåller gluten

Som du ser skriver man alltså om att mellan 4-6 månader är det små mängder som gäller. Gröt t.ex. är en liten sked några gånger i veckan. Absolut inga hela portioner, alltså, även om Semper vill få vissa att tro det. Så där redde vi ut det också.

Det finns vissa forskare som menar att det finns något slags "toleransfönster" mellan 4-6 månader då man bör utsätta bebisen för gluten för bästa skydd. Men där är man inte överens. Försök har gjorts med barn där några utsattes för gluten inom denna tidsram och några efter 6 månader. Och man såg ingen som helst skillnad i glutenintolerans mellan dessa.

Så. Glad

• Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:18:10 följande:
    Hur var det nu....kan du förklarar varför du medvetet gick emot Livsmedelsverkets råd? Du skriver i tråden att du 'antagit' att det är okej att börja vid 7 månader som först med att introducera gluten. Vad baserar du det på då det klart å tydligt står SENAST 6 månader? Varför håller du på å exprementerar så? Du har inte givit någon som helst förklaring till ditt val å göra så. Men ändå prackar du på andra dina vetabästfasoner för du följer minsan Livsmedelsverkets råd på dagen....men uppenbarligen gör du ju inte det. Så förklara nu!
    Och här kan du läsa lite mer om just glutenintroduktionen och nya forskningsrön:

laternamedica.se/ny-forskning-om-glutenintroduktion-och-celiaki-motsager-livsmedelsverkets-rad/
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:10:09 följande:
    Ja du gjorde ett medvetet val efter det tror på efter dina efterforskningar och gick därefter emot vad Livsmedelsverket säger, varför får då inte andra göra samma sak?
    Läste du ens vad jag skrev? Det var inte mina efterforskningar, utan vad forskare kommit fram till. dessutom gick jag inte emot Livsmedelsverket eftersom det skedde i skydd av amning och helamning rekommenderas i 6 månader...

Du kan väl läsa vad jag och de skriver först?
  • Natulcien
    bo50 skrev 2016-01-03 21:17:36 följande:
    På den sidan du just länkade till framgång det att risken att barnet drabbas av glutenintolerans är inte beroende av när barnet introduceras livsmedel som innehåller gluten.

En korrekt slutsats av detta att var föräldrar får prova sig fram vad som fungerar bäst för deras barn i den takt som deras barn klarar.
    Absolut, så länge det inte sker före 4 månader, ja, för det har man ju visat kan innebära risker. (Se tidigare i tråden).
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:20:35 följande:
    Som sagt du förstår inte alls poängen, å jo du gick emot deras råd på SENAST vid 6 månader. Men för det lynchar jag inte dig å säger att du gjort fel. Du har troligtvis gjort ett medvetet val efter vad du anser är rätt!
    Om du hade läst texten från Livsmedelsverket så hade du sett att oavsett så är det amningen som ger det viktigaste skyddet. Ger man ersättning (som inte skyddar lika bra) så är det sannolikt viktigare att introducera före 6 mån.
    Läs texten först är du snäll.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:25:47 följande:
    Herregud!

"Exklusiv amning (dvs enbart bröstmjölk och vid behov också vitaminer, mineraler och medicin) i omkring 6 månader är ett önskvärt mål på populations­nivå; därefter fortsatt amning med bra tilläggskost i tillräckliga mängder, gärna under 1 år eller så länge föräldrar och barn vill. Vid enskild rådgivning ska hänsyn tas till den individuella situationen.

Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter. Att inte introducera tilläggskost vid 26 veckors ålder kan också medföra negativa effekter.

Om mamman fortsätter att amma efter 6 månader finns inga vetenskapliga belägg för att introduktion av tilläggskost mellan 4 och 6 månaders ålder innebär några hälsomässiga nackdelar eller fördelar.

Risken för celiaki och typ 1-diabetes kan minska om gluten introduceras i små mängder under skydd av amning.

Det finns inga övertygande bevis för att undvikande av eller senarelagd introduktion av allergena livsmedel minskar risken för allergier, vare sig för riskbarn eller barn generellt."

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

• Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:40:19 följande:
    Varför går du inte på alla som väntar längre än 6 månader att det är skadligt. Väntade inte du 7 månader??
    Är det ordet 'tilläggskost' som ställer till det, och gör att du missförstår texten?

Jag ska förklara.

Det står att det kan medföra negativa effekter om man inte introducerar "tilläggskost" vid 26 månaders ålder. Och tilläggskost betyder alltså allt som inte är bröstmjölk/ersättning, d.v.s. att man fortsätter ge enbart bröstmjölk/ersättning efter 6 månader.

Jag började med smakportioner vid 6 månader och runt 7 månader introducerade jag gluten - i skydd av amningen, helt enligt rekommendationerna.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 21:55:47 följande:
    Nej jag missförstår inte du gör uppenbarligen. smaksensation är INTE tilläggskost. Tilläggskost är just vad det låter som, ger ett extra tillskott av energi å näringsämnen, det gör inte en smaksensation.
    Var skrev jag att tilläggskost är detsamma som smaksensation? Jag skrev att jag började med smakportioner vid 6 månader. Man kan liksom inte börja med hela portioner med en gång. Man måste ju ta det lite lugnt. Men börjar man inte alls vid 6 månader så kan det medföra negativa effekter. Kristallklart, tycker jag.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:26:26 följande:
    Du påstår att det är skadligt å ge smaksensationer innan 4 månader. Du påstår vidare att man inte kan ge en portion bebisgröt till en 5 månaders. Men i det du länkade stod det klart å tydligt om att tilläggskost KAN vara skadligt innan 4 månader å KAN vara skadligt efter 6 månader
    Jag påstår ingenting. Jag länkade till informationen.

Tilläggskost är inte skadligt efter 6 månader, det som stod är att det kan medföra negativa effekter att inte introducera tilläggskost.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 22:29:49 följande:
    Forsätter....KAN vara skadligt å ge tilläggskost senare än 26 veckor. NÄR ska man då börja menar du för att lyckas ge barnet tilläggskost vid 6 månader? JAG anser att långsam invaning för MITT barn är bäst. Smaksensationer kan du aldrig, hur du än cider å vänder få till tillägskost
    Men snälla du, du kan ju inte börja med att ge bebisen hela portioner, så alltså måste du introducera tilläggskosten i form av smaksensationer eller smakportioner (beroende på om du börjar vid 4 eller 6 mån).

Jag tycker att det är både tydligt och klart.
    Du bör inte ge tilläggskost (vilket i introduktionen är detsamma som smakprov) före 17 veckor, och du bör inte avstå från att introducera tilläggskosten vid 6 månader (i form av smakprov). Hela portioner är fortfarande inte aktuellt förrän runt 8 mån.

Jag har svårt att se hur detta kan misstolkas.
  • Natulcien
    bo50 skrev 2016-01-04 00:18:46 följande:
    Det finns ingen entydig forskning som påvisar att det är skadligt att introducera barn under 6 månader vare sig smakportion eller smaksensation!

Livsmedelsverkets rekommendationer är enbart rekommendationer (man bör ej se dom som generella sådana-då alla barn är olika )
    Visst är det bara rekommendationer. Men det är inga random rekommendationer, utan de är ju baserade på den senaste forskningen, vilket ger lite mer tyngd än om man lyssnar på en BVC-sköterskas personliga teorier eller sin mammas erfarenheter eller någon vän. Men där gör ju alla som de vill.
    bo50 skrev 2016-01-04 00:32:58 följande:
    Så länge inte barnet tar skada av att introduceras smakportioner/smaksensationer innan 6 månaders ålder är det ingen fara.
    Så är det såklart. Problemet här kan ju dock vara att det är inte alltid man ser direkt om någon skada är skedd, utan sånt kan ju visa sig senare i livet.
    Och hur man ställer sig till det är ju individuellt.
  • Natulcien
    bo50 skrev 2016-01-04 16:41:29 följande:
    Så länge man lyssnar på sitt barn (precis som kvinna30plus redan har tagit upp) är det ingen fara att introducera sitt barn smakportioner/smaksensationer tidigare än 6 månaders ålder.

Det är inte alltid som det fungerar att amma sitt barn/att ge sitt barn ersättning -då är det ju tur att det finns alternativa bra möjligheter för barnet att få i sig näring.
    Asolut, och det skriver ju Livsmedelsverket också, att man kan börja med smaksensationer från 4 månader om man vill. 

Men som sagt, det kan vara svårt att höra framtida mag-/tarmproblem om man lyssnar på sin bebis. Men man får ju hoppas att allt går vägen.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader