• Anonym (heltslut)

Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!

Så här ser det ut:
    Jag är student på heltid. Jag går mitt sista år på universitet nu och har praktik dagarna jag inte är på universitet. Jag är också gravid och har ett barn sen innan.

Min man jobbar.

Under våra fem år ihop, har han varit den som jobbar, och ser till att alla räkningar är betalade och att vi har mat på bordet.

Jag har tyvärr inte kunnat bidra ekonomiskt, men är den som SKÖTER ALLT HEMMA, allt från städning, till matlagning, shoppning av varor, hämta och lämna av vår barnet, mata vårt barn och lägga honom. Varje dag. Det enda han gör är att jobba. Jag sköter allt som heter hem och barn.

Varje vecka får jag en summa pengar av honom som ska gå till mat och hushållsartiklar. 

Under julen fick vårt barn en stor summa pengar av släkt och vänner. Denna summa bestämde jag mig för att lägga undan och spara. Spara till vårt barn, för det är HENS pengar, men pengar som vi också kan använda i nödsituation, om det krisar sig någondag och man verkligen behöver pengar, sen så klart betala tillbaka.

HURSOM, min man vägrar acceptera det här! Han har inte gett mig pengar på två veckor och när jag säger att jag behöver pengar så att jag kan handla så säger han att jag ska använda pengarna jag har sparat till vårt barn, eller gå och leta jobb. Han säger att han skiter i om vi svälter, och att vill jag ha pengar, så får jag använda dem som är sparade. 

Alltså för mig är det logiskt. Jag ser tydligt att jag har rätt. Men i min mans värld är det han som har rätt! Och jag orkar inte tjafsa helt ärligt, orkar inte bråka, ATT HAN INTE FATTAR ATT PENGARNA ÄR SPARADE, och att han måste betala!

HUR TUSAN SKA JAG GÖRA?
    Hur förklara jag i ord för honom att han måste betala och att dem sparade pengarna har inget med vår shopping av mat att göra. Alltså... hormonerer eller ej, men jag kokar av ilska just nu.

Det här argumentet har pågått i tre dagar. Det gick så långt i förrigår att jag brast i tårar. Jag hade jobbat (praktik) i tio timmar, och hade rusat hem och lagat mat, och där sitter han i soffan och säger " men gå o leta jobb då om du vill ha pengar, eller använd dem som är sparade"

SNÄLLA HÄJLP MIG INNAN JAG GÅR IN I VÄGGEN, HUR FÅR JAG HONOM ATT FATTAAAAA?

• Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!
  • Anonym (heltslut)
    Anonym (Försörja annans?) skrev 2016-01-20 20:29:24 följande:

Som jag fattar det är de barnet som redan finns en annan persons än TS mans utifrån "Jag är också gravid och har ett barn sen innan." där jag tolkar det som att hon har ett barn sedan ett tidigare förhållande som hon har fått pengar till. Jag kan faktiskt förstå att TS man inte vill betala sin frus uppehälle samtidigt som hon får in pengar som hon väljer att spara till det barnet hon har med en annan man.

menade bara att vi har ett till barn
  • Anonym (booty)

Tja, du accepterade en roll som hembiträde och avelsko och nu skördar du frukterna. Varför vet jag inte, men du kanske kan förklara?

• Anonym (heltslut)
    nevermind skrev 2016-01-20 20:32:53 följande:

Men det är ju barnets pengar???

HAN FATTAR INTE
  • Bellie
    Anonym (Barbro) skrev 2016-01-20 20:46:48 följande:
    TS man är en slö looser som utnyttjar sin fru och inte gör ett skit hemma, klart han ska bli lämnad i sin egen smuts.
    Ts man kanske inte vill försörja sin fru utan bett henne tidigare att ta studielån eller extrajobb. Svårt när vi inte vet bakgrunden. Ts får gärna berätta.
  • Anonym (heltslut)
    Drottningen70 skrev 2016-01-20 20:37:08 följande:
    Om deras upplägg är att HON skötet allt i hemmet ,365 dagar per år, utan att han behöver lyfta ett finger,mot att han drar in pengar så kan denna överenskommelse inte ändras från en dag till en annan bara för att BARNET får en pengagåva. Om han är missnöjd så får han väl säga det i tid och ge TS tid att hitta försörjning och samtidigt börja dra sitt lass i hemmet så TS har möjlighet att hitta jobb.

Rent juridiskt ät makar försörjningsskyldigs för varandra, men barn ska ej försörja sin förälder även om barnet har bankmedel.
     Exakt det jag försöker förklara!
    Ja, jag får CSN och barnbidrag, men någon måste ju också betala dagisavgiften och allt som barn och en vuxen kvinna behöver- det brukar jag stå för.
    Och det vet han. Problemet är ju att nu bara för att jag har lagt undan dessa pengar så vägrar han ge mig pengar till mat! Vi har ju sagt för att jag tvättar-handlar-lagar mat-städar- och tar hand om vårt barn (PLUS PLUGGAR OCH HAR PRAKTIK!), så ska han bidra med pengar till maten..men nu leker han efterbliven och verkar inte alls fatta
  • Anonym (heltslut)
    Jag får CSN och jag får barnbidrag- men dem pengarna går till bensin, dagisavgiften, kläder och artiklar till oss båda. Jag har också räkningar som måste betalas, som mobil och bredband.

Och det vet han. Vi har varit "överens" om att  jag tvättar-handlar-lagar mat-städar- och tar hand om vårt barn (PLUS PLUGGAR OCH HAR PRAKTIK!), så ska han bidra med pengar till maten..men nu leker han efterbliven och verkar inte alls fatta bara för att jag har en summa pengar undan sparad SOM INTE ENS ÄR MIN. 

Det är nästan som att han inte kan acceptera att jag har sparat en liten summa pengar.
  • Anonym (?)
    Anonym (heltslut) skrev 2016-01-20 20:55:57 följande:
     Exakt det jag försöker förklara!
    Ja, jag får CSN och barnbidrag, men någon måste ju också betala dagisavgiften och allt som barn och en vuxen kvinna behöver- det brukar jag stå för.
    Och det vet han. Problemet är ju att nu bara för att jag har lagt undan dessa pengar så vägrar han ge mig pengar till mat! Vi har ju sagt för att jag tvättar-handlar-lagar mat-städar- och tar hand om vårt barn (PLUS PLUGGAR OCH HAR PRAKTIK!), så ska han bidra med pengar till maten..men nu leker han efterbliven och verkar inte alls fatta
    Om du får så mycket pengar borde du inte ha några problem att köpa mat. Vad gör du av med pengarna på förutom barnomsorg? 
  • Bellie

Men i trådstarten skriver du ju att du tyvärr inte kan bidra ekonomiskt och att din man betalar alla räkningar? Csn + barnbidrag är väl minst 10 000 i månaden?

• Virriga Vera
    Anonym (mm) skrev 2016-01-20 20:40:45 följande:

Ts är en snålis som lever på sin man för att slippa ta studielån, klart att han ska kräva att ts använder arvet.

Har TS fått ett arv? Var står det?
  • Anonym (heltslut)
    Bellie skrev 2016-01-20 21:05:16 följande:

Men i trådstarten skriver du ju att du tyvärr inte kan bidra ekonomiskt och att din man betalar alla räkningar? Csn + barnbidrag är väl minst 10 000 i månaden?

10 000?
    verkligen inte!

får kanske 2000 i csn o ett tusen barnbidrag, har faktiskt inte ens koll, för pengarna försvinner lika fort som dem kommer in, känns det som 

menade att jag inte kan bidra med att betala hyran och el räkningarna
Svar på tråden Min man vägrar ge mig pengar! Snälla läs hans argument!