• Anonym (Mixed)

Blandade känslor ang. styvbarn

Jag har nu levt i styvfamilj i ett par år, med två barn i mellanstadiet och trots att jag verkligen verkligen anstränger mig, så finns det ändå saker som är så frustrerande att man ibland verkligen inte orkar med barnen..

Jag har väldigt stora problem med det (dagliga) gnällandet och tjutandet. Det ena barnet har jääämt ont någonstans. Och om hon inte får tillräckligt med bekräftelse första gången hon "har ont" så säger hon att hon har ont nånannanstans en stund senare. Jag verkligen avskyr detta beteende och eftersom jag måste höra på det varje dag barnet är här så är det inte precis något man bara kan strunta i...
    Och ännu mer irriterande blir det ju när de andra vuxna mer eller mindre uppmuntrar beteendet. De här barnen får förmodligen fler värktabletter per år än vad jag tog under hela min barndom...

Det andra barnet tjuter jämt istället vilket gör mig om möjligt ännu mer irriterad... I vissa fall kan jag definitivt förstå och sådär, men problemet är att ungen tjuter även när hon betett sig illa eller gjort fel eller bara utan anledning och får då  den tröstande föräldern istället för en tillsägelse. 

Det äldsta barnet har dessutom ett väldigt dåligt bordsskick, hon sölar och skitar ner som ett dagisbarn(!) 

Perioder med trotsiga/bråkiga barn osv har jag inga problem med, men det här är ju beteenden som är barnens hela personligheter och så länge deras föräldrar tycker det är helt normalt så kommer det ju heller inte förändras. JAG ger aldrig barnen bekräftelse i dessa lägen (tack och lov är jag nästan aldrig i samma rum när barnet gråter) utan jag ignorerar och överlåter det till deras pappa, men samtidigt så bara bubblar det i mig och för eller senare kommer jag ju explodera...

Någon som har tips och råd hur jag ska hantera detta? Att förtränga det är som sagt helt omöjligt, jag har verkligen försökt. Jag vill verkligen inte avsky barnen, men ju äldre barnen blir desto mer irriterad blir jag eftersom jag redan när jag träffade dem tyckte de var för gamla för att bete sig på vissa sätt. Då tog jag ju faktiskt förgivet att det var något de skulle växa ifrån, men så fel jag hade...

• Svar på tråden Blandade känslor ang. styvbarn
  • My Little Man
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-04 14:00:48 följande:

Handlar det om stora barn,då är det oftast på annat sätt.Men om barnen är små,så blir man nog tvungen hjälpa ,trösta,ta hand om sin gubbes barn.Småbarn behöver ju en "mammafigur"även då när dom är hos pappan.

Är det så?

Men Gud va tragiskt om pappan inte hittar någon ny kvinna/"mamma" då? Hur ska ungen klara sig utan en mammagestalt när den är hos pappa?
  • Ester69
    Catharina1000 skrev 2016-01-05 13:20:20 följande:

Fast det fungerar ju inte i praktiken. Man kan inte bo under samma tak utan att bli inblandad, utan att behöva hjälpa till på något sätt. Om din man är i badrummet och barnet ramlar och gråter, låter du bli att trösta då och låter barnet vänta tills pappa kommer ut?

Att räkna ut exakt hur mycket av hushållsarbetet som orsakas av styvbarnen och hur mycket mer den som är förälder till barnen ska göra, går ju inte heller i verkligheten. Barnen kommer oundvikligen att dra in grus, sand och gyttja, smula, spilla och kleta i en omfattning som de vuxna inte gör. De orsakar mer disk, tvätt och matlagning, det tar längre tid att handla...

Det funkar utmärkt kan jag säga. Trösta absolut. Men varför skulle det ta längre tid att handla? Vi har iallafall inget behov av att handla ihop så det tar inte längre tid än på veckan utan barn.

Det är heller inte jättejobbigt att slänga i ett par jeans mer än vanligt i tvätten. Inte heller är det jobbigt att diska en tallrik och ett glas utöver det vanliga.

Lagar mat gör den som är först hem precis som vi gör på barnfria veckan. Jag dammsuger varje dag men det bero på att jag valt att skaffa 5 katter och dom skitar ner även om hans barn är här eller inte.
  • Anonym (Syrran)

När mitt barn får en dag "styvmamma"så antar jag att hon tar sin roll seriöst.Hon vill ju göra mannen glad och därför är snäll och hjälper till med mitt barn.Alltså gör nästan mitt jobb,när jag inte är där.Min ex-man skulle nog inte acceptera något annat.

• My Little Man
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-05 18:10:27 följande:

När mitt barn får en dag "styvmamma"så antar jag att hon tar sin roll seriöst.Hon vill ju göra mannen glad och därför är snäll och hjälper till med mitt barn.Alltså gör nästan mitt jobb,när jag inte är där.Min ex-man skulle nog inte acceptera något annat.

Då får ci bara hoppas att hon tänker lika son dig, att era barn gillar henne och visar henne respekt, att din ex-man gör allt han kan för att de ska få en god relation, att nya kvinnan är och förblir frisk och att era barn gillar hennes barn (om hon har någon från innan) osv osv. Du ser, det är många saker som måste fungera för att det ska gå som du hoppas (inte antar).

Sen får man hu bara säga att även fast DU tycker att det är så det ska vara, så tycker inte alla andra så.

Du kan ju i te skriva som du gör och förvänta bli tagen på allvar! Det är ingen självklarhet att en styvmamma/extravuxen ska gången och ta en mammaroll. Och det är upp till va och en hur man vill göra.
  • Ess
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-05 18:10:27 följande:

HaHa, hoppas du skämtar.
    Göra mannen glad!! Vilken planet kommer du från?

Vill han ha en mamma till sitt barn så har han valet att lappa ihop er relation igen. Annars får han lära sig att ta hand om barnet på egenhand, eller låta det bo full tid hos dig.
  • Anonym (Syrran)

Fast när man träffar män med barn,så är männen så själviska,att dom vill verkligen att nya kvinnan ska ta hans barn automatiskt och hjälpa till,det är väl dom vill ha ny kvinna i huset,tråkigt och jobbigt vara ensam med barnen.Lär nog bli "bråk"om inte kvinnan visar intresse.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-05 19:16:52 följande:

Fast när man träffar män med barn,så är männen så själviska,att dom vill verkligen att nya kvinnan ska ta hans barn automatiskt och hjälpa till,det är väl dom vill ha ny kvinna i huset,tråkigt och jobbigt vara ensam med barnen.Lär nog bli "bråk"om inte kvinnan visar intresse.

Han får väl fortsätta leva ensam då. Jag gissar att hans åsikter i frågan om barn- och hushållsarbete bidrog till att ert förhållande tog slut, så fortsätter han likadant så lär ju även kommande förhållanden ta slut.
  • nihka
    Anonym (Mixed) skrev 2016-01-03 13:35:25 följande:

Någon som har tips och råd hur jag ska hantera detta? Att förtränga det är som sagt helt omöjligt, jag har verkligen försökt. Jag vill verkligen inte avsky barnen, men ju äldre barnen blir desto mer irriterad blir jag eftersom jag redan när jag träffade dem tyckte de var för gamla för att bete sig på vissa sätt. Då tog jag ju faktiskt förgivet att det var något de skulle växa ifrån, men så fel jag hade...

Head phones. Kör en spellista och blockera ut det före du passerar gränsen för vad du uthärdar. Fortsätt tills de faktiskt har växt ifrån beteendet eller flyttat.
  • BioBonus
    Anonym (Syrran) skrev 2016-01-05 19:16:52 följande:

Inte min man. Han tar självklart hand om sina egna barn. Och min exman tar hand om våra barn och lägger inte heller ansvaret på sin fru. Du träffar nog fel män.
  • Anonym (Syrran)

DÄrför vill jag inte bli styvmamma .Är rädd för mycket ansvar och jobb det kan innebära.Dessutom är rädd att bli uttnytjad och gilla barnen mycket ,för sen när det tar slut med mannen,får man inte träffa barnen.Är inte värd det.

Svar på tråden Blandade känslor ang. styvbarn