Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Ha ha ha nä jag hade inte heller tänkt på att den kanske bara kunde ge upp en dag! Spännande saker händer när man är gravid ;)

Det känns som att bebbe växer så det knakar denna veckan! Magen känns som om den är på bristningsgränsen och det spänner och drar i skinnet :/ Foglossningen är också i en helt annan dimension! Igår kunde jag inte röra högerbenet på hela kvällen för det gjorde så jäkla ont :(

Idag ska jag på föreläsning på BVC i ämnet "att få syskon". Ska bli spännande :)

• Kela1981

Vet inte om vi fick sådär jättemycket tips....blev mer en diskussion så det var väl bra så alla kunde vara delaktiga.
    Det vi kom fram till var att det är viktigt att låta det äldre syskonet vara delaktig med bebisen så mycket som dom själva vill och att man låter det äldre syskonet också få sin egentid med vardera förälder så dom inte får "offra" all sin tid för lillasyskonets skull.
    Sen var det det vanliga med att försöka slå bort alla "måsten" och se vad som funkar för ens egen familj och inte bara gå på pressen som kommer utifrån.

• Kela1981

Men herregud! Ha ha ha....
    Du får trösta dig med att det blir bättre när bebis är född. Då är det bara att du själv ska lägga in dagarna du är fl ;)

Jag skickade in papperna om årsinkomst och årsarbetstid för föräldrapenningen idag. Så nu sitter jag bara och väntar på att få reda på att min sjukskrivning är godkänd så jag får nån ersättning :/

• Kela1981

Hazel Grace : varför tror du att du får avslag?

Jag har precis varit inne på FK och ansökt om sjukpenning. Trodde liksom att det gjordes automatiskt efter att sjukintyget skickats in men tydligen inte. Så nu är det bara att hålla tummarna för att dom godkänner :)

• Kela1981

Hoppas det går vägen för dig Hazel Grace. Tror att mycket handlar om vad man får för handläggare tyvärr. Vet flera på mitt jobb som inte fått igenom gravpenningen men jag fick beviljat båda gångerna utan några vidare frågor. Beror nog också på vad arbetsgivaren skriver också såklart. Håller tummarna för dig :)

• Kela1981
    Misszandra skrev 2016-05-25 07:19:24 följande:

Jag har börjat att ungefär varannan natt få kramp i vaderna. Och då varannan natt är det KAOS. Jag sover typ inget alls och det krampar hela tiden, har legat och skrikit och gråtit halva natten för det har gjort så himla ont. Måtte denna och nästa vecka gå snabbt så jag får vara hemma och slippa va trött och "tycker mest synd om mig själv i hela världen"-gravid på jobbet. 

Tror att någon här i gruppen skrev att extra magnesium kan avhjälpa kramper. Har själv inte provat det, för mig räcker massage på kvällen. Hoppas det blir bättre för dig snart.

Nätterna tycker jag blir kämpigare och kämpigare överlag. Svårt att hitta en skön ställning att sova i trots kuddar och täcken som stöttar och armar och ben som somnar om jag ligger på ett sätt för länge :/
  • Kela1981

Jag gjorde tul med dottern för dom trodde att hon inte växte som hon skulle. Beräknades ligga på ca 2500g vid födseln men kom ut 3065g tung. En miss på ett halvt kilo! Det är väl ok om bebisen väger lite men det är sådär att lägga på 500 gram när bebisen redan är i överkant :/

Vill gärna ha tul denna gången också mest för att bekräfta att denna ligger på rätt håll men vi får väl se om jag får igenom det :)

• Kela1981

Visste inte att det kunde diffa på så mycket som 700 g åt vardera håll! Låter ju som ett slöseri med resurser tycker jag.
    Kommer ihåg att dom mätte flödet i navelsträngen eller nåt sånt också för att få reda på om bebisen fick tillräckligt med näring och det känns ju motiverat men det gjordes som ett separat ul och inte på själva tul.

• Kela1981
    Mika86 skrev 2016-05-25 13:07:47 följande:

Kela det är okej o normalt att det duggar upp till 10% +- så på en bebis på 3500 så "bara" diffa 350 gram så en diff på 700 gram borde ju vara en 7000 bebis då :-/

En jag känner där diffade det 1,5-2 kg, resultat blev en bruten arm o en nervskada på bebisen o 36 stygn på mamman

Oh herregud!!!
    Det lät ju helt vidrigt! Vad var det för klåpare som hade räknat så fel?! Jag hade anmält både läkare och sjukhus! Eller kan man det? Jag hade försökt i alla fall!
    Hur gick det för mamma och bebis sen? Är dom ok idag?
  • Kela1981

Nån annan som lider i denna värmen?
    Jag älskar solen och värmen i vanliga fall men jag mår fysiskt dåligt av att vara ute nu när det är så varmt :( Sitter inomhus och pimplar vatten och frukt dagarna i ända. Orkar typ ingenting :/
    Gav mig på att sortera upp tvättstugan och köra några maskiner tvätt men så fort jag har varit ute och hängt tvätten så är jag helt färdig igen!

Svar på tråden BF Augusti 2016