• Anonym (Mixed)

Blandade känslor ang. styvbarn

Jag har nu levt i styvfamilj i ett par år, med två barn i mellanstadiet och trots att jag verkligen verkligen anstränger mig, så finns det ändå saker som är så frustrerande att man ibland verkligen inte orkar med barnen..

Jag har väldigt stora problem med det (dagliga) gnällandet och tjutandet. Det ena barnet har jääämt ont någonstans. Och om hon inte får tillräckligt med bekräftelse första gången hon "har ont" så säger hon att hon har ont nånannanstans en stund senare. Jag verkligen avskyr detta beteende och eftersom jag måste höra på det varje dag barnet är här så är det inte precis något man bara kan strunta i...
    Och ännu mer irriterande blir det ju när de andra vuxna mer eller mindre uppmuntrar beteendet. De här barnen får förmodligen fler värktabletter per år än vad jag tog under hela min barndom...

Det andra barnet tjuter jämt istället vilket gör mig om möjligt ännu mer irriterad... I vissa fall kan jag definitivt förstå och sådär, men problemet är att ungen tjuter även när hon betett sig illa eller gjort fel eller bara utan anledning och får då  den tröstande föräldern istället för en tillsägelse. 

Det äldsta barnet har dessutom ett väldigt dåligt bordsskick, hon sölar och skitar ner som ett dagisbarn(!) 

Perioder med trotsiga/bråkiga barn osv har jag inga problem med, men det här är ju beteenden som är barnens hela personligheter och så länge deras föräldrar tycker det är helt normalt så kommer det ju heller inte förändras. JAG ger aldrig barnen bekräftelse i dessa lägen (tack och lov är jag nästan aldrig i samma rum när barnet gråter) utan jag ignorerar och överlåter det till deras pappa, men samtidigt så bara bubblar det i mig och för eller senare kommer jag ju explodera...

Någon som har tips och råd hur jag ska hantera detta? Att förtränga det är som sagt helt omöjligt, jag har verkligen försökt. Jag vill verkligen inte avsky barnen, men ju äldre barnen blir desto mer irriterad blir jag eftersom jag redan när jag träffade dem tyckte de var för gamla för att bete sig på vissa sätt. Då tog jag ju faktiskt förgivet att det var något de skulle växa ifrån, men så fel jag hade...

• Svar på tråden Blandade känslor ang. styvbarn
  • Anonym (Känns igen)

Alltså jag tycker om min sambos barn... Men dom har en mamma..... Dom behöver inte en till.. Jag är en extra vuxen inte en till mamma... Jag finns där för dom, ställer upp och skjutsar och fixar saker, Jag har regler jag vill dom ska följa men jag låter sambon ta dusterna när det inte görs... För det blir sånt jäkla liv..... Men mina barn och hans barn har samma regler.... Men det är svårt när man uppfostrat olika... Väldigt frustrerande...... Jag är mer sträng än vad sambon någonsin varit, hans barn är ganska respektlösa gentemot honom ibland.. Det accepterar inte jag och vi har haft våra konfrontation er innan dom insåg att jag är stenhård vissa saker tolererar jag inte.. Uppkäftighet är en sån sak...

• Anonym (Syrran)

Handlar det om stora barn,då är det oftast på annat sätt.Men om barnen är små,så blir man nog tvungen hjälpa ,trösta,ta hand om sin gubbes barn.Småbarn behöver ju en "mammafigur"även då när dom är hos pappan.

• ungbrunett

Men vad innebär en mammafigur? 

Jag kramar om min sambos barn ibland om hon är ledsen, kanske om min sambo gått för hårt på om något. Dock tycker jag ofta att hon gnäller över ingenting och då får hon inget gehör för gnället. Jag finns som en närvarande vuxen om min sambo är och handlar eller något, men är högst motvillig mot att vara den som alltid ska springa och hämta på dagis eller att vi ska ha någon uppdelning där det ska vara mitt ansvar att ungen kommer till och från dagis. Jag följer med/lämnar/hämtar på dagis när jag har lust. Lika så att jag inte skulle lämna över det ansvaret på någon annan om det var mitt barn, så accepterar jag inte av sambon att han tror att det är något solidariskt ansvar som vi har. Han får i första hand försöka stuva om sitt schema framför att jag ska ta det ansvaret. Ibland kan jag tycka det är ok att barnet lägger sig och myser i säng eller soffa när jag är där, men så fort det blir gnäll så är det slut och jag ser hellre att hon är någon annan stans än i närheten av mig. Ibland ger jag henne något hon vill ha, för att jag vill ge det, inte för att hon gnäller om det. Jag har hjälpt henne på toaletten en halvfull tillfällen de senaste åren. Behöver hon hjälp på toaletten och vi båda vuxna är hemma så är det självklart sambon som får ta det, oavsett om han är mitt uppe i någonting och jag gör ingenting. 

Det kan ju hållas på i en evighet detta, men alltså skillnaden mellan att vara en mamma och att vara en "bonusmamma" är att mammarollen är självvalt och att det ofta (förhoppningsvis) finns kärlek inblandat. Är jag en "mammafigur"? Eller kanske en elak styvmor? Jag agerar av empati, på samma sätt som jag skulle göra mot någon annan person. Sambons barn har inte fördelar hos mig på något känslomässigt plan för att hon är hans dotter. Hon slipper inte undan dåligt beteende på samma sätt som hennes pappa ursäktar det då han är hennes pappa. Jag säger inte åt henne som en mamma i uppfostringssyfe utan jag säger åt henne för att jag tycker hon gör fel. Som vilken vuxen som helst. Vi tvingas leva under samma tak och då ska mina regler tillsammans med sambons regler gälla. 

Vad är det som säger att barnet behöver en mammafigur dygnet runt? Om barnet har en mamma som hon är med ett par gånger i månaden så fungerar det säkert jättebra. Och har pappa resten av tiden. Det finns separerade föräldrar som aldrig introducerar eventuella nya partners för barnen, har barnen förlorat något då? Är det samma sak som förväntas av bonuspappor? Behöver barnen som lever med sin (hetero)mamma en fadersfigur när barnet är hos mamman?

• Ester69
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-04 13:13:43 följande:

Blir man styvmamma då är man automatiskt del av uppfostran,regler,städa och laga mat till barnen.Det ingår i detta.

Ursäkta ordvalet.. Men vilket skitsnack. Uppfostrar definitivt inte sambos barn, vårt sätt att uppfostra barn är lika olika som natt och dag. Regler ja vi har hushållsregler som gäller alla här tex man meddela om man har med kompisar hem, eller inte kommer hem efter jobb/skola. Lagar mat gör den som kommer hem först av mig eller sambon och då lagar vi till alla. Städar efter sambos barn nope det gör jag inte, städar barnets rum gör jag inte.

Fortfarande hävdar jag bestämt att man är fri att välja vilken roll man vill ha i sin sambos barns liv.
  • Ess
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-04 14:00:48 följande:

Handlar det om stora barn,då är det oftast på annat sätt.Men om barnen är små,så blir man nog tvungen hjälpa ,trösta,ta hand om sin gubbes barn.Småbarn behöver ju en "mammafigur"även då när dom är hos pappan.

Jag förutsätter att föräldern som vill ha dem på umgänge klarar av detta själv.
  • Ester69
    Ess skrev 2016-01-04 16:09:43 följande:

Exakt och det oavsett ålder på barnet/barnen
  • Catharina1000
    Ess skrev 2016-01-04 16:09:43 följande:
    Fast det fungerar ju inte i praktiken. Man kan inte bo under samma tak utan att bli inblandad, utan att behöva hjälpa till på något sätt. Om din man är i badrummet och barnet ramlar och gråter, låter du bli att trösta då och låter barnet vänta tills pappa kommer ut?

Att räkna ut exakt hur mycket av hushållsarbetet som orsakas av styvbarnen och hur mycket mer den som är förälder till barnen ska göra, går ju inte heller i verkligheten. Barnen kommer oundvikligen att dra in grus, sand och gyttja, smula, spilla och kleta i en omfattning som de vuxna inte gör. De orsakar mer disk, tvätt och matlagning, det tar längre tid att handla...
  • Anonym (Cilla)
    Catharina1000 skrev 2016-01-05 13:20:20 följande:
    Fast det fungerar ju inte i praktiken. Man kan inte bo under samma tak utan att bli inblandad, utan att behöva hjälpa till på något sätt. Om din man är i badrummet och barnet ramlar och gråter, låter du bli att trösta då och låter barnet vänta tills pappa kommer ut?

Att räkna ut exakt hur mycket av hushållsarbetet som orsakas av styvbarnen och hur mycket mer den som är förälder till barnen ska göra, går ju inte heller i verkligheten. Barnen kommer oundvikligen att dra in grus, sand och gyttja, smula, spilla och kleta i en omfattning som de vuxna inte gör. De orsakar mer disk, tvätt och matlagning, det tar längre tid att handla...
    I praktiken kan man låta föräldern ta hand om den extra städningen, matlagningen, etc.

När det gäller akuta saker så är det extremt få som inte ställer upp på sin omgivning. Tex om en person halkar på trottoaren och slår sig så illa att hen inte kommer upp själv så skulle de flesta i omgivningen stanna och hjälpa till. Samma sak med ett litet barn som gör sig illa.
  • Ess
    Catharina1000 skrev 2016-01-05 13:20:20 följande:

Klart att det fungerar i praktiken. Ramlar de så ställer man klart upp dem igen och tar en överblick på ev skador, men trösta och dalta hade fått vänta tills han var klar på toa. Men som förälder brukar man avsluta snabbt när man hör att det händer något. Nu var hans barn så stora att man bara kollat vad som hänt och om det behövdes ambulans eller skjuts till akuten, resten hade de själva fått klara.

När hans barn var på umgänge så var det han som handlade och skötte hushållet, så merjobbet hamnade automatiskt på honom. 

Vi hade hemarbetet och ekonomin helt uppdelat, i de situationer som du beskriver hade jag troligen inte ens varit hemma eftersom jag sysslade extra mycket med min hobby när hans barn var där.
  • Ess
    Anonym (Cilla) skrev 2016-01-05 14:22:13 följande:
    När det gäller akuta saker så är det extremt få som inte ställer upp på sin omgivning. Tex om en person halkar på trottoaren och slår sig så illa att hen inte kommer upp själv så skulle de flesta i omgivningen stanna och hjälpa till. Samma sak med ett litet barn som gör sig illa.
    Precis, man ser till att de får hjälp.
Svar på tråden Blandade känslor ang. styvbarn