• Moorii

BF Augusti 2016

Nästanpålandet skrev 2016-01-14 07:52:18 följande:

Men hur är det är kub? gratis och nip kostar har hört lite olika

Väldigt olika beroende på län. En del län erbjuder gratis kub till alla, i en del, som mitt, så är det gratis först när man fyllt 35. Vi betalade 1900 för vårat. Nipt kostar runt 7000 vad jag har hört.
  • Moorii
    Myran76 skrev 2016-01-27 03:29:18 följande:

I första trimestern vill de att det ska ligga under 2,5. I andra trimestern får det ligga högre. Och är man inte gravid är det normalt upp till 5 tror jag. Så det varierar alltså. Men ja, 2,9 är verkligen inget att bekymra sig över. Hoppas dina siffror har gått ner nu! 

Jag vet inte riktigt vad riskerna är med högt TSH. Läste på om det vid förra graviditeten, men minns inte nu. Tror att det var mest som påverkades under första trimestern, men jag kan inte svära på att det inte kan öka risken för annat senare i graviditeten. 

Men huvudsaken är ju att du får medicin nu så att de får ordning på dina nivåer.

Skönt i alla fall att du gått in i vecka 12 nu. Det är en stor milstolpe!

Mitt tsh låg på 5 när jag gjorde fertilitetstest efter nio månaders försök, och det ansåg de var alldeles för högt. Två veckor efter jag börjat äta levaxin blev jag gravid, och efter missfall tog det två månader igen. Är nog riskfritt med ett tsh på 5, då jag antagligen haft det länge, men vill man bli gravid kan det vara bra att hålla koll på det, ville bara säga det :) nu när jag blev gravid så gick tsh upp till samma värde igen, så fick öka dosen. Märkligt det där!
  • Moorii
    Myran76 skrev 2016-01-28 04:20:00 följande:

Jaha, det är ju bra att veta. Man kan alltså ha upp till 5 om man inte är gravid, men inte om man vill bli gravid ;) Vilken tur att det var så lätt att åtgärda din fertilitet! 

Jag känner mig lite piggare idag. Kanske är det bara en bra dag, eller så är det början på slutet av eviga zombie-tillståndet...

Ja, precis ;) verkligen, och tur att jag hade en uppmärksam läkare som ansåg att jag borde ta ett sånt test. Utan honom hade jag antagligen inte blivit gravid ännu.

Vilken vecka är du i? Min extrema trötthet försvann nog i vecka 13-14, även om jag fortfarande är tröttare än vanligt :P

Inatt drömde jag att jag födde en frisk liten dotter och var så lycklig! Så vaknade jag och insåg att jag inte ens är halvvägs.. Ibland är drömmar taskiga :P
  • Moorii
    Myran76 skrev 2016-01-28 23:32:51 följande:

Jag är i 14:e veckan (tror det är 13+4 eller 5 idag). Så det borde släppa snart! Mest blir jag nog trött när jag har hand om vår 2-åring. Han är ganska intensiv så det kan göra en trött även när man inte är gravid :) Men imorn ska jag på spa och massage och bara slappa!

Det kan jag verkligen förstå :) men vad underbart det låter! Hade jag inte tackat nej till ;) hoppas du får en härlig dag!
  • Moorii
    Hazel Grace skrev 2016-04-08 11:20:00 följande:

Jo det gjordes vul. Vi såg inget då men hon sa att nästa gång så kommer vi kunna se bebisen för då skulle dom göra och mäta på något annat sätt. Nu minns jag inte exakt vad hon sa bara för det, jag snappade bara upp att hela bebisen skulle synas nästa gång :p

Jag hör egentligen till julitråden men följer även denna härliga tråd, ni har så skön stämning! :) Hur som helst, angående denna studie så var jag också med i den, enligt henne fick jag se bebis och fick extra bilder andra gången som tack för att jag ställde upp på studien, men kanske är olika beroende på var den görs? Vi gjorde både vul och vanligt ul andra gången. En trevlig del av det hela i vilket fall :)
  • Moorii
    Hazel Grace skrev 2016-04-08 12:27:33 följande:

Välkommen :) ja visst har vi!

Ja men då var det nog så vi skulle göra här med. Nästa gång är om några veckor och då skulle dom mäta igen och så skulle vi få se bebisen :) hoppas på en bild också! kunde man ju inte tacka nej till ^^Jag fick också gå till ett annat rum och göra det. Först hade jag rul och sen fick jag en tid två timmar senare för mätning av tappen där vul gjordes. Hoppas du också får en titt när du kommer dit nästa gång då. Vore ju tråkigt om alla inte fick samma "tack för hjälpen" liksom.

Tack :) verkligen! Här händer alltid nåt också, och ni har verkligen gått igenom alla saker som jag funderat på också under graviditeten så långt, så det har varit väldigt intressant och givande att läsa i den här tråden!

Vad härligt! :) nej, precis, kunde inte jag heller! Saken är den att jag egentligen avskyr gynekologiska undersökningar, känner mig så himla utlämnad på nåt sätt, obehagligt osv. Men, så fick jag höra om den där extra titten.. De vet vad de ska locka med! :)
  • Moorii
    Kela1981 skrev 2016-04-14 21:21:35 följande:

Skattenmust verkar ha försvunnit helt :( Hon har tagit bort sig från bf-listan också.

Hoppas inget hänt :(

Nää :( hur kan hon ta bort sig från bf-listan förresten? Trodde bara det var trådstartaren som kunde det. Hur som helst hoppas jag att inget tråkigt har hänt!
  • Moorii
    Curlingmorsan skrev 2016-04-20 22:45:45 följande:

Ni som har foglossning har ni provat akupunktur? Jag tycker det hjälper. Det försvinner ju inte men det lindrar, och för mig har det inte blivit värre. Fick 2ggr/vecka i 3 veckor så nu ska det räcka med 1ggr/vecka i fortsättningen.

Jag går på akupunktur, också gått två gånger i veckan och detta blir sista veckan med två gånger, sen en gång i veckan. Svårt att säga om det hjälper foglossningen, men min rygg mår lite bättre iallafall :) och det är avslappnande! Fast jäklar vad ont vissa nålar gör att sätta in efter ett tag :P
  • Moorii
    Misszandra skrev 2016-05-09 22:17:13 följande:

Nu när jag har läst lite om vad ni skriver måste jag säga att ni alla verkar så snälla. Genuint omtänksamma! Har skrivit i några andra grupper men aldrig stött på en som bryr sig så mycket om varandra. Det är verkligen underbart att se! :)

Håller med! I många andra grupper kan man skriva om olika saker, sånt som oroar en eller bara allmänt mående, men får inget svar ens. Jag hör inte till denna grupp egentligen (blir säkert ett augustibarn dock), men älskar att läsa här då det är så go stämning :)
  • Moorii
    Hallonpajen skrev 2016-05-19 10:20:30 följande:

Märkligt att det ska vara så svårt Mulan91!!

Får ni många frågor om när det är dags? Jag börjar bli så SJUKT trött på alla frågor och nu på morgonen var jag riktigt otrevlig mot en kollega i kön till kaffeautomaten...hon hade inte sagt något innan, men jag skojar inte om minst 5 personer per dag ska kommentera "oj, här har det växt" eller "oj, när är det dags?!". Jag är större denna gång (tredje) men det är inte så jäkla roligt att höra och jag har svårt att svara på ett trevligt sätt längre. Annars är det minsann aldrig ok att kommentera andras kroppar, men jag känner mig VERKLIGEN som ett offentligt villebråd just nu. Någon som har några bra förslag på svar...? Har allvarligt övervägt post-it lapp på magen...

Apropå rörelser så känner jag bebis mest hela tiden...inte på natten dock så jag hoppas (:)) att det betyder att han sover då. Är väldigt glad över att han är så aktiv för jag blir lätt så orolig och nojig annars. Mina tidigare två körde oftast varannan dag-aktivitet...men det var nog inget mönster jag kunde se när de kom ut.

Jag träffar inte så mycket folk, men när jag väl gör det så får jag ofta höra "oj, det måste vara dags snart?" sen när de får veta att det är mer än två månader kvar så brukar de bli tysta iallafall, så det är ju bra ;) min svärmor frågade sist vi sågs (då hade jag inte träffat henne på ett par veckor) "jaha, är magen ute och går med dig?" fast tar inte illa vid mig när det är hon som säger det, och det ser nog rätt kul ut med en stor mage på en sån liten typ som mig
Svar på tråden BF Augusti 2016