Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Jösses vad man missar mycket när bebisbubblan har omslutit en ;)

Amningen har gått mycket bättre idag!
    Hon har fått lite ersättning en gång idag men annars har hon ammat var annan eller var tredje timme och blivit bättre på att hitta rätt utan att bli förbannad.
    Däremot så har hon fortfarande ganska mycket magknip och gaser som gör att nätterna blir oroliga. I natt var katastrof med en spädis och en två-åring som båda grät och ville ha mamma samtidigt :( Ja ja, det löste ju sig det också ;)

Ska in på PKU test osv i morgon fm och sen ser jag fram emot första besöket av BVC inom snar framtid. Har en så himla kär sköterska där att hon känns som en i familjen :)

Nu ska vi vara hemma hela familjen i nästan tre veckor innan det är dags för pappa att gå tillbaka till jobbet. Det oroar mig att vara själv med tjejerna nattetid men det tänker jag inte oroa mig för nu, det får vänta en vecka eller två ;)

• Kela1981

Hej tjejer!
    Var inne på efterkontroll med bebis idag som fick godkänt på allt utom vikten. Hon har gått ner från 3100 till 2770 och det är för mycket :( Så nu fick vi gå på ersättningen i alla fall men jag ammar så mycket det går ändå och tänker att allt är bättre än inget :) Plus att jag inte bara vill ge upp efter några få dagar. Det kan ju faktiskt räta till sig när mjölken rinner till :D

Från i morgon ska äldsta också vara hemma från dagis så nu har vi två veckor ren kvalitetstid! Kan man ju hoppas i all fall :/ Sambon har en tendens att hitta en massa "måsten" som han ska göra bara för att tiden finns. Han ser inte riktigt det på samma vis som jag gör tyvärr. Men det blir säkert bra ändå. Har nästan hela denna veckan planerad redan med lite utflykter till ankdamm osv så dottern inte klättrar på väggarna :)

• Kela1981
    Josefineq skrev 2016-08-22 16:40:54 följande:

Jag är fortfarande kvar också :) har fortfarande 6 min mellan värkarna men de har ökat i styrka nu. Det gör väldigt ont på toppen av värken men det är ju 5 min paus emellan dem iaf! Hur ska jag orka detta en natt till? Finns det en viss gräns hur länge man "ska" ha ont innan man åker in?Om de blir tätare åker jag in naturligtvis men annars?

Hoppas det har dragit igång för dig!
    Jag hade nästan likadant i två dygn innan jag åkte in och fick stanna på fl.
    Dom rådde mig att komma in när jag kände att jag inte hanterade det hemma längre så åk du när du känner att måttet är rågat!
    Hade inte tillräckligt starka, regelbundna eller täta värkar när jag kom in men ett lavemang senare så var cirkusen igång så dom kan även hjälpa dig att sätta sprutt på det om det inte ökar av sig själv snart.
    Lycka till!
  • Kela1981
    Nmg skrev 2016-08-22 22:30:40 följande:

Hur har det gått med besök för er som fått bebisarna? Har släkten typ hängt på dörren ? Eller har det varit lugnt ?

Min mamma hann komma till BB på besök trots att vi bara var där en dag ha ha ha....
    Sen bodde hon hos oss ett par dagar eftersom sambon jobbade.
    Dag 3 kom svärmor och en svägerska samt min bror. Igår hade vi ingen här och idag kommer min pappa och hans fru.
    Ganska lugnt tycker jag. Folk får gärna komma hit så länge dom beter sig normalt. Dom vet att dom åker ut om jag blir trött på dom ;)
    Vänner och så har velat komma och träffa oss som nästa vecka så dom ger oss lite mer space än familjen :)
  • Kela1981
    moen skrev 2016-08-23 01:34:22 följande:

Kela, jobbigt med vikten. Bra med lite ersättning och att du inte ger upp amningen :) blir imponerad! Är nog lätt att ge upp. Sålänge du är envis kommer det lösa sig det där!

Tack snälla :)
    Men tyvärr verkar det gå åt skogen redan. Fröken vill inte ta bröstet längre för hon vet ju att flaskan kommer sen och då behöver hon inte jobba lika mycket för maten :/ Fortsätter att erbjuda men det känns som ett dött lopp tyvärr.

Nån annan som upplevt att avslaget var ganska vattnigt första dagarna och att det sen kommit lite mer koncentrerat blod med lite klumpar i?
    Har inte ont eller så förutom eftervärkar och allmänt öm där nere men det har kommit klumpar både igår och idag :/
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-08-23 11:57:19 följande:

Ni som fött, har ni använt den där bellybindern?

Ha ha ha ha tack! Den hade jag glömt bort XD
    Får ta fram den i morgon. Rapporterar då om jag kommer i den eller ej ;)
  • Kela1981

Tack tjejer för tips och pepp om amningen <3
    Jag ska fortsätta truga så får vi se om hon ger med sig :)

Ikväll kom det en jättestor klump med blod typ en halv deciliter! Men jag känner mig fortfarande helt som vanligt så jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig.

• Kela1981
    anlili skrev 2016-08-23 21:30:15 följande:

Fy fan, nu är det min tur att vara gnällig. Hade migrän fredag till måndag. I söndags fick jag feber och började må illa och framåt kvällen spydde jag. Mår fortfarande illa men spyr inte särskilt ofta och ingen diarre. Har ätit en halvliter yoghurt och en portion soppa sen i söndags och börjar bli helt jävla urlakad. Tror ju att det är magsjuka eller matförgiftning, men ingen annan i familjen har blivit dålig så nu börjar jag bli orolig att det är nån komplikation efter förlossningen. Typ infektion i livmodern eller nåt. Vet ni om det finns någon sådan komplikation som stämmer in på mina symptom?

Ring in nu!
    Bättre en gång för mycket än för lite!
    Lycka till <3
  • Kela1981

Måste bara berätta om min pappas stenkorkade fru!
    Till historien hör att hon och jag aldrig dragit jämt men har valt att göra vårt bästa för pappas skull. Mitt problem med henne är att hon är helt jävla socialt efterbliven och totalt okänslig för att vad hon säger faktiskt kan såra folk. Korkad, elak och självisk i mina ögon.

Idag var dom i alla fall här och skulle mysa bebis och fika lite. Hon och jag står och pratar i köket samtidigt som jag fixar fikat och hon undrar hur fl gick och allt däromkring. Hela samtalet gick typ ut på att jag skulle berätta lite om min så att hon kunde dra referenser till sina egna förlossningar och berätta hur det var för henne för 20 år sedan!
    Sen frågar hon mig "hur är det med baby-bluesen?"
    Jag då som känner mig helt fantastiskt glad fortfarande och inte minsta spår av nedstämdhet (var väldigt deppig med första barnet) blev lite ställd av frågan. Dels så känner jag mig inte deppig alls och dels så är hon sista människan på jorden som skulle fått reda på det.
    Så jag svarade att jag inte alls känner av något men att det kanske kommer, man vet ju aldrig.
    Då säger hon "Ja jag tyckte du såg lite ledsen ut innan" WTF?!? Vem fan säger så?!? Hon är så jäkla rubbad!
    I övrigt har jag en fantastisk släkt och svärfamilj men hon är i en helt annan liga!
    Kunde skratta åt det sen men där och då krävdes hela min koncentration för att inte låta henne veta ett och annat.

• Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-08-24 06:48:48 följande:
    Verkar vara väldigt hett ämne för den äldre generationen.. Min svärmor har påtalat detta med alla våra tre! "Kom ihåg nu att du snart kommer gråta massa och vara jätteledsen, det är ju så på 3-4:e dagen".. Denna gången har jag mått toppen sen första stund efter fl. Alla har sagt till mig att jag ser oförskämt pigg ut, ser fööör pigg ut för att nyss ha fött barn, dvs de ifrågasätter hur jag mår, för man KAN väl inte må så bra??? Bara frågan gör en ju på dåligt humör. I all välmening kanske, men känns som svärmor går o väntar på att jag ska må sämre så hon får rätt... Kanske inbillar mig men det känns så.

Med första däremot, med brusten blindtarm och hydronefros, dränering av mage och nål i ryggen (njuren) för att tömma urin, ja då var jag helt jävla förstörd. Och jag var ganska deprimerad i samband med och efter fl, utan att förstå det själv... (Inlagd tot en månad före/efter fl) Känner mig tacksam att jag tog mig ur det. Ni som mår dåligt och har komplikationer, kämpa på!! Det är både vanligt och normalt att vara ledsen och ha massa känslor. Speciellt de känslorna att man bara vill få vara ifred. Stäng inte in känslorna för mkt, utan få lite utbrott ibland så det kommer ut!
    Håller med om den äldre generationen men det sorgliga är att pappas fru är 45! Så henne räknar jag inte till den äldre generationen utan inbillade mig att hon skulle ha lite vett i skallen i just detta ämnet men icke ;)
Svar på tråden BF Augusti 2016