• Anonym (chockad)

Inga droger men positivt urinprov

Hej! Jag hade igår druckit för mycket alkohol och uppträdde kanske som om jag tagit något och har väldigt irriterade/röda ögon, så polisen körde mig till fyllecell. De fråga om jag tagit några droger och jag svarade sarkastiskt att jag tagit kokain (fråga mig inte varför) jag visste ju ändå att urinprovet skulle vara negativt.

MEN urinprovet visade att jag hade "buprenorfin" i kroppen? Aldrig hört talas om skiten och definitivt inte stoppat i mig något narkotikaklassat så försökte säga att isåfall har jag fått något i drinken men det trodde dom inte. Att jag skämta med kokain trodde dom inte heller. "Jag hade nog bara tur" att det inte visades på snabbtester. Så nu ska det skickas på analys och så ska jag på förhör?

Nu kom jag dock på att jag hade tagit en värktablett jag har på recept "diklofenak T orifarm", kan det vara den som gett utslag tro??

• Svar på tråden Inga droger men positivt urinprov
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2016-01-05 18:29:25 följande:
    Men vadå kan man hamna i fängelse om polisen hittar droger i ens blod? Även om man inte har något på sig? Man kan ju lika gärna ha varit i Amsterdam och rökt på dagen innan t ex.

Ja, man kan hamna i fängelse för konsumtion, dock mycket  MYCKET ovanligt.
    Vid konsumtion och mindre innehav 5g<, så är det rätt ovanligt, men det sker.

Det vanligaste är strafföreläggande, med dagsböter till följd och 500:- till brottsofferfonden(varför man nu ska göra det för).
    Sen körkort, arbete är i fara.

• Anonym (B)
    klyban skrev 2016-01-05 19:21:26 följande:

Ja, man kan hamna i fängelse för konsumtion, dock mycket  MYCKET ovanligt.

Vid konsumtion och mindre innehav 5g<, så är det rätt ovanligt, men det sker.

Det vanligaste är strafföreläggande, med dagsböter till följd och 500:- till brottsofferfonden(varför man nu ska göra det för).

Sen körkort, arbete är i fara.

Oj! Trodde inte man kunde bli straffad för enbart konsumtion. Lite stört enligt mig faktiskt.
  • ikna
    klyban skrev 2016-01-05 12:33:55 följande:

Men bara vid omfattande konsumtion under lång tid.
    Vid ett tillfälle så handlar det om 8-10h som man har spårbara mängder THC i blodet.
    Och metaboliter kan man se 2-7 dagar efter ett röktillfälle i urinen.

Helt rätt!
  • ikna
    Anonym (chockad) skrev 2016-01-05 11:50:55 följande:
    Det var kanske inte kokain utan ett ämne med buprenorfin i, då kanske det finns i kroppen längre?
    Polisen testar allt som oftast efter de vanligaste drogerna (cannabis, kokain, amfetamin, diverse opiater/opioider och bensodiazepiner), dessa brukar man ha en sk multisticka till som ger utslag om man stoppat i sig något av detta. Nu kan det ju ha kommit nya multistickor visserligen som jag inte har koll på då jag lämnade drogerna bakom mig för några år sedan.
    Förvånar mig dock lite att du testat positivt för buprenorfin då den allt som oftast går på en separat sticka eftersom den inte är en opioid som i 99% av fallen ger utslag på en multisticka.
    Känns inte som att polisen plockar fram den för att man åkt in i fyllecell och dessutom är så pass ung som dig.

Men tycker för övrigt inte att du ska oroa dig, vet du med säkerhet att du inte tagit något preparat innehållande det så kommer labbtesterna garanterat visa negativt.
  • Anonym (chockad)
    ikna skrev 2016-01-05 23:16:40 följande:

Polisen testar allt som oftast efter de vanligaste drogerna (cannabis, kokain, amfetamin, diverse opiater/opioider och bensodiazepiner), dessa brukar man ha en sk multisticka till som ger utslag om man stoppat i sig något av detta. Nu kan det ju ha kommit nya multistickor visserligen som jag inte har koll på då jag lämnade drogerna bakom mig för några år sedan.

Förvånar mig dock lite att du testat positivt för buprenorfin då den allt som oftast går på en separat sticka eftersom den inte är en opioid som i 99% av fallen ger utslag på en multisticka.

Känns inte som att polisen plockar fram den för att man åkt in i fyllecell och dessutom är så pass ung som dig.

Men tycker för övrigt inte att du ska oroa dig, vet du med säkerhet att du inte tagit något preparat innehållande det så kommer labbtesterna garanterat visa negativt.

Tror den ingick i multustickan. Bup förkortades den med. Hmm så du menar att buprenorfin inte brukar ge utslag i 99% av fallen eller vad menar du??

Ja jag vet med säkerhet att jag inte tog något men sen fick jag drinkar på krogen men inte tror jag någon skulle lägga i typ Subutex eller nått i drinken känns inte som det är det ruset dom isåfall vill man ska få.. Och jag kände mig ju inte påverkad på något sätt annorlunda sätt. Ska verkligen bli spännande (och läskigt) vad labbprovet visar...
  • ikna
    Anonym (chockad) skrev 2016-01-06 00:33:57 följande:
    Tror den ingick i multustickan. Bup förkortades den med. Hmm så du menar att buprenorfin inte brukar ge utslag i 99% av fallen eller vad menar du??

Ja jag vet med säkerhet att jag inte tog något men sen fick jag drinkar på krogen men inte tror jag någon skulle lägga i typ Subutex eller nått i drinken känns inte som det är det ruset dom isåfall vill man ska få.. Och jag kände mig ju inte påverkad på något sätt annorlunda sätt. Ska verkligen bli spännande (och läskigt) vad labbprovet visar...
    Nej alltså jag menade att den inte ger utslag på en multisticka, missade att skriva "inte". Finns väl då multistickor med bredare tester på i nuläget antar jag då jag antog att buprenorfin inte gav utslag på en multisticka.
    Subutex intaget oralt ger inget rus, det måste injiceras eller tas nasalt för att ge ett rus så kan mycket väl vara så att någon rookie lagt den i glaset och trott att den ska ha effekt. Men blir ju liksom skön och bekväm på sub, så hade den funkat oralt kanske den hade vart en "bra" våldtäktsdrog.
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2016-01-05 19:36:43 följande:

Oj! Trodde inte man kunde bli straffad för enbart konsumtion. Lite stört enligt mig faktiskt.

Har väldigt svårt att tro på att man straffas för ENBART konsumtion.
  • ikna

Ett tips är att förutom urinprovet, be alltid om ett blodprov också.
    Om man är oskyldig självklart, blodprov är säkrare kort än urinproverna.

• klyban
    Anonym (B) skrev 2016-01-05 19:36:43 följande:
    Det är mycket ovanligt, men inte omöjligt.
  • Anonym (chockad)

Allra sista frågan. Kommer polisen kontakta neuropsykiatrin? Dom kommer ju se på analysen att jag har narkotikaklassad medicin (ritalin) i kroppen och då måste dom väl nästan fråga dom, ELLER är det faktiskt sekretess så att dom inte får göra det?

Svar på tråden Inga droger men positivt urinprov