• Anonym (Anonym)

Stress som leder till barnlöshet

Jag och många andra har sett ett tydligt samband mellan stress och barnlöshe.. Tex har jag och många andra blivit gravida sport vi slutat stressa /tänka på att bli gravid.. Någon mer som märkt det tydliga sambandet?

• Svar på tråden Stress som leder till barnlöshet
  • lövet2

Jo, jag såg ett tydligt samband. En tänkbar förklaring kan vara att när vi fokuserade på att jag bara måste bli gravid, så höll vi på som kaniner. Minst en gång om dagen. Det finns ju någon teori om att chanserna till graviditet minskar om man har sex för ofta. När vi kopplade bort den där graviditetsstressen, så hade vi sex bara när vi kände för det, och då blev jag gravid direkt.

Eller så var det bara en slump. Vem vet ...?

• Cyanea
    Haskel skrev 2016-01-13 22:28:10 följande:
    OM, jag eller någon annan påstått att din/andras barnlöshet enbart beror på  stress. Då vore det absolut ett hån.
    OM, jag eller någon påstår att det KAN vara en orsak, är det inget hån. Enbart en tanke och ett eventuellt råd.

Som jag sagt är det helt frivilligt att stressa. Den enda som kan veta om kvinnan stressar är kvinnan själv.

Jag blir däremot lite konfunderad över att så många kvinnor "försvarar" stress. Vad anser ni vara det positiva?
    Prova att leva utan stress under en längre period så kommer du nog förstå varför vi reagerar på det rådet. Det är omöjligt. När man börjar lägga märke till stressen i livet inser man att det är sällan man inte känner någon stress alls. Visst kan man ta sig ett härligt yogapass och koppla av en stund, men jobbet då? Alla deadlines man har? Även om man planerar så man inte ska behöva "stressa" för att bli klar så finns stressen där. Då börjar man få skuldkänslor varje gång man misslyckas med att inte stressa, vilket blir många gånger om dagen. Eller rättare sagt hela tiden. 

Det positiva med stress är att det finns positiv stress. De flesta tänker att stress är den negativa varianten när du har för lite tid, när du har bråttom eller för mycket att göra, men det är även saker du ser fram emot, saker som gör dig glad och som är spännande. Ska man utesluta stress ur livet ska du alltså försöka att leva helt lugnt. Det är väldigt svårt att påverka detta, för i så fall skulle man behöva isolera sig fullständigt. Det kanske funkar en vecka, men tänk på att vi som inte kan få barn på egen hand ofta är i dessa processer i flera år. Många av oss sätter hela livet på vänt bara för att försöka stressa av och allt vad vi behöver göra, men inget händer ändå. Det enda resultatet är att vi isoleras från livet och hamnar ännu mer utanför och har ännu mindre att leva för. 

Som sagt: prova att leva utan stress i minst en vecka och återkom.
  • Kattflickan

Jag tror det gjordes en studie för några år sedan som hävdar att stress inte påverkar graviditetschansen. Vilket är rimligt. Så alla idiotiska kommentarer om att man ska slappna av så blir man nog gravid kan slänga sig i väggen.

• border1

Nej, det finns inga bevis för detta sammanträffande. Däremot finns det vetenskapliga bevis för att det INTE är så som du tror, TS.

The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (Anonym)
    Kattflickan skrev 2016-01-14 13:31:27 följande:

Jag tror det gjordes en studie för några år sedan som hävdar att stress inte påverkar graviditetschansen. Vilket är rimligt. Så alla idiotiska kommentarer om att man ska slappna av så blir man nog gravid kan slänga sig i väggen.

Många studier stämmer ju inte ens. Det är likadant där, allt går inte att förklara. Så det kan va en oförklarlig anledning
  • Anonym (Anonym)
    border1 skrev 2016-01-14 14:00:03 följande:

Nej, det finns inga bevis för detta sammanträffande. Däremot finns det vetenskapliga bevis för att det INTE är så som du tror, TS.

Det finns ju vetenskapliga belägg för att slemhinnans tjocklek inte heller spelar någon roll fast det gör den
  • Teresiat

Vi försökte aktivt i 11 månader.. Sedan fick jag nytt jobb och ville där med ta en paus och passa på att tänka på annat. Två månader efter det blev jag hoppsan-gravid trots att vi undvek ÄL och hade sex 3 ggr på två månader. Så på mig stämmer TS hypotes..

• Kjell2
    Teresiat skrev 2016-01-14 14:11:50 följande:

Vi försökte aktivt i 11 månader.. Sedan fick jag nytt jobb och ville där med ta en paus och passa på att tänka på annat. Två månader efter det blev jag hoppsan-gravid trots att vi undvek ÄL och hade sex 3 ggr på två månader. Så på mig stämmer TS hypotes..

Och vi har levt stressfritt och harmoniskt under många år utan att det blivit barn så stressteorin är därmed motbevis och alltså felaktig. I ditt fall måste det varit en anna faktor som gjort att ni blivit med barn.

Kvasiforskningen fortsätter!

• Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2016-01-14 14:37:23 följande:

Och vi har levt stressfritt och harmoniskt under många år utan att det blivit barn så stressteorin är därmed motbevis och alltså felaktig. I ditt fall måste det varit en anna faktor som gjort att ni blivit med barn.

Kvasiforskningen fortsätter!

Man kan va stressad undermedvetet och du vet inte hur din fru känner o upplevt det hela psykiskt. Sedan kan det bero på att man inte passar ihop. Vissa par kan inte få barn ihop
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Anonym) skrev 2016-01-14 14:02:10 följande:
    Många studier stämmer ju inte ens. Det är likadant där, allt går inte att förklara. Så det kan va en oförklarlig anledning
    Många studier stämmer inte men din uppfattning om att stress påverkar gör det?

Hur går det ihop?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Stress som leder till barnlöshet