Inlägg från: knutan83 |Visa alla inlägg
  • knutan83

    Bf aug/sept (2016) andra barnet.

    Hej hej hallå!

    Tänkte starta en tråd för oss gravida som väntar nr 2. Egentligen spelar det ingen roll när en ska ha utan bara om vi vill ventilera lite tankar om andra barnet/förlossning och grejer.

    Själv är jag lite nervös redan för förlossningen. (Är bara i v6) gick två veckor över och blev igångsatt. Och har hört att man kan gå över andra graviditeten också om man har samma pappa osv.

    Nåja, vore iaf roligt om det är någon mer som vill följas åt under graviditeten. :)

  • Svar på tråden Bf aug/sept (2016) andra barnet.
  • knutan83

    Hallå!! Jaha, jag hade visst glömt att skriva det i trådstarten. :) jag är beräknad till 31 augusti. Mitt första barn blir 2 nu i mars så för min del är det inte jättelängesen. :)

    Är också helnojig, men den kollar jag varje tråd här på Facebook om missfall och ma och då måste jag googla om ma eftersom jag inte vet något om det men blir knappast lugnare. Haha. Tror inte jag var det andra graviditeten. Kanske lite i början men det avtog rätt snabbt.

    Jag ska på första besöket idag, men det är bara prat om kost och hälsa. Hade fått hoppa över det men vill börja någonstans och inskrivningen blir inte förrän i vecka 12.

  • knutan83

    Ja, jag pratade lite om det med bm och hon sa också att jag ska försöka släppa tankarna om det och inte googla så mycket. :)

    Ja nu känns det verkligen som att det är på riktigt. (Fast mest verkligt blir det nog nästa besök, när det blir det mer "viktiga" saker att prata om.

    Vi har berättat för ganska många, men bara till dom som vi skulle vilja prata med om det inte går vägen.

    Har du mycket symptom?

  • knutan83

    Hej!

    Åh kul! Jag har lite samma problem, inga byxor som passar! Men känns lite väl tidigt för mammakläder redan, men vad ska man göra! (Jag är modell större så mig syns det inte jättelätt på)

    Längtar också till kub! Känns som en smärre evighet till dess.

    Jag mår konstigt nog bra. Inte jättemycket symptom alls mer än lite trött, halsbränna då och då men ruskigt hormonell. Själv då? Hur funkar det för dig?

    Jag bor i Trosa. Vart bor nu? Hur gamla är ni? (Kan är 32)

  • knutan83

    Förvisso har jag molvärk till och från. Och mer gasig än vanligt. Hehe.

    Förra gången tog det jättelång tid innan man nu kunde ana att jag var gravid.

    Vi kommer nog ta reda på kön men mest för att vi vill veta allt om hen som bor i magen. Vi kör en ganska så könsneutral uppfostran och syn på barn. :)

  • knutan83

    Bor man i Stockholm blir man erbjuden medan alla över 35 ska bli det i hela landet. Jag sa till bm idag att jag vill göra men får boka tid själv. (Behöver dock inte betala)

    Kub innebär att man kollar upp risken för att barnet har downs syndrom genom ett blodprov (har jag för mig) och sedan ett ultraljud där man mäter något avstånd. (Kommer inte helt ihåg)

  • knutan83

    Hittills märker jag stor skillnad! Hade konstant halsbränna och illamående från cirka exakt den dagen jag plussade fram till vecka 18-20. Nu mår jag mest lite illa när jag ska sova och får mest halsbränna samma tid.

    Tänker att jag skulle älska denna graviditeten om den fortsätter såhär. :)

  • knutan83

    Vad kul! Känslan när det testet visar positivt är oslagbar! :)

    Har ni alla planerade barn eller någon som fått en välkommen överraskning?

  • knutan83
    Lamb skrev 2016-01-06 17:55:16 följande:

    Hej!

    Är beräknad till 2/8 och har en son som är 1,5 nu.

    Första graviditeten mådde jag illa i en månad ungefär, men bara på morgonen. Nu har jag mått extremt illa sen vecka 6 och varit så dålig att jag blivit inlagd och fått dropp. Är i vecka 11 nu och kan iaf äta litegrann med hjälp av tabletter varje dag. Men hoppas verkligen att illamåendet ger sig snart.


    Men fy din stackare!!! Det låter skitjobbigt! Håller tummarna att ditt illamående går över snarast!
  • knutan83
    Sussie01 skrev 2016-01-06 20:11:24 följande:

    Hej jag tänkte också hoppa in här! :)

    Är gravid med  andra barnet i v9 (v10 på fredag) och har en dotter som tyvärr bor i himlen. Henne födde jag 2010.

    Nu vågar jag prova igen och är jätteglad över denna graviditet :D

    Jag har beräknat min förlossning till den 11:e augusti och det kommer vara plus/minus någon dag eftersom jag varit på vul  pga att jag hade lite blödningar i början. 

    Som flera av er andra skriver så är denna graviditet inte alls lik den tidigare då jag mår mycket mer illa nu till skillnad från sist när jag kräktes en gång under hela tiden. 

    Ska bli spännande och se hur detta utvecklar sig! :)


    Åh, beklagar!! Men grattis till plusset och att du vågar igen! Det kan inte alls varit lätt.

    Det känns fint att vi är ett litet gäng nu som får följas åt!
  • knutan83

    Vad roligt med fler gravida i tråden!

    Själv är jag lite utanför hela familjelivs bubbla mest på grund av att jag är ganska så orolig om hur det ska gå. Framför allt när jag har så himla lite symptom. Dock testade jag igår och gravid-strecket var till och med lite starkare än Test-strecket så jag antar att jag fortfarande är gravid.

    Ska på inskrivning 16 februari och kub-test 23 feb. Aslång tid kvar! :)

  • knutan83

    Hallå gott folk!

    Nu jäklar har symtomen slagit till ordentligt. Så vidrigt illamående om jag inte äter något ca varannan timme. Och trött! Så trött! Har sovit sen jag lämnade barnet på föris kl 9. Bävar att behöva hämta om en halvtimme eftersom jag måste sova mer. Usch. Förhoppningsvis lägger det här sig snart, vill gärna kunna vara en bra och tålmodig mamma.

  • knutan83
    Jennska skrev 2016-01-13 13:06:07 följande:

    Det är samma här. Mår riktigt dåligt om jag inte äter varannan timme. Inte så jag måste kräkas,men mår illa,blir svag och yr. Och trött är jag hela tiden! Skulle lätt kunna sova hela dagen,men jobbar 9-18 (går upp 06.15 för att hinna lämna dottern på förskolan innan också ) kommer hem runt 18.30 -18.45 och är då helt död! Orkar inte annat än att äta å och ligga på soffan. Fogarna gör ont också fastän jag förmodligen bara är i v 9! (8+4). Är det ens möjligt? ?


    Alltså, känner mig ju lite glad över min arbetslöshet när jag läser din text. Fy fan vad jobbigt!!! Jag lider med oss! (Tydligen går illamåendet över för de flesta i V. 14. Bara 7 veckor kvar i mitt fall. Yay!)

    Redan foglossning? Fy fan.
  • knutan83

    Jag mår sisådär nu. Galet trött men inte så farligt illamående. Peppar peppar.

    Skulle kunna sova dygnet runt. Men det är väl tur att jag har en snart två-åring som röjer runt och tvingar mig vara på alerten.

    Kan fortfarande inte dricka kaffe! En stor stor sorg. Längtar efter en riktigt stor kopp som smakar gudomligt.

    Går också in i v.10 imorgon. Väntar otåligt på inskrivningen (får antagligen börja äta järntabletter.)

  • knutan83

    Vad roligt med KUB och vul! Och mest att ni fått se era små! Jag har nu två veckor kvar innan jag får se lillen och inskrivning om en vecka. Mår ok nu, illamående lite då och då och blir pangbom jättetrött om jag aktiverar mig en längre period.

    Har för övrigt hört att man blir stor snabbare andra graviditeten och inte större än första. Tydligen beror det på att kroppen vet vad som komma skall och förbereder för att bebis ska få plats. :)

  • knutan83

    Gjorde kub häromdagen. Allt såg bra ut men får exaktare besked nästa vecka.

    Så himla härligt att se det lilla livet röra sig och hjärtat slå. :)

  • knutan83

    [quote=76377330][quote-nick]Kela1981 skrev 2016-02-25 20:07:31 följande:[/quote-nick]Grattis! Vad skönt!

    Vad är det för exaktare besked ni ska få? (Om man får fråga) Vi fick allting direkt där och då :/[/

    Vi skulle såklart få reda på allting där egentligen men eftersom jag fick åka till en annan kommun så hade jag inte fått remiss på att ta blodprov så det gjordes samma dag. Därav får vi vänta på besked. :)

  • knutan83

    Hej hopp!

    Vad härligt att det är lite aktivitet i tråden iaf! Inte så konstigt att den inte är högre med tanke på att alla har ju redan barn sedan innan vilket innebär en hel del merjobb än bara på ligga på soffan efter alla måsten (som iaf jag gjorde första graviditeten)

    Ska på rul 11/4. Längtar verkligen! tror att jag har känt lite fladder men känner inte regelbundet så en blir ju lite osäker.

    Mår bra i övrigt. Bara svindlande humör. Går från lycklig till ledsen på nolltid. Och foglossning har jag fått.. (Är bara i v.15+6) men hoppas att det går över och inte accelererar. Har dessutom haft lite sammandragningar. Dock har dom tack och lov inte gjort ont.

    Hoppas ni alla andra mår prima!

  • knutan83

    [quote=76482911][quote-nick]Skogsnorpan skrev 2016-03-29 11:09:17 följande:[/quote-nick]Jag har en dotter på snart 2.5år och funderar lite på hur vi bäst berättar att det ska bli ett syskon i sommar. Har kikat runt lite efter en bok om att få syskon så tänkte kolla om det är någon här som har något boktips? Någon som redan köpt eller fått någon bra bok för en 2-3-åring om att få syskon? 

    Hur har ni andra gjort som har barn i den åldern? Har ni berättat? Eller när har ni tänkt berätta? Det börjar bli lite för många kompisars barn som vet för att vi inte ska berätta..... [/

    Vi köpte hur görs bebisar. Lite för avancerad för vår 2-åring men har en kompis vars 2.5-åring älskade boken. Vi pratar ofta om syskonet i magen. Nu är vi ju snart halvvägs och tycker det är bra att prata om det så han är beredd på att det kommer en till till familjen även om han inte riktigt hänger med på vad. :)

Svar på tråden Bf aug/sept (2016) andra barnet.